Svar på frågestunden del 1

Här kommer svaren på några av era frågor. Resten får ni imorgon!

Hej! hoppas du kan svara på min fråga. Stämmer det att man måste ligga uppe med rumpan och allt för att bli gravid? Vad tror du är det bästa sättet att bli gravid på?
Nej sånt krävs inte. Jag menar, jag blev gravid utan att det var planerat. Så det sker helt naturligt också.
Om man vill bli gravid tror jag att det bästa är att sluta med preventivmedel och sen bara leva på som vanligt. Det verkar som att det är då som det brukar gå fortast. Börjar man planera för mycket och gör sex till ett projekt så blir det sällan bra. Därför som jag tror att det oftast tar längre tid när folk försöker få ett syskon. Då brukar det oftast vara mer planerat. Tiden finns ju inte alltid när man har ett litet barn att passa samtidigt. 

Vad är er plan för framtiden? När vill du börja jobba igen? Blir det Donken igen och kommer Sammy fortsätta med det han gör eller vill ni satsa på utbildning när ungen är tillräckligt stor?
Jag kommer troligtvis att börja jobba helt nästa höst på donken, då Sami är pappaledig istället. Men redan när bebis är 6 - 7 månader lär jag börja jobba ungefär en dag i veckan. Dels för att vänja mig vid att vara ifrån honom, även för att spara på föräldrapengarna så att de räcker längre.
Sami har ett bra jobb där han har möjlighet att utvecklas så han vill nog stanna tror jag.

Vilka namn har ni tänkt på? Snälla avslöja åtminstone ett :)
Det finns bara ett pojknamn som vi verkligen har fastnat för. Så jag har svårt att se att det blir något annat. Men man vet ju aldrig. Så namn går jag ut med i bloggen när han är här. 
 
Om du fick välja, hade du hellre väntat med att bli gravid och levt ut din ungdom först? Känner du att du går miste om något med tanke på att du just köpt din första bostad, ni har inte varit ihop överdrivet länge, du är faktiskt fortfarande ung, du har ingen vidareutbildning etc?
Jag tycker att jag har levt ut min ungdom ordentligt. Jag har hunnit med att festa som en tok, bott i ett annat land, studerat och varit tonåring. Jag har alltid velat bli en ung mamma, och tiden känns väldigt rätt för mig. Jag har ju som sagt eget boende, jobbigare hade det varit om jag fortfarande studerade och bodde hemma.
Men fler studier lär det bli, i alla fall på distans. Livet är långt, förhoppningsvis hinner jag undertiden jag är mammaledig komma underfund med vad jag vill göra i framtiden. Jag har fortfarande en massa möjligheter, de dör inte för att man blir förälder.

Saknar du Italien?
Nej det kan jag inte påstå, Sverige är så mycket bättre. Kan inte ens säga att jag saknar vädret, för jag trivs med det skiftande vädret här i Sverige. Gör att i alla fall inte jag tröttnar. Däremot kan jag sakna det italienska språket ibland!

När kommer Anna flytta? Eller blir hon kvar även när den lille kommit? (tror du nämnde förut att hon skulle flytta ut)
Anna vet ännu inte hur hon vill göra. Så mycket kul som händer i hennes liv för tillfället så jag tror att hon vill landa innan hon bestämmer sig. Och hon är så välkommen att stanna! Hon har sitt rum här och jag har gärna någon att umgås med på dagarna när jag är mammaledig. Sen är försig Anna inte hemma så mycket, på många sätt känns det här som min och Samis lägenhet. Det är vi som sköter städning, tvätt, handlar mat och liknande.

Nämn tre bra saker med din arbetsplats och vilken din favoritburgare är :D
Underbara arbetskamrater, varierande arbetstider och man rör på sig hela tiden så konditionen är det inget fel på. McFeast har länge varit min favorit men jag måste säga att vår kampanj just nu är helt underbar. Grilled Chicken Gourme. Typiskt att vi ska den under en så kort period! Passa på att pröva medan ni kan.

Vad sa dina föräldrar om att du blev gravid så tidigt i förhållandet?
Just det har de inte kommenterat. Det är så vanligt i vår släkt ändå. Pappa själv och hans bröder har alla fått barn ganska snabbt efter att de träffat sina partners.

Är det dyrt med barn? Hur mycket har du slösat ungefär än sålänge och var alla produkterna nödvändiga?
Det kan vara dyrt, men det måste inte vara det. En nyfödd behöver faktiskt inte allt det där som företagen försöker sälja på oss. Men sen råkar jag vara något av en shopoholic. Jag vill nog inte räkna på hur mycket jag spenderat på vår älskade skatt hittills. Men jag ångrar inget. Jag har fortfarande god ekonomi och det kommer bli jättekul att kunna välja och vraka bland hans barnkläder!
Lite svårt att säga nu om alla produkter varit nödvändiga, eftersom jag fortfarande är gravid. Får återkomma i framtiden!

Om du och pojkvännen diskuterat uppfostran, har det blivit lite bråk ibland när ni inte kommer överens?
Jag och Sami är faktiskt helt överens när det kommer till uppfostran. Vi har blivit uppfostrade likadant av våra föräldrar så vi står lika med allt vi pratat om. Sen kommer några av mina gamla traditioner komma in i vardagen, som familjefrukostar på söndagar då man plockar fram allt man har kvar i kylen. Och han har sina att dela med sig av. Det ska bli kul att få bli en familj med Sami!

Kommer vi att få se bilder och följa med på lillens resa?
Ja det kommer ni! Även om jag lär märka alla bilder med risker för stöld. Men jag gissar att det här blir en typisk mammablogg. För jag skriver ju om min vardag och att vara mamma kommer bli min vardag. Men självklart outfits, kändisar och liknande precis som förut. Jag är ju fortfarande mig själv.

Vad har varit det jobbigaste med hela graviditeten?
Den långa väntan. När man går och räknar ner 40 veckor så går tiden förbannat långsamt. Alla andra säger att det gått så fort, men jag kan inte alls hålla med. Samtidigt som det inte känns som att det var länge sedan jag var i vecka 20. Däremot en evighet sedan jag såg de två strecken på stickan. Kan knappt minnas ett liv utan graviditeten. Måste kännas konstigt sen utan ett liv inom sig. Nu går alla tankar till honom. "Jag måste äta nyttigare, stressa mindre, vila mera". Allting är för honom. Tänk förra sommaren, då var jag sommaralkis och gick ut på krogen tre gånger i veckan. Nu är jag superhälsosam. Dricker inte en droppe, rör på mig och frossar i tomater och rågbröd. Får se hur det blir i framtiden.

Vad tycker du om tonåringar som blir gravida (vid ca 15-16 årsåldern?)
Jag tror det är enklare om man blir gravid som vuxen. Med fast inkomst och eget boende. Men jag är imponerad av hur starka unga mammor är. De får vardagen att gå ihop ändå, för det mesta. Sen är det synd om barnen i de förhållanden där det inte fungerar alls. Unga föräldrar som går ut och festar och struntar i sina barn och liknande. Men det finns ju även barn som lider som har äldre föräldrar. Så jag tror inte problemen sitter i åldern utan hur personerna är själva, om ni förstår hur jag tänker.

Vad jobbar din kille med?
Han jobbar för ett säkerhetsföretag.


Kommentarer
Postat av: N I L A M ♥

svar: ja :) har bara svin ont i magen nu bara för det :P

Postat av: Anna

En följdfråga på en fråga.

Har ni pratat om både finska och svenska namn? =)

2011-09-15 @ 14:55:12
URL: http://liillan.blogg.se/
Postat av: ellinor

Fast det där med att det blir svårare att bli gravid om man "tänker för mkt på det" tror jag inte på. Ägg och spermier märker inte det. Däremot blir ju väntan längre. Herregud, jag blev ju gravid DIREKT men ändå så var dagarna från det att jag kände på mig att jag var gravid tills det att det gick att se på ett gravtest helt sjukt långa. Fatta då om man försöker i genomsnittliga 7 månader!

2011-09-15 @ 17:53:26
URL: http://ellieotts.blogg.se/
Postat av: Sara

Kul att läsa :)

2011-09-15 @ 18:35:08
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inte dyrt att ha barn? Där måste du tänka lite fel. Det är dyrt att ha barn! Speciellt från ett år och uppåt när dagis och allt kommer in i bilden, leksaker osv.

För att inte tala om ersättning, välling och blöjor. Det är ju uträknat att köper man bara det nödvändigaste till sitt barn så kommer det ha kostat 1 miljon kronor tills den är 18. OM man då struntar i märkeskläder, moppe, semestrar osv. Så jo, det ÄR dyrt med barn. Har själv en son på 2 år och redan nu är det dyrt :P

2011-09-16 @ 09:19:00
Postat av: Maria - med bebis i magen ☆

Anonym; Nej jag står fast vid det, det måste inte vara dyrt att ha barn. Mina föräldrar hade knappt råd med något alls när jag och min syster var små. Men vad jag minns hade jag världens bästa uppväxt ändå! Vi väljer att låta det bli dyrt, med alla kläder och leksaker som barn bara mååååste ha. Vi har blivit köpta. Och jag måste säga att jag älskar det, för jag är en materialist. Det kommer bli dyrt för mig om jag fortsätter så här. Men vi hade kunnat prioritera annorlunda. Och en miljon delat på 18 år är ganska lite om man räknar ut hur mycket man själv tjänar på 18 år. Samtidigt som jag undrar vad dem utgår ifrån när de kom fram till den siffran. För det är 55 000 om året. Och så mycket spenderar nog inte många på sina barn om man tänker efter. I alla fall inte folk jag känner. Så jag är nyfiken på vad de har räknat in i den här summan.

2011-09-16 @ 10:20:57
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback