Måste allting vara likadant till flickor och pojkar?


Det pratas mycket om genus. När det kommer till det mesta.

Ett väldigt känsligt ämne är just barns kläder. Jag är oerhört glad att vi kommit långt. Att det längre inte bara finnas blått till pojkar och rosa till flickor. Men folk vill ta det så jäkla långt.

Just nu känns det som att bloggare förväntar sig att man ska klä sin son i klänning. Annars skiljer man på pojkar och flickor och det är tydligen väldigt fel. Varför är det så?

Är jag så himla gammalmodig om jag inte klär Liam i blommigt? Att det finns toksöta små klänningar jag bara avgudar i klädbutikerna men inte köper. För de känns inte rätt till min son. Sen har han en del rött och gult, för jag tycker att det klär honom. Och nog en hel del blått, hans ögonfärg kommer fram så fint när han bär kläder som matchar hans underbara blåa nyans. (Som han fått av sin mor)

Sen när Liam är stor nog att själv ha en åsikt om sina kläder så kommer jag vara öppen för allt. Vill han bara bära blommiga klänningar, fine by me. För vad jag inte förstår är hur flickor kan få vara pojkaktiga när pojkar inte får vara flickiga. Varför ska det vara någon skillnad?

Men om man som jag faktiskt föredrar "pojkiga" kläder till sin son borde inte det vara ett brott. Och jag är inte emot jämställdhet på grund av detta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet :)

Postat av: Amanda -- mamma till Viggo

Det är hel djungel det där! Vi har en mössa som är röd, turkos, vit och rosa till Viggo som vi fått.. Försöker vänja mig vid att använda den ... Lite svårt är det med den där rosa.... :)

2012-01-05 @ 16:13:27
URL: http://amzie.blogg.se/
Postat av: Amanda -- mamma till Viggo

Ja absolut, men Viggo är så blek och ljus så just fostras kanske inte är den bästa men det funkar iaf ihop med den röda overallen vi har :)

2012-01-05 @ 16:20:54
URL: http://amzie.blogg.se/
Postat av: ebba

jag stör mig så enormt mycket på den här debatten (precis som du!) jämställdhet handlar inte om att alla ska vara samma kön, det handlar om att alla ska behandlas lika oavsett kön! killar ska inte ha förtur, tjejer ska inte ha förtur, killar ska inte få mer lön, tjejer ska inte få mer lön etc.



sen är det väl skit samma vilka kläder ungen har? jag kommer antagligen klä mina barn efter kön, eftersom det är det jag tycker dom passar i och det är sött med en rosa liten klänning på en tjej medan en pojke är söt i en blå pike tröja..



2012-01-05 @ 16:23:44
Postat av: Elin

Sv: Tack :)

2012-01-05 @ 16:25:07
URL: http://elinphotoo.blogg.se/
Postat av: photo and design in my ♥

svar: ja, men AF och banken hade stängt tidigt -.-

2012-01-05 @ 16:31:29
URL: http://maallon.blogg.se/
Postat av: Sophy - Mamma till Ozzy.

Det är väl så jäkla löjligt, att det numera anses vara fult att klä sin son i blått t ex.

Skulle aldrig iheller sätta på min påg en rosa kjol i tyll.

Det finns vissa skillnader mellan pojkar o flickor, har gjort sedan begynnelsen. Förstår inte varför folk inte vill inse det.

2012-01-05 @ 16:32:26
URL: http://minbebis.com/blogg/sophys/
Postat av: Florina

sv; hihi ja eller hur :)

2012-01-05 @ 16:36:38
URL: http://florinas.blogg.se/
Postat av: anna

Bra skrivet och stämmer helt bra på det du skriver

2012-01-05 @ 16:37:32
Postat av: Esmeralda<3

sv: Tack för tipset!!

2012-01-05 @ 16:37:34
URL: http://esmeraldaaa.blogg.se/
Postat av: Pi - Mamma till Frank!

Tycker det är tråkigt att bli påhoppad bara för att man väljer ha blåa kläder på sin unge. Det verkar va inne med att klanka ner på oss som inte går "emot" normerna.



En förälder klär sitt barn hur de själv

vill!



Kram

2012-01-05 @ 16:43:31
URL: http://thelittlefamily.se
Postat av: bexollila.

vad tur att du förstår :)

allt bra annars ?

2012-01-05 @ 16:43:44
URL: http://bexollila.blogg.se/
Postat av: Iqra

SV:hehe :D



Jättebra skrivet faktist!

2012-01-05 @ 16:44:51
URL: http://nohate.blogg.se/
Postat av: Jouline♡

Tack så mycket :) Jätte bra skrivet av dig, håller med dig! kram!

2012-01-05 @ 16:46:01
URL: http://stylebyjouline.blogg.se/
Postat av: Linnéa | photography

Sv: Tack så mycket! :)

& bra skrivet!

2012-01-05 @ 16:46:16
URL: http://empiree.blogg.se/
Postat av: millan

shit vad bra sagt.

2012-01-05 @ 16:48:11
URL: http://millahej.bloggplatsen.se
Postat av: Jill

Tack söta du :-)

2012-01-05 @ 16:50:21
URL: http://jillh.blogg.se/
Postat av: Kattis

Jag har ständigt mina "genusglasögon" på mig, och så även när jag läser din blogg såklart. Men jag tror inte jag sagt något? Jag tycker iaf att ni klär Liam ganska varierat och inte allt för "klassiskt pojkigt". Blommor är ju inget måste (för någon av könen) och absolut inte klänning heller. Många genusfanatiker ratar klänning punkt slut eftersom det begränsar mer än uppmuntrar när det gäller lek.



Din inställning om att han själv får bestämma när han kan bestämma, är bra tycker jag. Men risken finns ju att om du aldrig visar honom att blommiga kläder är okej på en pojke så kommer han aldrig ta på sig blommigt. För samhället kommer säga tt blommigt på pojkar är fel. Därför tycker jag det är viktigt att visa att blommor är OKEJ :)



Det med samhället är en viktig aspekt. För samhället kommer garanterat lära honom vad som är rätt för pojkar. Och jag kan tycka att föräldrar har ansvar för att väga upp det och visa att det inte finns några rätt eller fel - man gör som man vill.



Vet du förresten att det finns undersökningar som visar att barn i klassiskt tjejiga färger (rosa, gult) möter betydligt fler leenden än barn klädda i typiskt pojkiga kläder? Bara det är väl en anledning att dra på pojken en rosa tröja ibland tycker jag ;) självklart är det inget brott att låta bli men jag tycker att man ska vara medveten om varför man gör dom valen och vad konsekvenserna kan bli. För alla små konsekvenser blir ju något större i slutändan.

2012-01-05 @ 16:52:56
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

ebba; ja men verkligen! känns som många missförstått det här med jämställdhet och varför det är så viktigt :) vi kommer ingenstans genom att börja klä alla i likadana kläder

2012-01-05 @ 16:53:47
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Kattis; intressant det du skriver! och det är nog sant, liams garderob är väldigt varierad :)

barn har en egen åsikt väldigt tidigt. och så länge jag är öppen för hans idéer så vet han nog hur jag känner. och blir mer avslappnad i sina val. än om jag skulle säga "nej du liam, du är pojke. det där är inget för dig!"

2012-01-05 @ 16:56:41
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Elin

Håller helt med sig att man ska kunna klä pojkar som pojkar och flickor som flickor. Att det ska vara upp till en själv vad man känner för. Däremot tycker jag det kan vara svårt att hitta kläder till barn som skulle funka på både flickor och pojkar om man inte vill ha vita eller grå kläder. Jättesvårt att hitta färglagd plagg.

2012-01-05 @ 16:57:07
URL: http://erikssonskan.blogg.se/
Postat av: Michelle

SV: Tack :D

2012-01-05 @ 17:04:42
URL: http://Http://lovemichellees.blogg.se
Postat av: Felicia - mamma till Liam

Superbra skrivet, håller med! Och heller inte alla 'flick-kläder' som är särskilt fina heller!!

2012-01-05 @ 17:04:48
URL: http://sachiko.se/
Postat av: ELIN

Tack!

Allt bra med dej?:)

2012-01-05 @ 17:05:59
URL: http://hedlundsfoton.blogg.se/
Postat av: Molly Bergström, UPPSALA

Brukar du åka? :)

2012-01-05 @ 17:06:12
URL: http://mooollys.blogg.se/
Postat av: Lina-Marie

Jag är så med dig!! Riktigt bra skriver! Jag vill klä min son JAG vill, sen får han tycka själv bär han väl kan det. Kram till er :)

2012-01-05 @ 17:13:08
URL: http://Http://linamariesliv.blogg.se
Postat av: bexollila.

ja grym musik :D

2012-01-05 @ 17:15:18
URL: http://bexollila.blogg.se/
Postat av: Tviv

Nu när det här med genus blivit så "på kartan" så finns det ju alltid folk som missuppfattar. Det verkar som att hälften av alla genusmarodörer fått för sig att flickor SKA, ha pojkfärger och vice versa, de verkar inte förstått att det handlar om (som jag uppfattat det) att barnet ska få ha och leka med de saker och kläder de vill inte att de ska ha just flickiga färger för att de är pojkar och tvärtom. Så verkar de flesta tro tycker jag!



Du däremot verkar ha koll. :)

Själv tycker jag att just kläder kan man ha vilka färger man vill på dom, särskilt nu när man själv får bestämma, annat lär de bli när de ska bestämma själva vad de ska ha på sig haha. :)

2012-01-05 @ 17:16:21
URL: http://tviv.blogg.se/
Postat av: Ebba

Nee precis! Och alla dom som vill att tjejer och killar ska vara exakt lika dana borde komma över det! För tjejer och killar kommer aldrig vara samma sak! Det Kommer alltid finnas skillnader :) som att killar är större och starkare och kvinnan föder barnen!

2012-01-05 @ 17:17:13
Postat av: Angelica

Grejen är ju att det inte ska finnas något som är pojkigt och något som är flickigt. Det är ju det som är problemet att det fortfarande finns stereotyper, att det är "fel" om killar har rosa och det är "fel" om tjejer är skrikiga och tar för sig mera än killar. Beteenden som uppfattas som typiskt pojkiga och flickiga ska ju inte uppfattas så, de ska ju bara vara. Det värsta jag vet är när människor säger "Ja, men pojkar är ju så, dom är ju lite bråkiga och dom har svårt att sitta still". För det har inget att göra med att dom är pojkar, det har inget med deras biologiska kön att göra.

Problemet är alltså att folk fortfarande anser att saker är pojkaktiga eller flickaktiga, stereotyptänket måste bort för att alla ska kunna vara sig själv utan att någon tittar snett på grund av att en pojke bara har rosa kläder.



Så tänker jag iaf.

2012-01-05 @ 17:18:59
Postat av: Sandie

Jag tycker precis som dig att det är bra att det inte enbart finns blått till pojkar och rosa till flickor. Men det här med att helt avkönifiera känns väldigt fel. Vi har faktiskt biologiska skillnader av en anledning, vi kan inte ta bort det. Sen har vi de som känner sig födda i fel kropp ja det är en helt annan sak men det ÄR biologiska skillnader, de finns där, kommer alltid att göra. Det vi som människor bör arbeta mot är att låta alla få vara som de vill vara, vill nu någon som är pojke gå runt i klänning SKA det vara accepterat. Vill en flicka meka med bilar ska det vara ok. Det är acceptansen som är det viktigaste!!! Du gör inget fel alls.

Ska däremot säga att jag skulle köpa ett grattis kort till min bästa vän som fött en flicka nyligen och det enda som fanns på korten var blått till killar och rosa till tjejer... DÄR kan man ju börja förändra sig lite!!!

2012-01-05 @ 17:19:54
Postat av: Kattis

Men den "egna åsikten" kommer någonstans ifrån. Den "egna åsikten" grundar sig till stor del i sociala normer.

2012-01-05 @ 17:25:07
Postat av: JéNnÍéY Love

jätte bra skrivit

2012-01-05 @ 17:29:56
URL: http://prinsessanjenniey.blogg.se/
Postat av: Hääna Banääna

Fan vad skönt att du skriver så där! Jag får huvudvärk av allt genustjafs som ska tas så till det extrema att det känns som att det ger motsatt effekt. Ja det kan diskuteras i all oändlighet känns det som, men jag ville bara säga att jag håller helt med dig!

2012-01-05 @ 17:32:59
URL: http://haanabanaana.blogg.se/
Postat av: Elina

Det är ju inte färgerna det handlar om utan bemötandet som färgerna leder till! Precis som Kattis skriver. Det man vill komma bort är det som säger att pojkar ska vara tuffa, höras mest, synas mest och ta mest plats medan flickor ska sitta i ett hörn och vara tysta och söta.

2012-01-05 @ 17:37:33
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Kattis; men om jag säger vad som är rätt och fel är det lika illa som att andra i hans omgivning gör det :) han kommer ha mängder med åsikter innan han får höra att det han tycker är rätt eller fel. jag kommer alltid att stötta honom :)



Sandie; vet inte om du missförstod det jag skrev eller om jag nu missförstod din kommentar. men du och jag tycker lika :) det jag menar med inlägget är att det finns skillnader och att man inte måste klä flickor och pojkar likadant.

ja dessa grattiskort gör mig smått galen :p



Angelica; ja det håller jag med dig om. men jag tror inte vi löser några problem genom att börja klä alla likadant



Ebba; precis :)

2012-01-05 @ 17:37:54
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Alexandra

det är så överdrivet det där med vad som är tjej-och killkläder. jag har mer än gärna rosa klänningar på min lilla tjej. Men sen har hon en ljusblå overall! Jag tycker man ska köpa det man vill och tycker e snyggt. sen spelar det ingen roll om det är blått, grönt, rosa eller rött! =)

2012-01-05 @ 17:38:23
Postat av: marie - mamma till Elias

Jag håller med dig. JAg skulle inte sätta på Elias en klänning/kjol eller liknande, det känns inte rätt faktiskt!



Däremot köpte jag en body som hade alla möjliga färger, inklusive rosa (den var randig) Men den var inte typisk tjejig utan den var mer neutrall som båda könen kunde ha!



Men annars håller jag med!



Jag kan köpa kläder till Elias som tex har nått rosa märke, men det beror ju på hur det ser ut oxå. Man ser ju om det plagget är riktat till en tjej eller båda ^^

2012-01-05 @ 17:39:33
URL: http://mariesodermyr.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Alexandra; så sant :)

2012-01-05 @ 17:40:00
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: karolinajonsson

jag skulle strunta fullständigt i genus"reglerna" när jag får barn ^^

2012-01-05 @ 17:47:25
URL: http://jonssonsfoton.blogg.se/
Postat av: cornelia

Fin blogg! :) Kolla gärna in på min blogg om du känner för't!

2012-01-05 @ 17:47:26
URL: http://blogbynea.blogg.se/
Postat av: Fanny och Wilma

Tack sötnos :)

2012-01-05 @ 17:48:44
URL: http://fannyochwilma.blogg.se/
Postat av: Clara

om man nu är så jämställdhetskåt så kan man bara köpa kläder på polarn&pyret=randigt & ganska fult

Kör på bara, han kan bestämma senare!!

2012-01-05 @ 18:03:07
URL: http://bohemhoe.blogg.se/
Postat av: Jennie, mamma till malva

Haha när dte är så löjligt. Det har liksom gått för låååångt med genus nu att det var nästan bättre innan.. klä liam vad du vill att han ska ha på sig, sen kvittar det!

2012-01-05 @ 18:52:12
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Emma - mamma till Maya

Jag har också tänkt väldigt mycket på det där. Jag tycker faktiskt att det är skitlöjligt att man inte "får" klä sina barn hur man vill. Jisses alltså! Själv hade jag klänning när jag var liten och det har blivit människa av mig med, mina bröder hade byxor och de är rätt reko de också ;)



Jag skulle inte få för mig att klä min dotter i typiskt pojkiga kläder, varför skulle jag? Hon kan gärna ha t ex en blå klänning men det är ändå en klänning. Sen råkar jag ju älska barnkläder och längtar väl mer eller mindre tills Maya byter storlek så att man kan köpa en massa nytt ;)

2012-01-05 @ 18:52:50
URL: http://akeroe.blogg.se/
Postat av: Malin

Genus handlar INTE om av "avkönifiera" (som någon skrev) eller byta plats på flickor och pojkar, vilket är vanliga missuppfattningar. Det handlar om att se och uppmuntra en individ istället för att klassificera världen i män och kvinnor och säga att de ska vara si och så. Att biologi skulle ligga till grund för våra intressen och smak är en helt absurd tanke för mig. Ingen förnekar dock att det finns VISSA skillnader, men är inte det argument för genustänkande? Att pojkar behöver träna lite extra på den empatiska biten t ex.

Vår sexualitet, den föds vi med, men könsidentiteten, den kommer utifrån. Det är större skillnad mellan en svensk medelklassman och en fattig man från landsbygden i Kina än en svensk man och en svensk kvinna. Klänning är förresten i Indien ett traditionellt mansplagg. Så tro inte för en sekund att det är "medfött" att inte vilja sätta klänning på sina söner.



Varför i alla världen är det så viktigt att skilja på flickor och pojkar? Den ena har snippa, den andra snopp. Jaha. Och? Det är BARN för sjutton. Man behöver inte ösa samhällets normer över dem, de kommer att upptäcka det så småningom ändå.



Nej, det är inte ett brott att klä sitt barn i pojkiga kläder. Men som förälder måste man vara metveten om socialiseringsprocessen och könsrollerna och att kläder och färger på verkar hur ett barn bemöts och uppfattas av omgivningen. Vilket i sin tur (tillsammans med tusen andra saker) upprättehåller genusmönstren som är så förbannat svåra att bryta, VILKET I SIN TUR leder till ett ojämnställdt samhälle där männen sitter på makten tjänar mer pengar, men också begår självmord i högre utsträckning.



(Och angående varför pojkar inte "får" vara flickiga: Även idag på 2000-talet ses kvinnan av vårt kollektiva medvetande som "det andra könet" alltså det lite sämre, det lite mindre önskvärda. Mannen är normen och lite högre upp i hierarkin. Därför ser många, särskilt pappor enligt min erfarenhet, det som farligt om deras söner skulle uppvisa traditionellt flickiga egenskaper eller önskningar.)

2012-01-05 @ 19:30:43
Postat av: hanna

Jag håller helt med Malin. Ett barn växer ju in i normerna. det är samhället som har bestämt hur normerna ska se ut. Nej rosa är inte en tjejfärg. Jag kan däremot hålla med om att det har gått lite för långt ja. Men herreud ngen rynkar väl på ögonbrynen om en tonåring/vuxen har en rosa skjorta på sig?! Vad spelar det då för roll att en pojke har rosa på sig?

2012-01-05 @ 20:19:42
Postat av: Elina

Där skrev Malin allt det jag ville skriva men som jag inte kunde sätta ihop på ett bra sätt :D

2012-01-05 @ 20:33:25
Postat av: Therése

Malin - superbra skrivet.



Tycker så ILLA om det här med tjej- vs killfärg. Det är vi själva som gjort bla. rosa och lila till en laddad färg på pojkar. Det är ju egentligen för tusan bara En Färg. Och varför kan då inte alla barn få använda alla färger.



För det är faktiskt vad de är. Barn. Varför kategorisera innan de själva ens är medvetna om att det finns något som heter man och kvinna?



2012-01-05 @ 20:41:53
Postat av: Linda Cathrine

Åh så bra skrivet! Jag håller verkligen med om att debatten om jämställdhet ibland går lite för långt. Det blir tråkigt när det blir så att man känner att man inte är för jämställdhet om man klär sin son i blått eller sin dotter i rosa. Som du skriver kan det ju faktiskt vara så att det är en färg man gillar och som barnet passar i.

2012-01-05 @ 20:59:43
URL: http://chamberline.blogg.se/
Postat av: petra-tvillingmamma

åh herregud nej jag kan förstå att du inte klär din son i klänning. Hur skulle det sett ut.

Jag anser faktiskt att vissa kläder är för flickor och vissa för pojkar.

Jag skulle aldrig klä mina tjejer pojkigt, visst vill dom klä sig mer pojkigt senare i livet, varsågoda. Men så länge jag får bestämma så är dom faktiskt flickor och ska se ut som det också.

Men bara min åsikt!

2012-01-05 @ 21:04:22
URL: http://petratvillingmamma.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Bra skrivet. Håller helt med.

2012-01-05 @ 21:04:37
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: En chic mammas bekännelser

jag är så trött på det här tjötet om stereotyper hit och dit, tjejer skall inte ha rosa och killar skall få ha klänning. Fine alla skall få ha precis vad dom vill, men tänk såhär, om vi bryter en stereotyp skapas ju en annan istället ?! det är omöjigt att komma undan en stereotyp !! sry men så är läget, sen sitter in genus i färgen på kläderna utan i hur man uppfostrar sina barn till att tänka. Allas lika värde, att det är okej att vara den man är, det är okej att tycka och okej att känna !!



Det är mycket viktigare än att fokusera på de där jävla färgerna. ursäkta min frustration, men det känns som om det finns större saker att diskutera än färger, som jag skrev innan, fokusera på beteenden istället och som sagt bryter du en stereotyp skapas direkt en annan !! sry but true !

2012-01-05 @ 21:16:13
URL: http://mizztang.blogg.se/
Postat av: Sandie

Formulerade mig kanske otydligt. För att göra det tydligare... Det är bra att färgerna blir ok att använda för alla oavsett kön. Dock ska inte allt neutraliseras eftersom vi faktiskt har två olika kön, vi är biologiskt avlade så det vi kan göra är att alla får en mer neutraliserad känsla för alla som personer, att det är ok att ha vilken färg oavsett kön, göra alla aktiviteter oavsett kön men man bör inte neutralisera våra kön helt och hållet. Vi kan inte vara könsneutrala, eftersom vi faktiskt har två olika kön. Tydligare? Till dig ville jag säga att du tänker ju bra, Liam har inte bara blått, han har varierande färger och vill han klä sig i klänning när han blir äldre får han det men inte just nu vilket jag kan förstå av fler av praktiska anledningar! Och varför ska du ha en rosa vagn? En röd duger väl alldeles ok? ;) Hänger du med? =) Jag menar bara positivt!

2012-01-05 @ 21:23:50
Postat av: Sandie

Till Malin: Det var jag som var denna någon. Med avkönifiera menade jag naturligtvis inte att det ingår i genusämnet. Var kanske otydlig. Jag har läst genusvetenskap så jag är välmedveten vad de thandlar om men när man går in på genusdiskussionen brukar den här diskussionen komma upp att man ska neutralisera könen helt. Inte sätta etiketter på flicka eller pojke utan man är en individ. Det var ditt jag ville komma. Jag är trött och uttryckte mig väl inte helt tydligt.

2012-01-05 @ 21:26:08
Postat av: emma härnqvist

bra maria! blir också så trött på allt det där pratet hit och dit.

2012-01-05 @ 21:50:21
URL: http://perfektion.blogg.se/
Postat av: Sandra - när vi tre blir fem ♡

Det här är nåt som kan disskuteras i evigheters evigheter...! Men det är ju skillnad på att klä en pojke i rosa än en blommig klänning, tycker jag iaf.

Men precis som du skriver så kan tjejer vara mer pojkaktiga, då blir de tuffa lixom...men en pojke ska inte vara för "mesigt klädd". Tyvärr tror jag det är inget vi kommer komma ifrån helt och hållet.

Men att lägga så mycket energi på denna debatt tycker iaf jag är överskattat :)

2012-01-05 @ 22:10:34
URL: http://ontheway.blogg.se/
Postat av: Tina

Bra skrivit! Jag är stolt över min son och kommer därav klä honom i pojkläder.

2012-01-05 @ 22:19:08
Postat av: Fotograf MissJeni

haha va, ska man klä sina söner i klänning? Jag måste ha missat nått men det skulle då inte jag göra :P



Tycker du ska göra precis som du själv vill, lyssna inte på alla andra :)

2012-01-05 @ 22:29:59
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Janina - mamma till Nicolina och Joline

Håller fullständigt med dig! Jag köper sånt som jag tycker är fint och som passar på mina barn, precis som du. Då har det ingen skillnad om det är en rosa klänning eller en grön body med båtar på. Fast kläder som är alltför pojkaktiga så väljer jag inte, av den enkla orsaken att jag inte vill att de ska se ut som två pojkar.



Jag tycker också att hela denna diskussion har gått alldeles för långt! Man ska få klä sitt barn i det man tycker är fint, oavsett om det då är rosa eller blått.



2012-01-05 @ 22:34:08
URL: http://nicolinasmorsa.com
Postat av: Malin m

Jo samhället uppfattar barn olika efter vilket kön det har men ska då tjejer behöva vika sig och inte bära rosa och klänning av rädsla att bli trampade på. Och när blev det fult att vara kille bara för att det flesta maktpositioner fylls av killar. Någon gång måste man väl stå upp emot samhället och inte bry sig om alla konsekvenser som kan hända. Lev istället!!

2012-01-05 @ 22:35:13
URL: http://gotlandsdarling.blogg.se/
Postat av: R E B E C C A - FOTO & KREATIV-COOL BRUD

Jag hörde att det fanns ett dagis där det fanns ett barn där föräldrarna begärde att dagis personalen inte fick kalla barnet för han eller hon. Barnet hette Kim och var inte "pojkig" eller "flickig". Det slutade med att de fick alla Kim för hen. Visst, det är häftigt. Men går man inte lite för långt? Vad ska Kim säga när hon/han blir stor.. Sen började jag undra hur de byter blöja på Kim? För personalen fick absolut INTE veta Kims kön. Vet inte riktigt vad jag ska tycka..

2012-01-05 @ 22:57:25
URL: http://rebeccawahl.blogg.se/
Postat av: Michelle - med en prins i magen <3

Vi har suttit och jobbat med just genus i skolan (pluggar till förskollärare) och de känns som att de är mer accepterat som du själv skriver att tjejer kan ha "killkläder" men att de är helt tvärtom för killar, jag sätter inte på min pojke en rosa tröja med en ponny bara för att det ska vara okej i samhället.



Vill han ha en rosa tröja med en ponny när han är äldre, fine han får ha på sig vad han vill, men tycker de har blivit så extremt.



Däremot tycker jag att en t.ex en rosa skjotra är bland de snyggaste som finns på pojkar!



Om man ska tänka "pojkkläder" (blått, grönt, tufft, mörka färger m.m.) och "tjejkläder" (rosa, lila, plutinuttigt, sött, m.m.) så är de skittråkigt boktavligt talat att gå in på Till exempel H&M de finns 100 olika toppar till tjejer mindre än hälften till killar, tycker de borde finnas mer till killar. Likaså är de när du går in på dam och herravdelningen, massor till kvinnor och inget i jämförelse till män.



Oj långt inlägg! Kram på dig!!

2012-01-06 @ 09:31:17
URL: http://hannahmiichelle.blogg.se/
Postat av: I - med två små troll

Jag skulle snarare säga att vi inte kommer någonstans om vi inte börjar klä barnen likadant oavsett kön.



Dessutom skulle jag vilja påstå att kläderna aldrig har varit så könsstereotypa som de är idag! Idag är uppdelningen mellan flick- och pojkavdelning självklar i alla affärer. Kanske har rosa börjat vända och användas en del av pojkar, men bortsett från det är kläderna mer "flickiga" och "pojkiga" än vad de har varit på flera årtionden.



Och du kan nog vara lugn. Erbjuder du inte L klänningar, kommer han troligtvis inte att se det som något naturligt, och efterfråga det.



http://casalinga.blogg.se/2012/january/att-skapa-en-rosa-riddare.html#comment



http://casalinga.blogg.se/2011/october/att-valja-lagre-lon-at-sin-dotter.html#comment

Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Tina; härlig inställning :)



Sandie; jag hänger med! och håller med. det låter som att du är väldigt insatt i ämnet :)

2012-01-06 @ 09:50:10
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Fia

Intressant detta, arbetar själv inom barnomsorgen och vi har sexåringar som kommenterar och skrattar åt de äldre grabbarna som har rosa/lila tröjor på sig. Medan vissa grabbar säger att lila är deras favoritfärg och har det på väldigt mycket av kläder samt cykel och andra leksaker/hobby's.

Lila skulle jag utan problem kunna klä en pojk i, dock ha svårare för rosa, sen om det är rosa detaljer på ett klädesplagg gör inget. Men det känns fel att ta på en pojk klänning. Men egentligen är det konstigt eftersom man tar på en flicka jeans utan att tänka.



Rött däremot tänker jag är en neutral färg, men verkar vara svårt att hitta på pojk-barnavdelningen. Vad jag sett när jag varit ute o tittat på barn/bebiskläder så är det väldigt uppdelat och det pojkiga är blått, grått, brunt och vitt. Finns ju väldigt få färger där att välja mellan. Känner själv att om knodden i magen är en pojk så tar jag gärna på den rött och lila. På samma sätt som jag skulle klä en tös i svart och blått.



Det är en djungel det där med genus. Under min lärarutbildning blev det som två läger och det var egentligen ingen som visste varken dit eller hit till slut.



Jag tycker att man borde klä sina barn i den färg man själv gillar och som man ser att de trivs i och själva väljer då de blir äldre. Fast en pojk i klänning skulle jag nog själv ha svårt att se.

2012-01-06 @ 10:06:17
URL: http://spegelreflex.blogg.se/
Postat av: Emma

Väldigt bra skrivet tycker jag!! Debatten borde ju istället handla om de "viktiga" skillnaderna mellan tjej/kille, kvinna/man. Hoppas att du förstår hur jag menar. Jämställdheten sitter inte i kläder eller färger utan i åsikter och inställningen man har till människor!

2012-01-06 @ 17:42:45
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Färger och klänningar på pojkar?! Asså det är väl i grund och botten respekt för vad andra människor väljer att göra. Jag har en son som inte har nåt rosa. Väntar nu en flicka och där är det mest rosa och klänningar för att JAG vill klä mina barn så. Jag respekterar hur andra klär sina ungar, ska inte dessa "genus-föräldrar" respektera oss som klär våra söner i blått och döttrar i rosa? Det känns som detta med genus har tagits fram på ett så korkat och aggressivt sätt... Suck..

2012-01-06 @ 19:17:51
URL: http://lifemeetsyummy.blogg.se/
Postat av: boosse

Jag tycker att barn ska ha tillgång allt, möjligheter. Byxor, klänningar, dockor, bilar osv. Och angående färger tycker jag inte att det finns färger för pojkar och färger för flickor. Varför skulle en blommig body vara fel för en kille? Hur kan blommigt vara enbart för tjejer, bara undrar hur du tänker? När Maribel låg i magen trodde jag att det var en pojk och bland det första jag köpte var en rosa-grön overall. Fina färger för en bebis, oavsett kön.

God natt!

2012-01-07 @ 01:00:21
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Svar: jo helt sant! Det är uppfostran inte färger som skapar jämställdhet om nånting! Håller helt med dig Maria! :-)

2012-01-07 @ 08:01:15
URL: http://lifemeetsyummy.blogg.se/
Postat av: I - med två små troll

Som svar på dina "motfrågor" gällande genus. Så ja, för mig är det självklart att könet inte avgör frisyr. Halvkort/långt anser jag vara finast och mest praktiskt för alla barn. Angående rakade ben och klackar (två fenomen som jag kanske inte hejar på så mycket överlag) så är det en annan fråga, det gäller vanligen när man är äldre och därmed en sexuellvarelse. Det jag invänder mot är att sexualisera barnet genom att välja olika kläder till det utifrån kön.

2012-01-07 @ 21:25:50
URL: http://casalinga.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag märker av ett antal tendenser i detta kommentarsfält som gör mig lite bekymrad över hur blinda folk verkar vara över hur vi människors påverkas av normer om uppfostran.



Många menar att det inte spelar någon roll hur barn klär sig, att det inte har något med jämställdhet att göra och att man inte ska haka upp sig på det. Samtidigt säger många att de inte skulle klä sin pojke i rosa för att det skulle "kännas fel". Tänk efter lite. Om nu kläder inte hade något med jämställdhet att göra och därför är oviktigt, varför känns det då fel att klä pojkar i rosa? Det är ju bara en simpel färg som alla andra? Eller?



Sedan födseln får män lära sig att det sämsta man kan vara som man är att vara kvinnlig eller tjejig. Varför kan man säga att någon är en pojkflicka och det uppfattas som positivt, när begreppet "flickpojke" inte ens existerar? Tänk på det. Att många inte vill klä små pojkar i rosa är för att rosa förknippas med tjejer och anses därför se "löjligt" ut på pojkar. Här har ni ett skolexempel på att kvinnliga attribut och egenskaper nedvärderas jämfört med manliga. Det genomsyrar samhället i stort.



Självklart så klär alla sina barn precis som de vill. Men jag blir alldeles matt av alla som hävdar att hur vi klär barnen inte skulle ha något med jämställdhet att göra.

2012-01-08 @ 02:06:21
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Nina; jag skrev ju om det i inlägget också, att det är tråkigt att flickor får vara pojkaktiga men att detsamma inte gäller pojkar.

sen tror jag inte det har med jämställdhet att göra. jag menar många skriver att det är så himla viktigt att klä barnen lika. men jag tvivlar att de som kommentarer detta springer på herravdelningen och köper sina kläder.

jag tycker att rosa kan vara fint på killar.

2012-01-08 @ 12:43:48
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: JOLINE&MIO

Jag håller med dig Märey! (en nytt lite påhittat smeknamn!)... Haha..

2012-01-09 @ 13:08:40
URL: http://familyforever.se
Postat av: Sofia

Den debatten är ju ganska störd om man kan uttrycka sig så. Folk verkar vilja ha ett jämlikt samhälle istället för jämställt. De verkar inte förstå att pojkar och flickor är olika. Allt kan inte vara samma. Varför skulle det? Kan man inte få vara olika och trivas med det? Självklart ska samhället vara jämtställt med lika villkor för alla men jämlikt? Nej det tycker jag inte, tjejer och killar är olika och har olika intressen. Självklart finns det undantag, det finns det ju i allt. Men att klä sin son i klänning för att det ska vara jämlikt är att gå en aning för långt =P.

2012-01-09 @ 14:02:08
URL: http://sofialb.blogg.se/
Postat av: Carolina

Åh, jag känner exakt som dig med det sista, men fast för flickor. Jag skulle aldrig ta på en ev framtida dotter rosa plagg och skulle snällt undanbe att hon skulle få sådana av andra. Rosa detaljer - fine, men inte helrosa klänningar osv just för att jag inte gillar färgen alls. Jag skulle såklart köpa det jag tycker är sött och fint till henne då och skulle inte klä henne i tröjor med bilar för att gå emot någon ström, utan helt enkelt det jag tycker passar.



När hon sedan blir äldre så får jag väl låta henne ha rosa kläder om hon då skulle vilja det. Men vad jag skulle köpa till mina barn är vad jag tycker är fint, inte vad alla diverse genuslagar säger och inte säger. Jag skulle inte ta på en son en klänning heller, just för att det inte känns "rätt" för mig.

2012-01-09 @ 15:26:08
URL: http://carrooouw.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback