Mina tankar om The Sims 4

Jag har fått frågan av flera om jag kan skriva vad jag tycker om Sims 4. Det har jag tänkt göra sedan jag köpte det men har velat bekanta mig mer med spelet för att få en ordentlig uppfattning. Det känner jag att jag har fått nu.

Sen är det självklart jag och Sami på bilden till höger. Börjar alltid med att göra oss och sen spelar jag våra barn och deras barn så man tillslut har ett jättefint släktträd. Men det var inte vad jag tänkte att det här inlägget skulle handla om. Jag har både ros och ris att ge till spelet.
 
Ros
- Simmarna har fått känslor! Beroende på vad de hittar på förändras deras humör. De kan känna sig glada, arga, laddade, flörtiga, besvärade och många fler känslor.
 
- De kan umgås med varandra på ett helt annat sätt än tidigare. Tillexempel kan man samtidigt som de tittar på tv starta diskussioner med vänner och familj. De kan alltså äntligen göra mer än en sak samtidigt där du har mer kontroll. Till skillnad från i Sims 3 där de började prata med varandra vid matbordet men du kunde inte bestämma vad de skulle prata om. De kan även ta med kaffekoppen på toaletten och har möjlighet att kombinera flera olika sysslor. De startar även gruppsamtal på ett mer verklighetstroget sätt än tidigare. Du kommer märka att dina simmar vill prata med varandra mest hela tiden!
 
- Helt nytt skapa-sims läge. Möjligheterna är större att göra unika simmar.
 
- Nytt läge för att bygga hus som är förenklat. Har inte hunnit bekanta mig så mycket med detta ännu då jag varit mer sugen på att  faktiskt spela än att bygga hus. Har bara byggt ut ett färdigt hus med flera rum hittills men ska i framtiden bygga ett hus från grunden. Det jag sett hittills är att det nya sättet är toppen.
 
- Mycket har blivit mer verklighetstroget. Tillexempel när någon blir gravid så står det vilken trimester de befinner sig i och för att ta reda på att de är gravida måste de ta ett graviditetstest. Inte som i Sims 3 där man förstod att simmarna var gravida för att en viss melodi spelades efter myspyset och att de någon dag senare började spy. Som höggravid blir det även många toalettbesök på natten och simmarna blir även hungrigare.
 
Ris
- Det är väldigt mycket som har tagits bort från Sims 3. Staden är mindre och de kan besöka färre platser. Det gör att spelet blir mer begränsat och det känns som att man kommer tröttna på det snabbare.
 
- Simmarna kan inte röra sig fritt i staden på samma sätt som i 3an. Nu är de två städerna som man kan besöka uppdelade i stadsdelar. Inom en stadsdel kan du röra dig fritt men ska du besöka en annan stadsdel så laddas spelet innan du tar dig tid. Jag saknar rörligheten man hade i Sims 3, blev mer verklighetstroget.
 
- Det finns inga småbarn! Simmarna är gravida, får nyfödda och sen blir de automatiskt barn som börjar skolan. Inga bebisar som lär sig prata och gå alltså. Detta är okej för mig om de har tänkt skapa ett expensionspack som heter "småbarnsliv" tillexempel där man får in 1 åringarna igen. Som är ordentligt utökat från Sims 3 med barnvagnar, playdates, babycafén och liknande. Har de tagit bort småbarn helt och hållet är det ett väldigt stort minus enligt mig.
 
Sammanfattning
Jag är nöjd med Sims 4 även om en del ändringar har gjort mig besviken. Jag hoppas helt enkelt på att de sitter inne med helt fantastiska expensionspack som kommer väga upp allting de tagit bort från Sims 3. Helt klart ett spel värt att spela och ett nytt beroende för mig!

Kommentarer
Postat av: snie.blogg.se

oh va många år sen man spelade de! va kul!

Postat av: elin stridh

haha gud tusen år sedan jag spelade sims så kul :D

2014-09-09 @ 09:14:10
URL: http://elincecilia.com/
Postat av: Sara Ekman

Jag har aldrig spelat Sims, helt galet! :D

2014-09-09 @ 13:20:46
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Amanda Jona [SPONTAN]

Så himla tråkigt att de tagit bort småbarnen! Och glöm inte att det saknas pooler vilket gör att man inte längre kan dränka sina simmar ;)

2014-09-09 @ 21:17:19
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Lilly

Hur gör man graviditetstest?

2015-12-27 @ 22:51:52
URL: http://loppantessan.blogg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback