"Varför ska ni flytta igen?"

Igår fick vi nycklarna till vårt nya hem och nu pågår renovering för fullt som ska vara klart nästa helg då flyttlasset går. Så spännande!
 
Den fråga som jag fått mest sedan jag gick ut med flytten (på instragram: Maryswe) är "Varför ska ni flytta redan?". Jag förstår verkligen varför ni undrar då det knappt är 2,5 år sedan vi flyttade in i vårt hus. Så jag tänkte dra hela storyn här.
 
För 3 år sedan bodde jag, Sami och Liam i en liten 3a i Haninge. Vi längtade både till större men framförallt till hus och började gå på visningar i Haninge där vi gärna ville fortsätta att bo. Det visade sig snart att hus var helt uteslutet då alla låg ute för långt mer än vad vi hade lånelöfte till. Vi började titta på radhus istället och var med på flera budgivingar men de steg alltid något otroligt, många gånger steg priset över en miljon!
 
Det började kännas hopplöst, jag som är en väldigt impulsiv människa kände mig rastlös över detta. Så istället började vi titta på hus i Nynäshamn som ligger en halvtime med bil från Haninge. Plötsligt fanns helt andra möjligheter och jag hittade snabbt vårt hus som jag blev förälskad i. Den låg ute för mindre än radhusen vi hade tittat på och den hade allt vi ville ha. Men var vi redo att flytta så långt bort från Haninge och åt fel håll från Stockholm?
 
Ja, insåg vi. Vi ville så gärna ha huset och komma bort från den lilla, trånga lägenheten. Att Liams farmor bor bara några minuter bort med bil och att Sami själv då bott i närheten gjorde att vi vågade. Även att våra vänner bor i samma område fick oss att tro att vi kunde komma och trivas ute på landet bland traktorer och hästar.
 
Och vi har verkligen trivts här! Huset är underbart, den stora tomten har barnen busat mycket på och jag har haft världens bästa mammaledighet med Leah tack vare mina mammavänner här i området. Liams förskola har vi verkligen älskat och lugnet här ute är underbart.
 
Så varför vill vi då flytta? Jo för att vi saknar Haninge. Sami har nu 40 - 50 minuters bilfärd till jobbet beroende på hur mycket trafik det är. När vi flyttat kommer det ta honom 20 minuter till jobbet. Liam kommer nu att få börja på samma förskola som han gick på först och som vi älskade. Men vi byter såklart inte av den anledningen då vi verkligen är nöjda med nuvarande också. Vi har nära vänner i Haninge, jag och Sami kommer ha fem minuter till våra träningar nu istället för 30 minuter.
 
Sen har området vi flyttar ifrån blivit väldigt populärt. Tack vare att vi gjorde en jättevinst på huset hade vi nu råd att köpa radhus i Haninge, som var en omöjlighet när vi ville bort från lägenheten. Huset är helt fantastiskt i grunden och besiktningen gick strålande. Men det är ett pensionärspar som bott där i 30 år som inte orkat göra så mycket renoveringar vilket kräver mycket jobb från vår (okej Samis...) sida. Men det är det värt (säger jag haha) för nu får vi ett hem precis så som vi vill ha det och där vi vill bo! Vi älskar vårt radhus och vi ångrar förstås inte detta.
 
Nu flyttar vi hem.

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad härligt det låter när ni skriver, nu flyttar vi hem. Jag har flyttat runt jätte mkt i vår kommun och i olika stadsdelar men man har ju alltid en del som hjärtat klappar för lite extra och där man känner sig mer hemma. Lycka till med flytten. Kramar

Svar: Ja känns bra att få bo där man trivs bäst :)Tack snälla!
Maria

Postat av: Tess

Åh grattis!!!

2016-03-03 @ 10:53:38
URL: http://www.thereselindstedt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback