Förlossningsberättelse

I måndags vid 23 tiden gick jag på toaletten innan läggdags. La mig sedan i sängen för att kolla Instagram. Då kände jag hur det började sippra mellan benen. Undrade förskräckt om jag hade kissat på mig. Hur var det möjligt när jag precis varit på toaletten? Tog av mig byxorna och blev förvånad över hur blöta de var. Kändes som att det bara hade sipprat lite men troligtvis hade allt vatten gått. Tyckte det var jobbigt att inte veta säkert som jag hade gjort när jag var gravid med Liam.
 
Ringde till förlossningen och hon sa att jag kunde komma in på en kontroll direkt om jag ville. Eftersom att det är så långt till sjukhuset från oss beslutade vi istället för att jag skulle sätta i en binda och låta den sitta en halvtimme för att se om den blev blöt. Fostervatten återbildas hela tiden nämligen så går det hål på hinnorna kommer det att fortsätta att rinna. Jag började packa det sista till bb-väskan, berättade för Sami som satt och spelade CS och ringde hans mamma som skulle komma över och passa Liam. Vi tänkte att det var bättre om hon kom över till oss än att vi slet upp en sovande Liam för att åka dit.
 
En halvtimme gick och jag kontrollerade bindan, dyngsur. Så nog var det vattnet allt! Ringde förlossningen direkt och vi fick komma in. Liams farmor kom vid midnatt och samtidigt som vi sa hejdå till henne fick jag min första värk, var glad att det började dra igång så att vi kanske skulle slippa åka hem igen efter kontrollen.
 
Det tog en halvtimme att åka in till sjukhuset och jag hade värkar med 5 - 10 minuters intervaller som alla varade i ungefär en minut. De var intensiva men gick att andas igenom. Jag började minnas allt tydligare hur den värsta smärtan kändes och längtade allt mer efter lustgasen. Var också väldigt tacksam att vattnet hade gått innan värkarna. Ni som läst min förlossningsberättelse från graviditeten med Liam minns kanske att jag hade värkar varje minut in till sjukhuset och att de gjorde så ont att jag ville gråta. Den här gången fanns det långa pauser och jag och Sami kunde prata om den kommande förlossningen och förbereda oss bättre.
 
När vi kom in till sjukhuset fick vi komma in till ett undersökningsrum. Bindan kontrollerades och undersköterskan kunde med ens konstatera att det var vattnet som hade gått och att det såg fint ut, så inga tecken på att lillasyster skulle må dåligt. (Då brukar de bajsa i vattnet nämligen.) Mitt blodtryck kontrollerades och även min temp och båda såg bra ut. Sen fick jag lägga mig på en brits där mina värkar kontrollerades och bebis hjärtljud. Då lämnade undersköterskan oss och berättade att om en halvtimme skulle en barnmorska komma in för att undersöka mig. Jahapp, ingen lustgas än alltså? Tänkte jag lite bittert men sa inget då värkarna fortfarande var hanterbara. Under den halvtimmen kom värkarna med fem minuters mellanrum och vissa var starkare än andra men alla gick att andas igenom. Både jag och Sami började oroa oss för att vi skulle bli hemskickade igen, att jag inte skulle vara tillräckligt öppen. Jag försökte trösta mig med att vi garanterat skulle ha bebis inom 48 timmar eftersom att mitt vatten hade gått.
 
Efter en halvtimme gjordes undersökningen. Jag var öppen 4cm, nästan 5! Värkarbetet var alltså garanterat igång och vi fick ett förlossningsrum. Både jag och Sami blev väldigt lättade, snart skulle vi ha vår efterlängtade skatt. Vägen till förlossningsrummet var inte lång men då jag plötsligt gick istället för att ligga ner så kom värkarna allt tätare och blev intensivare. Om man har en utdragen förlossning brukar man få rådet att röra på sig mycket och låta tyngdlagen skynda på förlossningen. Men jag som hade en snabb förlossning i bagaget behövde inte skynda på något förlopp. Jag tyckte att det blev för jobbigt att stå upp och kastade mig nästan ner i förlossningsrummets säng. Värkarna fortsatte att komma tätt och jag fick äntligen min lustgas. Jag hörde barnmorskan fråga Sami om den förra förlossningen hade gått fort och han svarade att den hade tagit sju timmar från första värk. Då svarade barnmorskan "verkar som att även den här förlossningen blir väldigt snabb"
 
Jag jämförde hela tiden förlossningen jag hade haft tidigare med den nuvarande. När vi väntade Liam var lustgasen min räddning och jag tyckte inte att värkarna gjorde särskilt ont längre trots att de även då hade kommit utan nästan några pauser alls. Jag insåg att jag inte klarade av att hantera värkarna med bara lustgasen den här gången, det gjorde fortfarande skitont rent utsagt och jag hade värkar hela tiden. Eftersom att jag öppnade mig ännu snabbare den här gången så blev värkarna ännu intensivare än vad de hade varit första gången. Jag ville skrika efter epidural men visste att det inte fanns någon tid. Jag varvade med att skrika in i lustgasen med att kämpa med en jämn andning. Vid ett tillfälle när jag äntligen hade en paus sa jag till barnmorskan "vet du vad? nu döper vi om mig. Jag är så jäkla otrevlig nu och jag tänker inte dra ner namnet Maria i skiten. Jag får heta något annat tills jag blivit trevlig igen". Hon skrattade bara, vi kom aldrig på något namn.
 
På en timme öppnade jag mig från 4 cm till 10, det var dags att krysta! Återigen jämförde jag förlossningen med den jag hade med Liam. Då försvann alla onda värkar och jag fick bara styrka från krystvärkarna. Jag hade ingen lustgas och var fullständigt närvarande. Det enda som gjorde ont var när hans huvud skulle krystas ut och den smärtan var i och för sig det värsta jag upplevt. Den här gången försvann inte värkarna från öppningsskedet, de kom samtidigt som krystvärkarna. Jag blev nästan galen och väldigt förvirrad. Jag visste inte hur och när jag skulle krysta och jag sa flera gånger "varför slutar det inte att göra ooont?!" Eftersom att de inte förstod vad jag menade måste de ha tänkt att jag var lite galen. Vid det här tillfället fanns en barnmorska, en undersköterska och en student i rummet.
 
Tur nog gick krystandet mycket snabbare än vad det hade gjort med Liam. Då krystade jag i en timme, den här gången ganska precis 20 minuter. Leah föddes 02.44, två timmar och fyrtiofem minuter efter första värken och när jag fick henne på bröstet kände jag en otrolig lättnad. Äntligen var hon här! Vi förstod att hon var stor och jag undrade hur mycket jag hade gått sönder. För smärtan när hon krystades ut hade varit enorm. Barnmorskan kontrollerade och sa "nej inte minsta bristning, du klarade dig helt och hållet". Jag blev alldeles chockad. Var det verkligen sant? Jag krystade ut en bebis på 4585g utan att ta skada, vilken kropp jag har!
 
Och vilket barn. Förälskade mig i lilla Leah genast. Graviditeten var äntligen över, vi hade fått vår älskade skatt. Jag pussade Sami, fick höra hur duktig jag hade varit, och vi var världens stoltaste föräldrar återigen. Välkommen till världen älskade lilla Leah! ♥

Kommentarer
Postat av: Jennifer på Fashioncut

Häftigt att du inte sprack! :D
Och grattis till lilla underverket, blev själv mamma i sommras för första gången, dock till en liten kille som ville kika ut redan 29+1! All lycka med Leah och Liam nu! <3

Postat av: Annster

Vilken härlig berättelse och mötet med eran lilla tjej :)

2014-11-15 @ 15:08:34
URL: http://annster.se
Postat av: Carro

Vad skönt att det gick så bra! :)

2014-11-15 @ 16:06:04
URL: http://carroat.blogg.se
Postat av: Petra

sv ja det man säga

2014-11-15 @ 16:16:00
URL: http://brunetpetra.blogg.se
Postat av: Ereeka

Vilken härlig berättelse, Skönt att du klarade dig utan bristningar! Fick du det med Liam?

2014-11-15 @ 19:49:28
URL: http://ereeka.se
Postat av: marika

Det gick fort =)

2014-11-15 @ 20:47:56
URL: http://katrimarikas.blogg.se
Postat av: Nina

Så fin berättelse! Tack för att du delade med dig :)

2014-11-15 @ 22:15:05
URL: http://ninah.nu
Postat av: Life of Johanna

Låter som en bra förlossning, har börjat fundera lite på min nu, så smått.

2014-11-15 @ 22:19:39
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Sara Ekman

Åh vad kul att läsa!!! Älskar förlossningsberättelser, haha!

2014-11-15 @ 22:32:05
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Emmelie - Ensamstående mamma till Ebba och Hugo

Åh man tröttnar aldrig på att läsa förlossnignsberättelser. snabbt jobbat men förstår det var intensivt. Jag hade en liknande förlossning med Hugo och han vägde 4490 när han föddes ;)

2014-11-16 @ 08:40:13
URL: http://www.emmgus.blogg.se
Postat av: Emma - Mamma till Theodor och Leon

Va skönt att allt gick bra och så fort, själv födde jag ut en kille på 4420 gr o sprack iaf....så olika de kan vara :)

2014-11-16 @ 09:03:54
URL: http://tobemee.blogg.se
Postat av: Ebba

Grattis till er alla fyra! Skönt att förlossningen gick bra!

Svar: Tack så mycket :)
Maria

2014-11-16 @ 09:14:13
Postat av: Lilla Malin

Vad spännande att läsa! Jag är så nyfiken på hur det kommer att gå för mig :)

Postat av: Charlotta Hägg

Sv. Jaa, hur mysigt som helst!! :) och det var häftigt att läsa allt, så skönt att allt gick bra :) KRAM!

2014-11-16 @ 14:06:46
URL: http://charlottahagg.blogg.se/
Postat av: Malin - Mamma till Isabell, Felize och Gabriel <3

Åh tårarna sprutar här! Så underbart att få läsa din förlossningsberättelse ännu en gång vännen <3 Stort GRATTIS till lilltösen fina Sami och Maria!

Svar: Tack kära du! :) <3
Maria

2014-11-16 @ 15:40:58
Postat av: Henrietta Nylund

Det måste ju vara helt otroligt kul att hon äntligen kom till världen! :)

2014-11-16 @ 16:38:06
URL: http://ettass.blogg.se/
Postat av: Amanda Jona [SPONTAN]

Så himla kul att få läsa! Blev faktiskt lite tårögd när jag kom till sista stycket, så vackert!

2014-11-16 @ 16:51:38
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: anna

aj aj aj, sitter här och kniper och minns smärtan. Din andra förlossning påminner mkt om min andra som gjorde grymt mkt ondare än den första. Vilka kroppar vi har, gick inte heller sönder. Duktig du är, njut nu av bebis. Kram

2014-11-16 @ 17:30:20
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Denise

Så fint:) grattis än en gg!

2014-11-16 @ 20:28:09
URL: http://danajs.blogg.se
Postat av: Sara

Så underbart att du delar med dig av detta, skönt att det gick bra för er :) Och skönt för mig att läsa då jag hade en mardrömsförlossning med 50 timmars värkar och därefterakut kejsarsnitt så är livrädd för en till förlossning :( Därför blir jag så peppad av att läsa ditt inlägg :)

2014-11-17 @ 10:39:49
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se
Postat av: sabina

Häftigt! tänker tillbaka på min förlossning när jag läser och man känner sig både lite skrämd och varm i hjärtat! Även jag öppnade mig helt på studs nästan men tyvärr hade jag de mer utdraget och fick värkstimulerande för att hjälpa till. Skönt att de gick så fort och så pass bra :)!

2014-11-17 @ 11:55:45
URL: http://sabinahoglund.se
Postat av: Moas oplanerade (gravid)blogg

Vilken härlig och fin berättelse att få läsa. Jättefint namn ni valt till henne också :)

2014-11-17 @ 21:03:38
URL: http://oplanerat.vimedbarn.se
Postat av: Clin

Sitter här med piggar längs armarna =) Jag kommer ihåg känslan än idag. Även om det är 100år sedan jag födde ;)

2014-11-17 @ 22:48:35
URL: http://emmaclin.blogg.se
Postat av: Hanna Karlsson

Kul att få läsa!

2014-11-18 @ 07:31:13
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: carolines

Så spännande att läsa! En förlossning är så häftigt :) Skönt att allt gick bra och grattis till eran lilla Leah! ♥

2014-11-18 @ 14:59:22
URL: http://carolines.for.me/
Postat av: Ewahelena

Skönt att man har glömt hur det var :)
Vet bara att mina förlossningar gått otroligt fort också, i stil med dina faktiskt. Vem vet Maria, du kanske skaffar ett tredje om nåt år ;)

Svar: Haha ja just nu vill jag då inte ha fler barn, även om jag avgudar de två jag fått! Och sambon känner samma :)
Maria

2014-11-18 @ 16:10:46
URL: http://enkvinnastankar.blogg.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Ett stort grattis till er lilla dotter så här i efterskott♥ Jag har inte varit inne vid bloggen så jag har helt missat när detta skedde.

2014-11-19 @ 12:48:08
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Kimmey ~ Kung varje dag

Vilken fin berättelse och grattis till er dotter :)

2014-11-24 @ 19:04:10
URL: http://bimbolie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback