Svar på frågor del 2

Tänkte fortsätta svara på era frågor!
 
Hej! Har din och Sami´s relation förändrats någonting sedan ni fick Liam? :D
Den har blivit starkare! Det har varit ett tufft år på många sätt. Omställningar, andra prioriteringar och liknande. Lätt att man tappar bort varandra. Men jag tycker ändå att vi klarat det fint. Visst har vi bråkat mer det här året än vad vi gjorde förra. Men jag älskar Sami mer än någonsin. Att se vilken underbar pappa han är till Liam är allt för mig. Samtidigt som vi ser till att hitta egentid - varje dag! Vi är fortfarande Sami och Maria. Inte mamma och pappa, som bara pratar om blöjbyten och Liams framsteg. Vi lever fortfarande för varandra.
 
Vad äter du till frukost?
Oftast flingor. Det enda jag orkar göra iordning på morgonen. Vilket är dumt eftersom man är lika hungrig en kvart senare.
 
Ammade du Liam och hur gick det, gjorde det ont att amma?
Liam var duktig på att amma redan från början, så jag fick aldrig mjölkstockning. Men däremot såriga bröstvårtor första veckan. Fy satan vad det gjorde ont! Grät när jag ammade min lilla skatt. Var så himla jobbigt. För jag ville bara njuta av min lilla pojke. Som var så nöjd och tryckte händerna mot kinderna och det där mysiga ljudet från när han ammade. Glömmer aldrig! Tur att smärtan försvann helt efter en vecka (de läkte efter att det bokstavligt talat rann blod från dem) Så då kunde jag njuta av våra amningsstunder. Vid 3 månader räckte inte mjölken. Troligen pga att Liam sov hela nätter så började mjölken att sina. Jag ammade inte tillräckligt ofta. Så fick ge ersättning två gånger om dagen. Vid sex månader ammade jag bara på morgonen, sen när Liam var 7 månader slutade jag att amma helt. För att mjölken tog slut.
 
När började ni mata Liam med pure, gröt osv?
Vid fyra månader
 
Vad gör du och Sami för att hålla kärleken vid liv?
Vi tar hand om varandra. En ordentlig kram räcker långt. Pratar ut när vi varit osams, försöker hitta på saker tillsammans.
 
Hur gjorde ni när Liam var nyfödd tex, då fick ni väl inte så mycket egen tid?
All tid gick till vår underbara pojke. Jag tror inte att egentid är så jätteviktigt de första veckorna. Då får man vara helt såld på sin lilla skatt. Gäller bara att man hittar tillbaka till varandra när man får rutin på vardagen igen.
 
När ska Liam börja på dagis och hur gammal kommer han att vara då?
Det beror på när han får förskoleplats. Men förhoppningsvis i februari nästa år, när han är 15 månader.
 
När lämnade ni Liam hos barnvakt för första gången?
Korta stunder var ganska tidigt, som när vi åkte till Maxi lämnade vi honom till mamma ibörjan eftersom vi var rädda för att han skulle få något virus. Första riktiga gången var när vi gick och såg Breaking Dawn part 1. Tror Liam var 2 - 3 månader då. Första natten utan Liam var bara för någon månad sedan.
 
Hur ser en vardag ut för er, när går ni upp osv?
Liam vaknar vid 06 men vi går upp från sängen vid 07. Då byter jag blöja på Liam, han får kläder på sig och sen gröt. Efter det äter jag frukost och bloggar medan han leker. Sen går vi ut med Theo. Efter det brukar jag städa. Dammsuga, plocka, diska och tvätta. Om vi ska iväg någonstans gör vi oss iordning för det. Sami brukar komma hem från jobbet innan 17 de dagar han inte tränar, annars vid 18.
 
Var sov Liam när han var nyfödd, om han inte sov i egen säng.. när började han göra det?
Första månaden sov han mellan oss. Efter det började han sova i egen säng. Han sover fortfarande i vårt rum men efter Rhodos har vi tänkt att han ska sova i sitt eget rum istället. Han vaknar nämligen av Samis alarm på morgonen vilket är lite jobbigt.
 
Jag är 19 och är tillsammans med en kille som jag älskar, och skulle kunna gifta mig med och skaffa barn och hela fadderuttan (om ett par år), men samtidigt så känner jag ångest över att inte leva "singellivet" som mina singelvänner gör. Har sån himla ångest över detta och även över framtiden. Hur sjutton lyckas man flytta från en mindre stad till Stockholm? Det är ju sviiindyrt att bo där!
Mitt tips är att försöka leva i nuet. Älskar du din pojkvän ska ni vara tillsammans. Om du tröttnat och hellre är singel så prata med honom. När det gäller flytt till Stockholm är jag inte rätt person att fråga. Eftersom jag alltid bott här. Men om du vill flytta hit kan du studera här eller söka jobb. Det finns billigare lägenheter i utkanten av stan som har bra förbindelser dit. Så man måste inte bo mitt i smeten.
 
Hej, jag undrar ifall du fått fler eller mindre läsare sen Liam föddes?:)
I slutet av graviditeten och i örjan när Liam var född så hade jag väldigt många läsare. Ca 6000 unika om dagen. Men i takt med att jag började blogga mindre så minskades också antalet läsare.Vilket är helt okej med mig. Eftersom att bloggen är så privat, med mycket bilder ur min vardag så vill jag inte ha en storblogg. Har idag mellan 1000 - 2000 läsare. Får bara snälla kommentarer och ni är flera som kommenterar flitigt. Det uppskattas mer än ni anar!
 
Använder du några mods eller nedladdningar till The Sims 3?
Nej, min dator klarar knappt av Sims 3. Det är så stort att datorn stängs av hela tiden. Behöver en ny!
 
Vilka expansionspaket har du till The Sims 3?
Husdjur och I rampljuset
 
Vad har du för "tekniker" när du skriver böcker? (alltså, samlar du fakta först & kommer på grundstoryn eller "bara" skriver du?)
Det brukar börja merd att jag får en idé. En handling jag skulle vilja skriva. Medan jag funderar på vad som ska hända kommer karaktärerna in i bilden. Jag funderar på hur de är som personer, hur de ser ut, varför de beter sig som de gör. Om de har syskon, vänner, hur föräldrarna är. När jag börjat få en bild av huvudkaraktärerna skriver jag ner hela boken kortfattat. Så att jag inte ska tappa den röda tråden. Sen händer det ibland att jag får ändra i sammanfattningen lite för att det ska passa händelseförloppet. Karaktärerna har en tendens att få egen vilja. Det är en häftig upplevelse. När det känns som att karaktärerna tvingar än att skriva på ett sätt. Man har inte full kontroll över det man skriver. Sen känner man sig manad att fortsätta, för man har skapat liv, karaktärerna blir ens vänner. De vill man inte överge. Men så gör jag det ändå varenda gång. Har bara avslutat en enda bok någonsin, och då var jag 14 år.
 
Vilka är dina 3 favoritfilmer?
A walk to remember, Avatar och.... svårt! Vet inte vilken som är min tredje favorit.
 
Vad är Samis 3 bästa & 3 sämsta egenskaper?
Bästa:
1. Han är så otroligt snäll, mot alla. Var med i Friends när han gick i skolan för att motverka mobbing. Han är allas vän, man trivs i Samis sällskap.
2. Han bryr sig allra mest om sin familj. De är de viktigaste han har. Jag är stolt att jag, Liam och Theo nu också får tillhöra hans familj.
3. Hur kärleksfull han är. Han får mig att känna mig speciell och älskad.
 
Sämsta:
1. Han får ingenting gjort, haha! Man måste alltid tjata på honom. Men när han väl sätter igång med något är han nogrann och avslutar det han påbörjat.
2. Han vill göra alla nöjda. Kan låta som en bra egenskap men det blir lätt att han glömmer sig själv. Ibland kan man inte göra alla nöjda, så är det bara.
3. Han är en datornörd! Haha. Okej det är okej att han spelar CS. Men ibland går det överstyr. Då får jag dra tillbaka honom till den verkliga världen.
 
Fortsätter svara på frågor imorgon!

Kommentarer
Postat av: Sara Ekman

Kul att läsa :)

Postat av: Malin - mitt liv i Oslo

sv: förstår att du saknar den ilband, de verkar rätt vanligt att man gör de :)

2012-08-14 @ 18:21:19
URL: http://holstan.se
Postat av: Nathalie Nyrén

Ja verkligen, har du någon favorit serie? :)

2012-08-14 @ 20:04:14
URL: http://nathalienyren.se
Postat av: Jenny - mammaliv i Nashville

Vad roligt att lära känna dig mer! :)

2012-08-15 @ 02:03:01
URL: http://jennybenny.se
Postat av: Fotograf MissJeni

haha känner igen det där med att tjata och datanörd ;)

2012-08-15 @ 19:15:32
URL: http://jeni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback