Åldersgräns åt andra hållet?

I punkt.se idag så är läsarfrågan ska det finnas en åldersgräns på hur gammal man får vara för att föda barn?

Första tanken för mig var självklar. Det är fel att skaffa barn när man är gammal, det är inte rätt för barnen. Kul att man växer upp med föräldrar som har hunnit bli åttio innan man blivit myndig. Typ. Sen ökar risken för faror, fler som skaffar barn vid hög ålder, desto fler komplikationer kommer det att bli. Om man skaffar barn vid 40 års ålder så är risken för att det ska bli något fel 1 på 52. Det är ganska mycket. Nu skaffar folk barn när de är över 50! Det är helt galet.
Men samtidigt, jag har vänner med äldre föräldrar och dem älskar sina mammor och pappor precis lika mycket som jag älskar mina som är yngre.

Många tänker på karriären idag och då dröjer det innan de skaffar barn. Men det tråkiga är också att ens mor och farföräldrar har hunnit dö innan man själv föds. Ens släkt blir ganska liten. Men är det bättre att inte få leva alls? Ska man förbjuda folk som nått än viss åldersgräns att aldrig få barn? Det känns också fel. Sen går det ju inte att få barn hur länge som helst, det har ju naturen satt en gräns för. Så jag tror jag säger nej, jag tycker inte att det ska finnas en åldersgräns när naturen redan har satt en.
Vad tycker ni?

Nu ska jag göra mig iordning, ska träffa Kristian klockan tre inne i stan. Fotodags! Tråkigt att vädret inte är bättre bara. Vill ha sol.

Men, men vi hörs senare ikväll. Ciaaaao!


Kommentarer
Postat av: Emilia

Tycker det är fel att skaffa barn när man är så gammal som 50+. Då kan man väl adoptera ett lite äldre barn i stället om man nu måste?

Postat av: CATTIS BERGSJÖ

Ska passa på att tipsa om webshoppen som har USAS nyaste och hetaste märken. Precis lagt upp lite tips på min blogg - kanske du hittar något för dig? :)

2008-02-21 @ 13:24:51
URL: http://cattisbergsjo.blogg.se
Postat av: mode för killar

fan heller det hade ju sugit hårt! borde inte finnas åldersgränser!

2008-02-21 @ 13:28:33
URL: http://dressyou.blogg.se
Postat av: sweetmama

Jag håller med dig. man ska tänka frammåt och inte bara här och nu och det skulle vara mysigt med ett litet barn.
I början när jag läste första raderna av din blogg tänkte jag däremot tvärtom. åldersgräns alltså hur ung man får vara..... tokigt :o)

2008-02-21 @ 13:38:07
Postat av: Therese

Det är väl inte så lätt att sätta åldersgränser... Men det finns fördelar med att vara ung eller äldre förälder. Som ung har man förhoppningsvis ett långt liv att se fram emot tillsammans med sitt barn, som kanske också får en stor släkt på köpet. Som äldre har man kanske däremot oftare stabilare ekonomi och ett tryggare liv på ett annat sätt. Som sagt, för- och nackdelar med allt!

2008-02-21 @ 13:40:19
URL: http://tezzas.blogg.se
Postat av: Pernilla

Maria! Och alla andra som läser det här :)
Snälla hjälp mig att välja namn till min hundvalp! Förslagen finns i min blogg, men kan verkligen inte välja.. Nån vänlig själ som vill tänkas hjälpa mig? :) Tack!

Och förresten så tycker jag inte det ska va nån åldersgräns för hur gammal man får va, däremot på hur ung man får vara, för att skaffa barn.. :p

Ha en bra dag Maria! :)

2008-02-21 @ 13:56:08
URL: http://pernillla.blogg.se
Postat av: Snövit

Nu är det ju faktiskt så att jag blivit faster igår.. haha! Och mamman till det barnet är ganska känd här i svenskfinland, radiopratare och allmänt publika grejer sysslar hon med. Hon är 37 år idag, och fick sitt första barn igår. En typisk karriär-människa alltså!
Men jag tycker inte att det är något fel med det, hon är en underbar människa i vilket fall som heslt och jag vet att hon kommer att ta lika bra hand om barnet (om inte bättre) än vad en yngre mamma skulle göra.

Så min åsikt är i detta fallet att det inte borde finnas någon åldersgräns uppåt, åldersgränsen finns förstås naturligt, i och med att mensen försvinner, men om inte mensen försvinner så är ju tydligen ens kropp ännu i sånt skick att den klarar av att sätta barn till världen, och då tycker jag faktiskt också att folk ska få göra det!

Och jag vet att risken blir större ju äldre mamman är, men det är lätt åtgärdat, med ett fostervattensprov kan man lätt se om barnet har sina kromosomer i skick.

Oj detta blev en lång kommentar, men eftersom ämnet känns ganska aktuellt för mig så var jag ju bara tvungen att skriva min åsikt då.. :)

2008-02-21 @ 13:57:58
URL: http://pratbubblan.blogg.se
Postat av: elin

jag håller med dej. varför sätta åldersgränser på sådant som naturen ändå sköter om. :)

2008-02-21 @ 14:04:07
URL: http://graants.blogg.se
Postat av: Madeleine

Riktigt snygg header du har fått ;)

Ha en fortsatt trevlig dag!

2008-02-21 @ 14:07:32
URL: http://madeleine0.blogg.se
Postat av: Lollo

Läste lite idag om åldern för provrörsbefruktning tror jag attd et var. Sverige har gräns på högst 40 år i genomsnitt medan vissa länder hade 60 och Rumänien hade till och med 67 år. Det tycker jag är fel. Sverige har bra som har runt 40 år tycker jag.

2008-02-21 @ 14:15:24
URL: http://daloatf.blogg.se
Postat av: Alexandra

Jag vet iaf att jag tycker det är fel mot barnen att bli förälder när man är över 50.

2008-02-21 @ 14:22:02
URL: http://darlingno1.blogg.se
Postat av: Fredrik

kan tycka att det är okej om man är gammal och har en andledning till varför?!!

2008-02-21 @ 14:28:03
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se
Postat av: Jennie

så länge man kan få barn ska man också ha rätten till att skaffa det? det voreju helt galet annars.

2008-02-21 @ 14:37:29
URL: http://jencie.blogg.se
Postat av: har du inget bättre för dig.

Har du ingenting bättre för dig an ätt lägga dig i när andra skaffar barn, det är väl helt och hållet upp till var och en. Det har ingen betydelse, man älskar sina föräldrar lika mycket. Det är många som vill utforska världen och se allt innan man skaffar barn. ps, din blogg e kass!

2008-02-21 @ 14:38:31
Postat av: Ellen

Jag tycker som dej att naturen har redan satt en gräns.

2008-02-21 @ 14:38:58
URL: http://livetpasserar.blogg.se
Postat av: Missjeni

Jag tycker inte det finns en åldersgräns varken uppåt eller neråt. Det är sin egen personlighets mognad som bestämmer när man är redo för ett barn, vissa är det tidigt, andra "normalt som det så fint heter" och andra kanske vill vänta ännu lite till. Men alla har rätt att få barn och en familj. Oavsett ålder. Det är min åsikt. :)

2008-02-21 @ 14:46:11
URL: http://jeni.blogg.se
Postat av: VeryVIP

HÅLLER MED DIG! ;d
ha en trevlig dag!

2008-02-21 @ 15:36:18
URL: http://VeryVIP.blogg.se
Postat av: Rebecca

Jag tycker att det är en väldigt svår fråg :/
Om man vill så borde man ha rätten.
Men om man är 55+ så kan det ju bli orättvist emot barnet i längden..

2008-02-21 @ 15:40:39
URL: http://rewer.blogg.se
Postat av: pelle

Hej där.
mm, man är lite splittrad med det där,äldre eller ung föräldrer, funderar mycket på det där med barn o barnbarn om man själv hinner med att bli morfar o farfar, gör väl det med min äldre kul, men med den lilla kullen vet i fan, det oroar mig just nu, har inte tänkt på det förut inte när jag gjorde dom i alla fall, men mer o mer nu.
Annars är jag i o för sig glad med lite äldre föräldrar, så jag slipper vara så ensamm om det.
Bra skrivet det där är på tapeten, det var ju på tv-4 i morse med, såg du det.
Ha det . pelle

2008-02-21 @ 15:48:11
URL: http://pappaper.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tycker att om man är ung och blir med barn och med tiden växer under gradvititet så är det lugnt. Men jag tycker det är fel att unga skaffar barn

2008-02-21 @ 15:50:33
URL: http://puuccii.blogg.se
Postat av: emelie

ingen sån gräns kanske, men däremot en gräns om att inte få barn innan man gått ut gymnasiet, typ. vet inte HUR många tjejer som är 15-16 och har barn som de inte kan ta hand om. för, inse fakta, hur långt klarar man sig själv på sitt studiebidrag? tänk då att försörja 2 personer på det... hrmpf.

2008-02-21 @ 15:51:09
Postat av: astrid

Naa.. alla ska väl ha rätt till barn, men man vill ju inte att de ska vara för gamla, som typ 80 innan man är myndig som du sa.

2008-02-21 @ 15:52:05
URL: http://hejassi.blogg.se
Postat av: Sabine

Alltså, ja egentligen borde man det.
Tycker det är fel att skaffa barn när man är typ 15 och typ 50+.
Dels för en själv, men dels för barnet. Det är det värsta.
Barnet har ingen talan men när det är fött så är det ju där.
Att vissa människor intetänker efter innan dom skaffar barn förstår jag inte..

2008-02-21 @ 15:56:28
URL: http://enibas.blogg.se/
Postat av: Apor

apungar lämnar mamman ganska snabbt. därför bör apor få skaffa ungar hur gamla dem än är. Jag kan tyvärr inte uttala mig om människor.

2008-02-21 @ 15:57:20
URL: http://treapor.blogg.se
Postat av: Anna

Omöjligt att kunna dra en gräns där, upp till folks egen bedömning tycker jag.
Förstår att du längtar efter helgen..själv ska jag jobba, så jag längtar bara till imrorn (är ledig då):)

2008-02-21 @ 16:03:01
URL: http://annaoting.blogg.se
Postat av: Melina

dåligt!

2008-02-21 @ 16:04:19
URL: http://mmelina.blogg.se
Postat av: Kajsa

tycker kanske inte att det borde finnas en åldersgräns, men det sunda förnuftet borde väl finnas hos folk.. tror inte att det är så kul att vara 10 år och ha en pappa som är 70..

2008-02-21 @ 16:08:34
URL: http://kajsaholm.blogg.se
Postat av: johanna

den stora frågan är ju HUR dom ska kunna förbjuda en att skaffa barn vid en viss ålder? Tvångsabort eller skulle barnet bli omhändertaget och hamna i det ena fosterhemmet efter det andra? Jag tycker att folk själva ska få känna efter när det är rätt för dom att skaffa barn :)

2008-02-21 @ 16:08:55
URL: http://mullemupp.blogg,se
Postat av: anna

hehe läste de me i punkt .se idag..

2008-02-21 @ 16:08:59
URL: http://bloggis06.blogg.se
Postat av: Sofia K

Tycker nog att det är onödigt att skaffa barn om man hunnit bli 50. Känns mest bara egoistiskt, jag menar då går man i pension innan ens barn blivit myndigt.. Skulle ju kännas ganska märkligt. Men men folk får väl göra som de vill.

2008-02-21 @ 16:16:01
URL: http://sofiakpa.blogg.se
Postat av: erika

finns ju ingen gräns neråt varför ska det då finnas uppåt ? självklart finns det risker med att vara gammal och föda barn, men dom kan ju samtidigt vara mins lika bra föräldrar som unga föräldrar ?

2008-02-21 @ 16:16:53
URL: http://eriikas.blogg.se
Postat av: Sara

Ja tycker att man ska få kunna skaffa barn, det är ens egna kropp. haha självklart älskar man inte sina föräldrar mindre för att dom är äldre. Mne jag tycker däremot att socialen ska ha mer öppna ögon för lämpliga föräldrar, oavsett ålder. Jag anser inte att åldern är något problem, däremot hur man behandlar barnet.

2008-02-21 @ 16:18:26
URL: http://aboutS.blogg.se
Postat av: ellen

Hej!
Jag tycker inte att det ska finnas någon åldersgräns.
Det kanske är vid senare ålder man är redo för barn.
Själv har jag äldre föräldrar, alla mina vänner har yngre men för mig spelar det ingen roll för jag är lycklig med 4 äldre syskon och en familj som älskar mig.

2008-02-21 @ 16:20:39
URL: http://eckerbom.blogg.se
Postat av: Pierre

Näää, det behövs ingen åldersgräns, som du redan har konstaterat. Naturen har redan fixat en åldergräns.

2008-02-21 @ 16:30:36
URL: http://c2ooo.blogg.se
Postat av: Viann

jag tycker att 25 - 27 år är den perfekta åldern till o skaffa barn. Ha det fint!

2008-02-21 @ 17:17:06
URL: http://viiv.blogg.se
Postat av: Johanna

Min mamma var 42 när hon fick mig och jag har haft ett väldigt bra liv. Visst är det många fördelar att ha yngre föräldrar men det finns många fördelar att ha äldre föräldrar också. De har en helt annan livserfarenhet som de som kanske är 25 när de får barn inte har. 50+ kanske är lite gammalt men så länge man kan få barn tycker jag att man ska ha rätt att själv bestämna. Jag tycker dock inte att man ska vara 50+, för barnets skull.

2008-02-21 @ 18:41:29
URL: http://koski89.blogg.se
Postat av: Hanna

jag har äldre föräldrar, och jag kan faktiskt se en hel del fördelar med det! Men det är ju olika .. men det borde absolut inte finnas åldergräns för när man ska skaffa barn, det är absurt! Det är ju ens eget liv, det har ingen något med att göra.

2008-02-21 @ 18:50:04
URL: http://alltomhanna.blogg.se
Postat av: maria

nä, känns beigt att ha åldersgräns tycker ja..kommer förmodligen själv bli en sån där sen mamma:) kanske inte 50+ men, ja tror inte åldern har nån betydelse, jag har en rätt ung mamma, men hon fanns aldrig där ändå..tror man ska skaffa barn när det känns rätt för en själv å inte när samhället anser det vara rätt. tack för mej...simma lugnt.//maria

2008-02-21 @ 19:20:13
URL: http://missmaryjane.blogg.se
Postat av: Sandra

vad kul att du säger att dina kompisar älskar sina föräldrar lika mkt som du.. Vad trodde du? Nej pappa du var 44 när jag föddes älsakr inte dig så mycket för det. Fattar inte ens ditt inlägg i början, min pappa var 44 och min mamma 37 när jag föddes, jag har inga svårigheter eller sjukdomar, de är precis som alla andra, har aldrig tänkt något annat.
MLäser din blogg rett ofta, blev bara lite förvänad över hur du beskrev det. Men du får ha det så bra!

2008-02-21 @ 19:49:45
Postat av: Estefany

Jag håller verkligen med dig!

2008-02-21 @ 19:55:00
URL: http://mystuff.blogg.se
Postat av: Solin

jag håller med dig. =)

2008-02-21 @ 19:57:08
URL: http://solins.blogg.se
Postat av: Jennyh

det där tycker jag beror lite på hur man är som person också. när jag var yngre hade ju en del unga föräldrar som roliga, lekte me barnen o gjorde skoj utflykter så att säga. medans andra hade nästan pensionärer till föräldrar som aldrig hittade på något, inte förstod sig på hur det fungerar idag gentemot hur det var när dme var unga osv.

men vissa äldre är ju mer insatta och ungdomliga i sitt sätt, då tycker jag det är ok. även om dom kanske kolavippar tidigare än vanligt. så det handlar nog mer om personlighet och helheten än just åldern i sig.. svårt ämne.

2008-02-21 @ 20:01:36
URL: http://missjennyh.blogg.se
Postat av: Alexandra

Ett mellanting vore bra säger jag som själv har barn:)

2008-02-21 @ 20:02:23
URL: http://whattowear.blogg.se
Postat av: Anonym

De är fan synd om ungen att ha en farsa o morsa som är över 50+.. Uschusch! Jag ska ha barn tidigt:)

2008-02-21 @ 20:40:01
URL: http://danajs.blogg.se
Postat av: Maria

"Har du inget bättre för dig"; Kanske bra om du läser det jag skriver innan du kommenterar? Skrev ju att ingen annan än naturen borde sätta åldersgräns

Kul med olika åsikter!

2008-02-21 @ 21:03:12
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Johanni

jag håller med det du sa ganska mycket.
har själv funderat mycket kring det där, och som med så mynga andra frågor är det svårt att säga ett säkert svar. dels finns det ju en anledning till varför man tillslut inte kan få barn - man är av naturen för gammal för det. samtidigt finns det säkert väldigt många som ändå skulle orka med det, och det är ju elakt att sätta en åldersgräns för dom som verkligen vill ha barn fast dom är gamla. sen tycker jag synd om barnen som då inte kommer ha sina föräldrar i livet lika länge som andras.
jag har läst artiklar om personer som tagit till medicinsk hjälp för att kunna få barn som 70 80 åringar, och det tycker ändå jag är att gå för långt, mest med tanke på det stackars barnet.
som sagt en svår fråga att ta ställning till. bra ändå att du tog upp den. intressant att läsa vad andra tycker och tänker om saker :)

2008-02-21 @ 21:24:06
URL: http://imeandmyself.blogg.se
Postat av: Maria

så sant så sant!

2008-02-21 @ 21:45:54
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: t

det sjuka är att de flesta snackar om barnafödandet endast ur föräldrarnas synvinkel. vilka som har rätt till ett skaffa barn. det borde vara större diskussion till huruvida barnen har rätt till bra föräldrar.
jag kan snarare tycka att det bör finnas en nedre åldersgräns för att få skaffa barn. typ 18. bör inte barnen få den trygghet/säkerhet/livserfarenhet av sina föädlrar som fler äldre kan erbjuda än 14åringar? de är ju barn själva.
och om vi ändå ska diskutera gränser för att skaffa barn... hur fan kan det komma sig att en del kan tycka att homosecuella skall testas som lämpliga föräldrar? borde man inte kolla alla då? att de är narkotikafria, icke kriminella, ickerökare, inte har hund... ja hur jäkla långt skall man driva det????

2008-02-21 @ 23:07:01
URL: http://ramalama.blogg.se
Postat av: Anna

borde nästan gälla allt för unga också i så fall, då en trygg miljö inte alltid kan erbjudas där heller...

2008-02-22 @ 04:24:43
URL: http://eenough.blogg.se/
Postat av: alexandra

vet inte vart jag står i den frågan, men att hugh hefner som är 81 försöker skaffa barn med en tjej som inte ens fyllt 30, det är sjukt.

2008-02-22 @ 10:29:30
URL: http://dependence.blogg.se
Postat av: Maria

Jag tycker man borde hålla sig under 45 för att skaffa barn. Händer det i misstag är det väl en annan sak förstås. Men om man föder barn vid 50, tänk hur mycket större risken blir att barnet förlorar en förälder innan det blivit myndig, i jämförelse med mera "normalgamla" föräldrar.. Att folk dör av ålderrelaterade orsaker i 60-70-årsåldern är ju inte helt ovanligt. Och så är det ju risken för att barnet kan drabbas av alla möjliga sjukdomar också. Men den risken får de ju räkna med.

2008-02-23 @ 14:28:50
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: Casperalicia

Looks good! Many thanks, Thanks much!

2010-11-17 @ 13:43:35
URL: http://casperalicia.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback