Slemhosta

Min feber ligger kvar på mellan 38 - 38,5 så det är bättre än igår.
Men min hosta har gått över till slemhosta. Bland det värsta jag vet. Varje gång jag hostar täpps hela halsen igen och jag får panik för att jag inte kan andas. Tills slemmet lossnar och man är okej, i ungefär en halvtimme till.

Är väldigt rädd att Liam ska bli smittad. Han har sluppit feber hittills. Är lika pigg och matglad som vanligt. Han har en mild hosta sedan igår. Bara hostat två eller tre gånger idag. Men jag vill vara förberedd på om han får slemhosta. Kan jag på något sätt undvika att smitta honom? Eller är det kört eftersom jag ammar? Pussar får han inte från mig i alla fall (har Liam abstinens nu!)

Googlade och såg att det finns någon kräm som man smörjer in på bröstet när småttingar har slemhosta. Så ska slemmet lossna av sig själv. Sami ska åka förbi apoteket och kolla det när han åker från jobbet.
Har ni några andra tips? Antar jag att borde ta mig till läkaren och få hostmedicin mot slemhostan. Men det är jobbigt när man har feber och en liten att ta hand om.

Så får vi hålla tummarna att han slipper bli smittad.

Kommentarer
Postat av: En chic mammas bekännelser

okej skoj :) och roligt för liam att ha sen :) gjorde en framkallnign igår på 200 kort helt sjukt haha men billigt på fujidrekt kostar varje kort 0.5 :- nu :)

Postat av: En chic mammas bekännelser

det är bara bra att du ammar :) har hröt att barnen tar mammans imunförsvar speciellt om man ammar så du kan vara jätte sjuk medan liam frisk som en nötkärna :)

2012-03-27 @ 15:21:17
URL: http://frureinhold.se
Postat av: Sandra

Krya på dig!

2012-03-27 @ 15:47:27
URL: http://sandrasliviord.blogg.se/
Postat av: Erika

Det är nog svårt att undvika att smitta honom. Eftersom att ni vistas i samma rum och det smittas genom luft likaväl som kroppskontakt så är det svårt att göra något åt det, speciellt när han är så liten och inte hunnit bli immun mot förkylningar på samma sätt som vi har. Annars rekommenderar jag att du tar så lite so. möjligt i honom (när han kräver det bara), tvättar händerna ofta och inte lämnar snorpapper och dylikt framme.



Om man har slemhosta är det viktigt att hosta upp slemmet för att rensa luftrören. Hostdämpande mediciner bör inte användas mot slemhosta eftersom man då hostar mindre och därmed inte blir av med slemmet. :)

2012-03-27 @ 15:59:12
Postat av: Johanna

Det är ingen fara eftersom du ammar, då får han dina antikroppar som gör att han får bättre immunförsvar. Alltså är det väldigt svårt att smitta sin lille med sin egna sjukdom!

2012-03-27 @ 16:02:14
Postat av: Alexandra

Be Sami köpa slemlösande hostmedicin på apoteket. Typ bromhexin, eller bisolvon. :-) fast vet ju inte om man få ta det när man ammar? krya på dig!

2012-03-27 @ 16:16:45
Postat av: Sophy - Mamma till Ozzy.

Det e nog svårt att inte smitta när man är så nära inpå varandra. Men du gör ju redan det man kan för att försöka förhindra att smitta.



Jag hade jätte svårt att få hostmedicin utskrivet till Ozzy när han va i Liams ålder. Läkarna gör det inte gärna. Efter många om o men fick vi luftrörsvidgande (ventoline)och när han var runt 1 fick vi slemlösande (mollipect).



2012-03-27 @ 16:20:48
URL: http://minbebis.com/blogg/sophys/
Postat av: E.K - Mamma till Alicia och Simon

Om du ammar behöver du nog inte oroa dig, Han får immunförsvar genom amningen. Vi har haft ganska många förkylningar senaste tiden och min lilla har klarat sig bra hittills :)

2012-03-27 @ 17:28:52
URL: http://eekk.blogg.se/
Postat av: Malin

Heej på dig! Stackars dig som är sjuk, hoppas du mår bättre snart!:)

Jo ja är nybliven mamma med mitt första barn:) hon är 2 veckor nu. Jag undrar om ni har vällingvärmare och om den är bra? Jag ammar men jag tänker ifall jag ska iväg å sambon måste mata ¨så kan det vara bra, har testat ersättning men det tar såån tiid att värma i micron först för att sedan kyla ner flaskan under rinnande vatten. Tack för en bra blogg förresten!! :) Kram

2012-03-27 @ 19:50:57
Postat av: beatrice - mamma till William

Krya på er! Jobbigt att vara sjuk, lider med er :(

2012-03-27 @ 20:09:24
URL: http://beaks.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Det är nog svårt att undvika att smitta honom men amma så mycket du bara kan, man ska gärna amma lite mer än vanligt när man är sjuk just för att ens antikroppar som utsöndras vid sjukdom går över i mjölken. Så ju sjukare man är, desto mer försvar får barnet gratis :) Så nu får du passa på medan du mår dåligt, haha.



Krya på dig :)

2012-03-27 @ 20:47:00
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vad jobbigt för dig, hoppas du blir bättre snart!

2012-03-27 @ 20:49:40
URL: http://mandisochjag.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode och min vardag

Fy, krya på dig!

2012-03-27 @ 20:53:14
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Kadri

krya på dig

2012-03-27 @ 22:32:15
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Jessica

Har aldrig funderat på det med att man smittar varandra. Jag får för mig att man på något sätt blir lite immun mot familjemedlemmarns sjukdomar eftersom man är så vana vid varandra :)



Men som många andra har skrivit så är det ju kanon med amningen! Amningen kan faktiskt göra att han slipper bli förkyld/sjuk!



Hoppas ni kryar på er snabbt. Här hemma är det två-åringen som har slemhosta, vi kör på Bromhexin!



Kram

2012-03-28 @ 06:40:58
URL: http://jjessica.webblogg.se/
Postat av: Åsa

om du ammar så ska det hindra smitta och hoppas att du snart blir pigg och står på benen igen!!

kram Åsa

2012-03-28 @ 09:33:32
URL: http://livetsvackrating.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Malin; varför kyler ni ner flaskan under rinnande vatten när ni kör ersättning? köper ni ersättning på tetra behöver ni bara värma en kort stund i micron tills det nått strax över rumstemperatur sen är det bara att ge barnet direkt :) värm den inte för länge i mikron. om det är kokande av vatten ni vill göra måste ni göra det på spisen. det kan man inte göra i micron :)

2012-03-28 @ 11:22:44
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: E.K - Mamma till Alicia och Simon

(Hoppas att detta är okej, men tänkte ge ett tips till Malin som undrade över att värma ersättning)



Malin: När min dotter var liten fick vi tips av BVC att vi kunde ha lagom varmt vatten i en termos färdig tills man ska använda det (att man kokar det och låter det svalna till lagom temperatur), sen är det bara att hälla i flaskan, och blanda med pulvret. (Inte blanda i termosen då ersättningen blir dålig när den står)



Det var ganska smidigt, speciellt om man var iväg, då hade man alltid vatten redo :)

2012-03-28 @ 14:38:57
URL: http://eekk.blogg.se/
Postat av: Malin

Vi kör med babysemp 1 och den ska man tydligen värma vattnet i 70 grader i micron först för att sedan kyla ner den till 37 grader. Men ska prova tetrapacken när jag ska iväg, verkar lite smidigare:)´sover Liam hela nätter nu?

2012-03-29 @ 09:29:04
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Malin; ja han har sovit hela nätter i några månader nu :) vart har ni fått den infon ifrån? vi använder samma ersättning och den ska kokas upp till 100 grader, först då eventuella bakterier i vattnet dör. sen svalna till en temperatur som är mer ätvänlig. runt 37. står på förpackningen. du kan alltid koka upp vattnet på morgonen och ha i en termos i en svalare temperatur så har du alltid vattnet färdigt när bebis behöver det :)

2012-03-29 @ 10:22:32
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Malin

Det var en kollega som köpte ersättningen till mig å förklarade hur hon gjorde. Vart förvarar du vattnet då? En annan jag pratade med kokar inte ens upp vattnet utan tar direkt från kranen eftersom vi har så rent vatten ändå i Sverige:) Men tetrapacken verkar smidigare iallafall. Man får väl pröva sig fram helt enkelt:) Hur somnar Liam? Matas han till sömns eller kan ni lägga honom när han är vaken å han somnar av sig själv? :)

2012-03-29 @ 16:13:18
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Malin; vi tar också direkt från kranen när vi inte hunnit koka upp och liam skriker efter mat. precis som du säger har vi väldigt rent vatten i sverige så det är nog ingen fara. tetrapacken är mycket smidigare men dyrare i längden. men om de ammar för det mesta kan det vara smartare att köpa tetrapacken :)

han brukar ammas till sömns.

2012-03-30 @ 08:37:20
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback