Graviditetsvecka 14

Måndag är den dagen vi byter graviditetsvecka och idag går vi in i vecka 14. Tiden rusar verkligen i den här graviditeten! Beräknat förlossningsdatum är den 2a november. Lilleman var beräknad till den 1a november så jag går igenom precis samma graviditet igen, alltså årstidsmässigt. Annars är det väldigt mycket som skiljer denna graviditet åt från den med sonen. Mer om det vid ett senare tillfälle.
 
Jag tänkte passa på att berätta hur det gick till när vi plussade denna gång. Redan fem dagar efter ägglossningen (planerad graviditet så superkoll på ägglossningen) så fick jag en blödning. Den varade i några dagar. Eftersom att jag visste att det inte kunde vara mensen så kort tid efter ägglossningen började jag undra om det kunde vara en nidblödning som sker när ägget fäster. Jag blev väldigt nyfiken och otålig, ville börja ta graviditetstest med en gång! Men så tidigt är graviditetshormonet alldeles för lågt för att kunna mätas.
 
Jag tänkte att jag skulle hålla mig enda till bim. (Beräknad icke mens, vanlig förkortning bland de som försöker bli gravida) Mitt tålamod var inte tillräckligt starkt så när det var tre dagar till bim tog jag ett test. Det var positivt! Svagt streck men nog var det positivt allt. Jag gick ut till vardagsrummet med stickan där Sami satt i soffan. Jag sa "Sami visst är det så att så länge det är två streck så betyder det att man är gravid även om strecket är svagt?" Han kollade på mig och höll lite osäkert med. Men jag visste ju, så mycket som jag läst om graviditeter. Så jag utbrast glatt "Jag är gravid! Titta!" Och när jag sträckte fram testet mot honom ryggade han bakåt "Det är ditt KISS på den där stickan". Haha han såg inte alls stickan som något magiskt och fantastiskt som jag gjorde. Men lika glada var vi för att det tagit sig den här gången!
 
Tre dagar senare, på bim, tog jag ett nytt test och det är testet ni ser ovan. Väldigt tydliga streck och jag förstod att jag verkligen var gravid. I samma veva började oron.
 
Nu är vi som sagt framme i vecka 14. Tiden har gått så sjukt snabbt och den behöver inte stanna upp nu. Ge mig sommar med växande gravidmage och sparkar från mini. Ge mig höst med tung kropp och ännu tydligare rörelser från mini. Och ge mig november och vårt älskade syskon i min famn. ♥
 

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Vad roligt för er och stort Grattis! Önskar dig all lycka! :) ska bli roligt att få följa ännu en graviditet, följde hela vägen med Liam och nu ett till. Du är fantastisk! :) kram

Svar: Tack snälla du!! Kramar
Maria

2014-04-28 @ 09:50:45
Postat av: Beatrice

Åh, det är så mysigt att läsa det du skriver! Följde dig under din förra graviditet här på bloggen, och ser SÅ fram emot att få följa även denna! Grattis, grattis till er :-)

Svar: tack så mycket! :)
Maria

Postat av: Annster

Härligt :)

2014-04-28 @ 10:33:17
URL: http://annster.se
Postat av: EwaHelena

Så himla roligt! Och så fint du skriver om din längtan efter minimiraklet.=)
Jag sitter här i GBG och håller alla mina tummar och tår för er, att allt ska landa väl och bli bra.
Min storasyster är barnmorska och forskare och sa alltid till mig att vecka 0 -12 så är det över 80 000 (!!) komponenter som ska sättas samman och bilda grunderna till ett barn. Otroligt att det inte blir fel fler ggr än vad det faktiskt blir. Troligen är du i "hamn" nu men som sagt, vad som helst kan hända i en graviditet. Jag håller mina tummar. Kram till dig och Sami och Lilleman, igen!<3

Svar: ja det är helt otroligt hur mycket som måste stämma för att det ska bli ett barn! människan är fantastisk :) tack snälla du. kramar!
Maria

2014-04-28 @ 10:43:52
URL: http://www.enkvinnastankar.blogg.se
Postat av: biggeros

Jag får verkligen gratulera tillökningen i familjen. Lycka till under färden,kram =)

2014-04-28 @ 17:39:38
URL: http://biggeros.blogg.se
Postat av: Lisa

Jag tror att jag tog fyra test när jag väntade min dotter! Man vågar inte riktigt lita på det första strecket. :P

2014-04-28 @ 19:26:37
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: Ellieotts - att amma och älska, jobba hårt och drabbas av hemmafrukomplex

Grattis! <3 Jag blödde nästan hela graviditeten med Idun. Blev gravid direkt efter ett missfall och det var hemskt att blöda, var otroligt orolig och gjorde hur många ultraljud som helst. Men allt gick ju bra och man vet inte vad blödningarna berodde på (bara att det INTE var moderkakan och INTE en lättblödande livmodertapp).

Lycka till!

2014-04-28 @ 19:39:16
URL: http://www.ellieotts.blogg.se
Postat av: Marika

Vad mysigt :) Ska bli kul och följa även denna gång! Själv är jag lite före dig, vecka 15 :) Bf 24 oktober!

2014-04-29 @ 15:31:45
URL: http://katrimarikas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback