Förlossningsberättelse


Här kommer min förlossningsberättelse! För er som är nyfikna på hur det gick till när vår älskade Liam såg dagens ljus för första gången.

Det började med att slemproppen gick i lördags. Trots att jag visste att det kunde dröja flera dagar från det att den släpper så kände jag på mig att det var dags. Jag och Sami gick och la oss vid 22 för att få så mycket sömn som möjligt. Ifall att värkarna skulle sätta igång.

Nog gjorde dem det. För jag vaknade vid 01.00 av en kraftig värk och förstod först inte vad som hände. Gick på toaletten och sedan tillbaka till sängen igen. Hade en värktimer-app på mobilen som jag tänkte att jag skulle använda om det kom några fler värkar. Vilket det gjorde, två till inom loppet av en kvart. Så alldeles för oregelbundet för att ringa förlossningen men garanterat något på gång. Jag blev superlycklig, som man väntat på dessa värkar! Ville inte väcka Sami, visste att det kunde dröja många timmar till. Vore bra om någon av oss var utvilad. Så jag gick upp, åt flingor för att få energi och bloggade. Visste ju att många var nyfikna då jag redan gått fem dagar över tiden och jag var ivrig att dela med mig av nyheten med någon.

När jag ätit upp flingorna gick jag tillbaka till sängen för att vila. Fortsatte att klocka värkarna med hjälp av appen. Det var 8 - 15 minuter mellan värkarna. Intensiva men det gick att andas igenom dem. Vissa var jobbigare än andra.

04.00 fick jag en värk så stark att jag skrek till, den var så oväntad. Mycket kraftigare än de jag haft innan. I samband med värken så gick mitt vatten. Sami vaknade av mitt skrik men verkade något förvirrad. (I nuläget kommer han inte ens ihåg att jag skrek.) Jag sa till honom att han var tvungen att packa allt som var kvar av bb-väskan, sådant man inte kunnat packa innan. Som mat till honom tillexempel. Samtidigt ringde jag Huddinge Sjukhus där vi skulle föda. Otroligt nog visade det sig att det var fullt. Ingen har nämnt att det varit någon babyboom för tillfället och Huddinge är det sjukhus i Stockholm som skickar iväg minst personer till andra ställen. Men det är ju klart att vi ska ha sådan otur. Kvinnan i telefon frågade hur lång tid det var mellan värkarna och jag berättade att de fortfarande var oregelbundna men att vattnet hade gått. Hon sa att hon skulle återkomma så fort hon visste vilket sjukhus vi skulle åka till. Jag hoppades innerligt att det inte skulle bli Södertälje. Det sjukhus som låg allra längst bort. För mina värkar blev plötsligt mycket starkare och kom tätare. Antagligen pga att vattnet gått. Sami packade ihop de sista grejerna och när jag fick någon värk kom han springades så jag kunde luta mig mot honom. Vi passade på att ringa mamma och berätta att vi snart skulle komma med Theo. Vi behövde bara veta vilket sjukhus vi skulle få åka till. Hon var också chockad att det inte blev Huddinge.

Det dröjde femton minuter för kvinnan att ringa upp oss, något jag tyckte var en evighet. Vart vi hade fått en plats? På Södertälje såklart. Jag blev så jäkla besviken, det skulle ta runt 45 minuter att köra dit! Hon sa att vi kunde ta det lugnt eftersom mina värkar kom så oregelbundet. Att jag kunde ta en dusch om jag ville, behövde inte stressa. Jag slängde på luren, tyckte hon var dum i huvudet. Ta det lugnt?! Jag var i enorm smärta! Jag ville komma till sjukhuset på nolltid, och det är inte som att man är i Södertälje på en kvart direkt. Vi åkte och lämnade Theo till mamma och sedan började resan mot Södertälje Sjukhus.

Vilken jävla resa. Rent utsagt. Jag hade så ont att jag ville gråta. Värkarna kom hela tiden, ibland fick jag ingen paus alls och som längst varade de i två minuter. Det var omöjligt att hitta en bekväm position i bilen. Jag försökte att andas lugnt och koncentrera mig på pauserna, som jag fått lära mig. Men när vi åkt en halvtimme började jag lessna. Jag skrek rakt ut "det gör oooooont" och sedan "du kan glömma syskon Sami! Det här gör jag fan aldrig om!" Sen behövde jag kissa, och vi var ute på motorvägen. Så vi stannar på motorvägen! Sami vågade inte säga nej till mig i det laget haha. Tur att det var mitt i natten så knappt några bilar ute. Sami var tvungen att hålla mig i handen samtidigt som jag hukade bakom världens minsta gran. Gick inte så bra och vi fick pausa för att jag fick en värk. Insåg tillslut att det inte skulle gå så vi fick åka vidare.

En kvart senare var vi framme vid Södertälje, äntligen! Vi parkerade och skyndade oss in. Klockan var runt 05.30. Där väntade de oss redan och vi fick genast komma in till ett förlossningsrum. Mötte en trevlig barnmorska som tog det lugnt och hälsade oss välkomna. Jag fick värk efter värk och hade svårt att lyssna på henne. Hon tyckte att jag skulle få lustgas innan de satte CTG och kollade hur öppen jag var. Eftersom hon såg hur ont jag hade. Åh älskade lustgas. Min räddning! Tog genast bort den hemska smärtan. Då jag lyckades få till tekniken på en gång. Effekten kom direkt och jag var hög som ett höghus. Sa glatt till Sami "det här är första gången jag är full på 9 månader!". Han tyckte nog att jag var lite konstig, men måste ha varit skönt för honom att slippa se mig i smärta.

Sedan gjordes undersökningen. Jag var öppen 7 cm! Det skulle inte bli någon långdragen förlossning. Jag hade gjort allt förarbete hemma och på vägen dit. Jag blev så glad när de sa hur öppen jag var. De trodde att jag skulle bli mamma inom bara några få timmar. Kunde det verkligen vara sant?

Lustgasen fortsatte att vara min bästa vän. Värkarna kom hela tiden, det fanns inga pauser. Vissa var jobbiga men det var ingenting jämfört med vad jag upplevt i bilen. Då jag inte hade någon smärtlindring alls. Vid ett tillfälle sa jag till och med "det är kul att föda barn!". Vilket fick barnmorskan och undersköterskan att skratta. Undersköterskan minns jag inte när hon kom, jag var som sagt lite borta där på sjukhuset.

En kvart efter att de undersökt mig ville jag krysta. Jag förstod det inte riktigt själv men kroppen hade tagit över. Det var som att jag inte bestämde, jag följde bara med. Precis så som de vill att man ska jobba. Bara ge efter. Och det gjorde jag helt naturligt. De bestämde sig för att undersöka mig igen, trots att de nyligen gjort det. Då var jag öppen 9 cm. Det var bara en liten bit kvar innan jag kunde börja få krysta på riktigt. Vi testade att jag stod på alla fyra och så fick jag akupunktur. Var riktigt skönt! Nålarna gjorde ont, men det var en behaglig smärta. Som man var van vid. Den tog tankarna bort från värkarna.

Så var det dags att krysta. Jag hade mycket energi då öppningsskedet inte hade slitit så mycket på mig då det gått så fort. Barnmorskan sa att jag var för stark. För fotstöden flög iväg när jag försökte få styrka från benen. Och jag och barnmorskan hade dragkamp med en handduk för att jag skulle använda krystvärkarna rätt. Men det gick inte så bra eftersom krystvärkarna gav mig så mycket kraft att barnmorskan inte orkade hålla tillbaka.
Blev att krysta ganska länge, ungefär en timme. Vilket i slutändan var bra, med tanke på hur stor Liam var. Hade det gått fortare hade jag nog tagit mer skada. Krystvärkarna gjorde inte ont, de gav än kraft. Däremot var det en brännande smärta att krysta ut Liam. Det sved och kändes som att han var alldeles för stor. Men tillslut gick det.

08.07 föddes världens finaste kille. Ungefär två timmar och fyrtio minuter efter att vi kommit in på förlossningen.
4095g och 51 cm lång. Äntligen var den långa väntan över, att få upp honom på bröstet var det största jag upplevt. Jag ville aldrig släppa taget. Han är så himla fin och jag ser framemot att lära känna honom bättre.

Efteråt fick jag och Sami den goda förlossningsfrukosten och inget har någonsin smakat godare! Kunde bara dricka saft under förlossningen, så efter den kraftansträngningen man genomgick var man riktigt hungrig.
Jag är nöjd med hur förlossningen var, framför allt att det gick så snabbt. Bilresan gör jag inte gärna om men lustgasen, den var inte dum!

Kommentarer
Postat av: Anna

Härligt! Stort grattis till er, han är jättefin!

Snart är det äntligen min tur! :)

Kram till er

Postat av: Malin - Mamma till Isabell och Felize

Och där gråter jag! Guuu så underbart att få ta del av din förlossning, och fort gick det =) Själv kommer jag ju inte heller få föda vaginalt, också något jag blir snuvad på.



Jag var öppen 5 cm när vi kom in till sjukan, när Isabell skulle födas. Jag hade ONT som fasiken och ja, jag hade ju en liten bit kväll. Vid 7,5 cm kom krystvärkarna alaredan och då rusade också hennes hjärta, upp i 170-190. Bricanyl sattes in och det blev akut snitt, hade snittet inte lagts hade förmodligen min fina tjej inte funnits idag.



Njut av bebistiden nu Maria, och Sami, för tiden rusar vill jag lova. Isabell är 2½ år idag, fyller 3 i mars. Felize är 1 år och 1½ månad, men fortfarande liten i växten så hon är fortfarande en liten bebis. Storlek 6-9 månader. Men ändå saknar man den lilla goa bebiskroppen, som ligger på ens bröst och sover utan att vrida och ha sig ;) Nr 3 är enormt efterlängtad här hemma av mig, men inte av mannen tyvärr...



KRAM på er!!

2011-11-09 @ 22:14:15
Postat av: Nathalie

roligt att läsa:D

2011-11-09 @ 22:20:18
URL: http://liborius.devote.se
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Malin; ja alla förlossningar är verkligen olika! man har ingen aning om hur det kommer bli för allt kan hända.

ja jag njuter verkligen! vet hur fort tiden går. vill stanna i nuet :)

du får försöka övertala sambon din!

2011-11-09 @ 22:20:26
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: my

Åh vad roligt att det blev Södertälje! Eller ja, kanske inte för er just då.. Men jag har bf 29 nov. och bor i Södertälje, har legat inne på förlossningen några gånger pga högt blodtryck. tyckte jättemycket om personalen och nu undrar jag vad du tyckte om att föda där och bemötandet? Grattis förresten ;)

2011-11-09 @ 22:22:51
Postat av: Malin

Underbart att läsa! Härligt att allt gick så bra och så fort :) Tur ni inte bor där vi bor, det tar nästan 1,5 timme till närmsta BB! Då hade han nästan varit ute innan ni kommit fram. Kan förstå att det är en underbar känsla att få upp honom på bröstet första gången. Tack för att du delar med dig och stort grattis till Grabben. Hoppas ni njuter för fullt nu!

2011-11-09 @ 22:23:52
URL: http://malintroya.blogg.se/
Postat av: mamma till Freja

Jösses! Vet precis hur du kändes i bilresan. Har upplevt nämligen samma sak!

http://sense.myshowroom.se/kategori/babylycka-och-sant-lasvardig/forlossningsberattelse-bebisprat-och-sant-lasvardig/

-

Men trotts alla smärtan är det visst en underbar upplevelse att föda barn?! :D

Jättefin berättelse & jag önskar er allt lycka till <3

2011-11-09 @ 22:26:19
URL: http://sense.myshowroom.se
Postat av: Petra-tvillingmamma

Åh så underbart!! Kul att få läsa din förlossnings historia!

Och skönt att det faktiskt gick så snabbt.

All lycka till er =)



kramar

2011-11-09 @ 22:28:51
URL: http://petratvillingmamma.blogg.se/
Postat av: Jennie

Åh! Vad roligt att få läsa din berättelse!

Hoppas att ni alla mår bra nu och njuter av varandra! :)

2011-11-09 @ 22:31:55
URL: http://jenniiiesliv.blogg.se/
Postat av: Ninni

En sån härlig dag! Tänker tillbaka på min egen magiska dag, som var något längre än din. Jag födde på Huddinge Sjukhus och bor 4 minuter därifrån med bil. hade nog mördat någon om inte jag fick plats där på min stora dag... menar allvar!

Har dock hört att Södertälje ska vara grymt bra? Vad kände du om dem, utifall att man får en till knodd och då får ett val ;P



som sagt, otroligt kul att läsa :) Grattis igen

2011-11-09 @ 22:34:00
URL: http://ninnzanlee.blogg.se/
Postat av: BINA

Jag gråter, jag är så rörd... :)

2011-11-09 @ 22:35:42
URL: http://olasdottir.blogg.se/
Postat av: emma härnqvist

åå håller med malin, snacka om att det var tårdrypande! haha!och så fin han är!! massa kramar

2011-11-09 @ 22:38:31
URL: http://perfektion.blogg.se/
Postat av: Anonym

follow me on twitter!! :D

http://twitter.com/#!/ewestermark



btw. congratz about your baby!! <3

2011-11-09 @ 22:39:05
Postat av: Sandra - Mamma till Benjamin

haha efter att läst din förlossningsberättelse blev jag sugen att föda barn igen :P

2011-11-09 @ 22:39:44
URL: http://snartenliten.blogg.se/
Postat av: Anonym

follow me on twitter!! :D

http://twitter.com/#!/ewestermark



btw. congratz about your baby!! <3

2011-11-09 @ 22:40:08
Postat av: BECCA- Mode, foto och vardag!

Jag får ju tårar! Halvsitter i min säng med en liten lampa och datan på magen och har läst nu, så himla mysigt! :)



jag längtar verkligen tills du är lite piggare och bloggar om eran lilla skatt och hur erat liv ser ut nu. Har följt dig så himla länge, så det känns ju som att jag känner dig, jag är så himla glad för din skull!! Jag menar det verkligen! :)



kram på dig!

2011-11-09 @ 22:40:23
URL: http://rebeccalahti.blogg.se/
Postat av: moaa

Men gud, blev tårögd när jag läste detta!

Ser fram emot alla andra inlägg som kommer komma upp här. Ge Liam en kram från mig!

2011-11-09 @ 22:43:24
URL: http://moaahlgren.blogg.se/
Postat av: Therese

Sv: Nej, men det går ju trotsallt över, hur jobbigt det än är=)



Vilken underbar historia=) Både skrämmande och på någotvis vacker=) Man blir både sugen på barn och lite avskräckt;)

Njut nu av tiden ni har, så kan det bara bli bra!=)

2011-11-09 @ 22:44:27
URL: http://thereseofsweden.blogg.se/
Postat av: Mie

Åh, jag blir så glad för er skull! :) Sitter här med tårarna i ögonen :) Massa grattis igen till er! Kram

2011-11-09 @ 22:45:07
URL: http://memie.blogg.se/
Postat av: Di

Tack för du delar med dig! Jävlar vilken kämpe du är, du får det att låta "så lätt" via din upplevelse! Din positiva syn smittar av sig! Grattis igen till lillen! Tack för vi får följa med:)

2011-11-09 @ 22:45:19
Postat av: Eleni

Kan inte låta bli att skratta för mig själv när jag läser att fotstödet gick sönder av all kraft! :) Haha! Bra jobbat tjejen!! :) Skönt att det inte blev någon jätte långdragen förlossning! You made it! :)

2011-11-09 @ 22:47:36
URL: http://elenia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Häftigt! Stort grattis till eran lilla Liam. :)

2011-11-09 @ 22:48:11
URL: http://borninmay.blogg.se/
Postat av: antonia

Härligt att inte behöva läsa någon skräckhistoria :P

Skönt att allt gick så bra :)

Var det aldrig aktuellt med starkare bedövning?

Var akupunktur något ni hade planerat?

2011-11-09 @ 22:58:55
Postat av: katja

Låter som det var en bra förlossning, trots den långa resan till Södertälje :p



2011-11-09 @ 23:00:14
URL: http://cunkymonkiie.devote.se/
Postat av: Aya badawi- Sweet 18! ♥

Sååå kul att läsa =)

2011-11-09 @ 23:07:20
URL: http://ayahbadawi.blogg.se/
Postat av: Therese

Åh vad det var kul att läsa! Kan verkligen känna igen smärtan då jag födde barn för tre månader sedan. Min förlossning var dock mkt mer långdragen...första värken kom kl 09 söndagmorgon och det höll på tills tisdagmorgon 05.51... Vattnet fick dom ta hål på vid 22-tiden måndagkväll...ussssch vill så gärna ha syskon men frågan är, vågar jag igen?



Stor grattis igen till din underbara Liam!!!

2011-11-09 @ 23:16:06
Postat av: bella

åh va fint det var att läsa hur det var! Det var verkligen intressant och veta hur det var. Jätteglad för eran skull, hoppas pojken mår bra! :)

kramar

2011-11-09 @ 23:16:57
URL: http://ciaobellaaa.blogg.se/
Postat av: Malin m

Så kul att läsa, bra läsning och ingen skräckhistoria som får en att bli avskräckt från att skaffa barn. Det behövs bra förlossningsstorys oxå =)

2011-11-09 @ 23:16:59
URL: http://gotlandsdarling.blogg.se/
Postat av: Susan med mini i magen- England

Gud vad hemskt att ni fick åka så långt. Jag får bara panik av tanken, men skönt att du var redan öppen 7cm när ni kom in, måste ha varit väldigt bra!

2011-11-09 @ 23:20:35
URL: http://silee.blogg.se/
Postat av: kimy

Okeej det där var så man fick tårar i ögonen. Hur spännade som helst att läsa. Och vad mycket man fick veta. Jag är stolt över dig som klarar igenom en sån smärta.

Du är stark maria



PUSS

2011-11-09 @ 23:27:50
URL: http://doihavetostandandfight.blogg.se/
Postat av: Emma

Maria, jag måste bara få säga vilken inspiration du är! Och så stark. Jag har varit livrädd för förlossningar hela livet och alltid tänkt att jag aldrig nånsin kommer klara av något sådant. Men efter att ha läst om din graviditet och förlossning kan jag inte mer än längta tills det är min tur. Du är en riktig hjältinna!

2011-11-09 @ 23:28:28
Postat av: Sabine

Oj så roligt, och som jag längtat efter eran son! :) Känns konstigt att säga det, men man är lixom "ett" med eran lilla familj under tiden som går. Man är så inne i eran vardag genom denna bloggen, och det uppskattar jag verkligen! Tack så mycket, och hoppas ni har det bra! Liam är SÅ fin!! :)

2011-11-10 @ 00:44:07
Postat av: Mia

Gratulerar!!! :D

Du får säkert höra det ofta men jag tycker att din blogg är rent av fantastisk. Du har alltid intressanta inlägg och din personlighet är så färgstark. Keep up the good work!

Hoppas du får en trevlig dag<3

xoxo

Mia

2011-11-10 @ 03:10:36
URL: http://everybodylovesmia.blogg.se/
Postat av: Sophia - Livet i Los Angeles

Intressant, vackert och underhallande lasning! Jag skrattade till flera ganger av dina roliga kommentarer!



Sitter och tanker pa hur fantastiskt livet ar egentligen, hur barn kommer till varlden.

2011-11-10 @ 05:40:12
URL: http://oophi.blogg.se/
Postat av: ingrid

Gud vilken berättelse! har aldrig fått höra någon sådan detaljerad berättelse av hur det går till! menar alltså på ett positivt sätt haha, för man undrar ju såklart! ;)

Sv: jaa det har vi ju! :D bästa namnet såklart! och vad kul, skicka när du vill bara. det blir finare ju bättre bilden är också :)

2011-11-10 @ 06:26:03
URL: http://mystudio.webblogg.se/
Postat av: Anonym

vad fint namn!:)

2011-11-10 @ 06:52:47
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Fia

Spännande läsning om förlossningen:) stort grattis till er igen!

2011-11-10 @ 07:11:48
Postat av: Nina - Glamourmamman

Underbar berättelse! Påminner ganska mycket om min första förlossning. Gjorde också merparten av jobbet (lite väl mycket...) hemma och när jag var inne på sjukhuset var det bara att tuta och köra :-) Ha en fin dag!

2011-11-10 @ 07:34:26
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: jenna mamma till ariana <3

Oh mina gamla hemtrakter och arianas födelsplats! Hoppas du fick en lika underbar barnmorska som jag hade. blev chockad att ni fick föda där. men gud så kul! :) nu vill ja höra alla detaljer när vi ses! Längtar! Kram

2011-11-10 @ 07:44:20
Postat av: Emmelie

Åh vad underbart! Snart är de min tur att uppleva det igen, dock är jag lite nervös eftersom jag minns smärtan. Vårat närmaste sjukhus ligger 45 minuter bort och världens dåligaste väg dit! Dessutom har varken jag eller min sambo körkort så det blir att åka sjuktaxi om det inte sker dagtid.

2011-11-10 @ 08:02:36
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: ENDENISE - Mamma till 2 i December

Åh vilken underbar förlossning! :D Likartad med min :)Grattis till er skatt igen ♥



sv: Ja det är otroligt skönt :D En enorm lättnad!

2011-11-10 @ 08:02:48
URL: http://endenise.se
Postat av: Denize - Ensam morsa till E&E i Spanien - Foto

Här fällde jag tårar till morgonkaffet! SÅ fint =)

Grattis för 10000e gången ;)

2011-11-10 @ 08:25:26
URL: http://denize.se
Postat av: PHOTO BY MJ ♥

åh, jag satt och grät när jag läste detta, det va så fint!

2011-11-10 @ 08:41:59
URL: http://photobymj.blogg.se/
Postat av: erika

Vad konstigt för min BM sa att Huddinge slussar iväg minst i stan när vi sa att vi gärna vill föda på Huddinge.

2011-11-10 @ 08:43:10
URL: http://erikaah.wordpress.com
Postat av: Hannah

Vad kul! GRATTIS!!



hemsk bilresan lät, men inte riktigt lika hemsk som för min kompis när hon fick sitt andra barn - dom hann aldrig fram till BB (30min bort), så dom fick stanna mitt på vägen och hon födde i bilen. :P tur det inte var hennes första då iaf hihi.



grattis igen! han ser jättesöt ut på bilderna.. jag vill också ha en :D

2011-11-10 @ 09:09:19
Postat av: Mamma till William och Wilma

God morgon snäckan..Alltid skoj att läsa andras förlossnings berättelse.

När man läser andras så tänker man tillbax till sina egna förlossningar som var det finaste man har varit med om när man får bebisen på bröstet :) Fast dt gör ont så är det en härliga känsla,,Ha en fin torsdag.kram

2011-11-10 @ 09:10:21
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Underbart :).

2011-11-10 @ 09:33:09
URL: http://lillapia.blogg.se/
Postat av: randomania

gud så fint skrivet!

mysigt är det enda ordet jag tänker på haha.

grattis!

2011-11-10 @ 09:33:12
URL: http://randomania.blogg.se/
Postat av: boosse

Vad skönt att läsa att det gick så bra! Och lagom fort. Jag låg inne i 15 timmar, då had ejag gått 24 h med värkar hemma. det tog lååång tid! Bilresan känner jag igen. Vilken pärs! Du måste vart bra kissenödig som fick för dig att du skulle ut och kissa! Då skrattade jag lite när jag läste :)



Drömd eom dig i natt, att du igentligen hade fått en flicka, Alexandria, men du ville inte utelämna henne så du skrev om det på din andra blogg?? men i denna skrev du om er pojke. Knäppt.



All har/kommer att säga att man ska ta vara på tiden.-. Jag tycker att jag tog till vara och njöt så mycket jag kunde men det har gått så fort. det är helt sjukt vad fort det kan gå! vill hellst skruva tillbaka tiden och låta tiden passera i slow motion.

2011-11-10 @ 09:41:21
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Elin

Måste bara säga STORT grattis. Grym är du!

2011-11-10 @ 09:55:10
URL: http://ezolk.blogg.se/
Postat av: Daniela - Mamma till lilla A.

Va skönt med en snabb förlossning! Min gick också snabbt sa dom, för att vara förstföderska.. :) så kul o läsa!



Haha de va fullt på Huddinge när jag också skulle åka in fast då va Södertälje OCKSÅ fullt så vi fick åka in till Huddinge iaf och då fanns det plötsligt rum.. Haha! Lycka till och han är jätte fin :)

2011-11-10 @ 10:01:09
URL: http://dap.blogg.se/
Postat av: Bea'

Det är så kul att läsa om när du berättar om allt :D !

Jag undrar ifall du skulle vilja göra ett blogg-byte idag ? Vi ligger ju båda på listan och det skulle ge oss dubbelt så många besökare var :D !

(maila mig om du vill det är så många kommentarer annars):)



Kram kram :)

2011-11-10 @ 10:08:03
URL: http://modelbea.blogg.se/
Postat av: beatrice

Det är verkligen sjukt hur lika våra förlossningar var! Det känns nästan som att jag läser om min egna förlossning när jag läser om din. Jag ska lägga ut min förlossningsberättelse på min blogg också. Vore kul om du läste den och jämförde :)

2011-11-10 @ 10:24:23
URL: http://beaks.blogg.se/
Postat av: Emma

Vad fint och roligt att få läsa!!



här har vi 1,5 h till närmsta sjukhus så man föder väl i bilen när man är på väg in ;P



Massa lycka till och riktigt skönt att höra att det gick bra :) KRAM till dig & din lilla familj!

2011-11-10 @ 10:32:10
Postat av: Fia- mamma till Edison

Å vilken bra förlossning du verkar ha fått och så fint skrivet! :) Tack för att du delade med dig. Hoppas ni har fina dagar tillsammans med ert mirakel! Kram

2011-11-10 @ 10:37:26
URL: http://airyfairy.blogg.se/
Postat av: Malin P

Jisses, jag fick nästan lust själv att ha ett barn nu när jag läste detta :) Väldigt kul att läsa de!

2011-11-10 @ 10:41:52
URL: http://peltola.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det låter som en bra förlossning! Snabbt och "lätt" =P.

Själv kommer jag inte få uppleva någon förlossning då det blir kejsarsnitt istället =/, så det känns ju lite tråkigt. Men hon kommer ju ut iaf =).

2011-11-10 @ 10:55:53
URL: http://sofialb.blogg.se/
Postat av: Lina

Din historia gjorde att jag blev tårögd, och vilka äventyr ni varit med om !

det är lite synd om våra män som får stå där helt handfallna när vi gapar och skriker, haha !

Nu längtar jag lite mer efter barn, men inte förlossningen - än är jag livrädd. Fast din berättelse lugnade lite och jag har blivit fullpumpad med lustgas en gång innan - det är fina grejer (;

2011-11-10 @ 10:59:16
URL: http://dooot.blogg.se/
Postat av: Carro

Stort grattis till den lille! Så otroligt söt! Titta gärna in hos mig och ha en toppen dag!

2011-11-10 @ 11:05:41
URL: http://carolinelindgren.blogg.se/
Postat av: ebba

såklart man får sjukhuset längst bort när man absolut inte vill det! sjukt att det inte fanns något närmare som kunde ta emot. Tur att allt gick bra och att du inte födde längst vägen iaf ;)



2011-11-10 @ 11:08:38
Postat av: Elin, mamma till Albin & Ella

Vad mysigt att få läsa :) Skönt när det går fort.

Mina har tagit 2,5 timme från första värk med Albin och 1 timme och 10 min från första värk med Ella. Lite för fort men vi hann in till förlossingen båda gångerna.

2011-11-10 @ 11:17:32
URL: http://elinnorgren.blogg.se/
Postat av: Hayley

Jaha här sitter jag med tårar i ögonen. Vilken resa, vilken upplevelse, vilken berättelse!!! Otroligt starkt jobbat!



Har läst din blogg i många år nu och detta låter nog ganska löjligt men shit vad stolt jag är över dig. :P Corny as hell I know. Men det blir ju lite så när man följer någons liv under en lång tid och får vara med och "uppleva" denna otroliga resa och upplevelse som du och Sami fått uppleva nu. jag önskar er all lycka i världen!



Grattis till den nya familjen!

2011-11-10 @ 11:40:37
URL: http://hayleys.blogg.se/
Postat av: Ami

Åh vilken underbar berättelse! :) Återigen grattis till er båda för er fina son!



Tänkte även fråga dig eftersom du födde på Södertälje, hur tyckte du personalen var där? (Ska själv föda där nu i slutet av december- början av januari)



Kram// Ami

2011-11-10 @ 11:44:06
URL: http://amicruz.blogg.se/
Postat av: Julia

Hejsan! Har startat en tävling i min blogg, direkt länk till tävlingen kommer här ! : http://julligullan.blogg.se/2011/november/tavling.html

2011-11-10 @ 11:56:49
URL: http://julligullan.blogg.se/
Postat av: nita

Tur att förlossningen gick så bra då ni fick oturen att åka så långt. o:

Kul att få läsa din historia. (:

2011-11-10 @ 12:02:28
URL: http://zphoto.blogg.se/
Postat av: Emma - 19 år och gravid.

Åh vad härligt att läsa att allt gick så bra och så pass fort! Jätte kul att ta del av din upplevelse :)

Måste ha varit värt allt när ha kom upp på bröstet första gången!

Lycka till med allt :)



Många kramar till er!



2011-11-10 @ 12:05:05
URL: http://tobemee.blogg.se/
Postat av: Veronica

Gud vad roligt att få läsa detta =)

2011-11-10 @ 12:17:28
URL: http://veronicasadventure.blogg.se/
Postat av: Robin & Jonas

Måste ju börja med att säga Grattis! :)

Vad roligt och vilken rolig blogg, trodde inte ni just fått barnet! Spännande:)

2011-11-10 @ 12:19:23
URL: http://theboys.blogg.se/
Postat av: Nina - Tvåbarnsmamma

Vilken fin förlossningsberättelse!

Va skönt att allting gick så snabbt och du verkar vara en naturbegåvning när det kommer till att föda barn :)

Bra kämpat!

2011-11-10 @ 12:21:17
URL: http://ninac.blogg.se/
Postat av: Jessica

Så roligt att läsa!



Förutom den långa bilresan, är du nöjd med Södertälje? Jag har fött båda mina barn där och är supernöjd! Så litet, intimt & mysigt, och alla sköterskor jag hade att göra med var superbra!



Kram

2011-11-10 @ 12:22:25
URL: http://jjessica.webblogg.se/
Postat av: Sara

Men gud så fantastiskt att få läsa detta, så kul att du delar med dig!!! :) Haha, älskar din kommentar om att Sami kan glömma syskon!! :) Undra när jag kommer bli mamma, är dörädd för själva förlossningen, så lär nog dröja några år till :)

2011-11-10 @ 12:35:53
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Novembersara.

Åh nu gråter jag!! Gud vad härligt att läsa, så duktig du var!! Tänk att om ett halvår kommer jag också ligga där och pressa ut en liten knodd! ;p

2011-11-10 @ 12:44:09
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Annie

Häärlig berättelse! Skönt att det gick så bra :-)

2011-11-10 @ 12:48:16
URL: http://selain.blogg.se/
Postat av: Ayse-gravid tvåbarnsmamma

Ja verkligen. :)



Vilken bra förlossningen. Jobbigt bara att du fick åka så långt. haha visst var lustgasen skön? Gud det är det bästa man kan få. :) Underbart! Man glömmer smärtan och allt.

2011-11-10 @ 12:49:34
URL: http://graviditetsbloggen.blogg.se/
Postat av: Elin - Mamma till My

Åh vilken underbar berättelse och snabbt gick det :-D

2011-11-10 @ 12:52:20
URL: http://mysansfamily.blogg.se/
Postat av: Robin

Jag tror jag får lov att ta mig en stänkare efter att ha läst det här :S vart svettig utav att bara läsa det här!



Men det måste ju kännas grymt bra att den värsta biten är över nu? :)

2011-11-10 @ 12:56:32
URL: http://gamingground.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

ebba; haha ja det var ju inte långt ifrån att krystvärkana hade startat i bilen :p

2011-11-10 @ 13:11:51
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Emma

Tråkigt att ni fick åka så långt för att komma till rätt ställe. Men roligt att förlossningen blev en sådan positiv upplevelse som det verkar ha blivit! :)

Känslan av att föda sitt barn är så häftig!

2011-11-10 @ 13:13:58
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Spännande att läsa!

2011-11-10 @ 13:16:00
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Ayse-gravid tvåbarnsmamma

Ja gud, stackars dem. Tog sami oxå lite av lustgasen? mannen min tog den ifrån mig vid första förlossningen. han ville testa hur det var. Män alltså.

2011-11-10 @ 13:24:42
URL: http://graviditetsbloggen.blogg.se/
Postat av: Tess

Vad kul att läsa! Nu längtar jag verkligen tills min tur.

2011-11-10 @ 13:35:05
URL: http://www.egowar.se
Postat av: Mimi

Gud vad härligt att läsa!! Vissa delar vill man verkligen inte skaffa barn men i slutändan så kan jag inte ens föreställa mig vilken underbar upplevelse!

Ett stort grattis till er fina pojke!

2011-11-10 @ 13:46:29
URL: http://mimibodin.blogg.se/
Postat av: Linda

Herregud va roligt att läsa!

Jag hoppas att du ändrar dig angående ayskon ;)

Jag började gråta när jag läste slutet! Men gud vilken söt pojke ni skapat, de där gjorde ni bra :)

2011-11-10 @ 14:03:47
URL: http://lindakallasjag.blogg.se/
Postat av: Lina S

Vilken fin berättelse!

2011-11-10 @ 14:15:00
URL: http://www.linastrandh.se
Postat av: Emma

Skönt på ett sätt att det gick så fort .. Och sen skönt att det gick så bra .

2011-11-10 @ 14:39:39
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: Sophy - Mamma till Ozzy.

Vad härligt att allt gick bra o fort! En förlossning är verkligen en sjukt häftig upplevelse trots all smärta.

2011-11-10 @ 14:47:13
URL: http://minbebis.com/blogg/sophys/
Postat av: anna

ska ni inte ha mera barn eller ??

äre inte jobbigt när man ska ha barn att man inte kan mysa tsm när magen är i vägen ? tex kramas o sånt dära

2011-11-10 @ 15:01:20
Postat av: Moa - Nybliven mamma till Ella ♡

Va kul det va att läsa, skapligt avis över att det gick så fort för dig, jag låg inne på förlosssningen med såna där hemska värkar i 14 timmar innan hon ville komma ut...

2011-11-10 @ 15:22:03
URL: http://FUCKINGPOSERS.SE
Postat av: hanna b

Skönt att det gick fort och bra! Och att lustgasen fungerade! 5 toast juh! :)

2011-11-10 @ 15:29:35
URL: http://hannabjorkstedt.blogg.se/
Postat av: Rebecka med liten i magen!

Åh va jag blir glad av att läsa förlossningsberättelse! Och jag hoppas min förlossning också blir snabb! Har ju sett några från tex en unge i minuten som kan ligga där i typ en-två dygn utan någon bebis. Så hoppas jag ha samma tur som dig!:)

2011-11-10 @ 16:07:46
URL: http://rebeckash.blogg.se/
Postat av: Elin

Skönt att det gick så snabbt ändå :)



Haha, dock inte riktigt lika snabbt som jag kom ut, står störtförlossning på mitt födelsebevis och det tog 13 minuter från då mamma skrevs in och jag var född, men enligt mamma var det bara 11 minuter, haha, bråttom, bråttom hade jag allt!

Fast samtidigt så är jag ju mammas femte och sista barn, så hon har ju gjort det där några gånger ;D

2011-11-10 @ 16:09:24
URL: http://apieceofelin.blogg.se/
Postat av: Eva

Kul att du ville dela med dig av din berättelse! jätte fin liten kille ni har fått!! =))

2011-11-10 @ 16:15:48
URL: http://franbottentilltoppen.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Vad roligt att läsa Maria, och vad duktig du var! Bra kämpat :) Det låter som en drömförlossning som gick så fort och smidigt ändå, hade nog inte kunnat gå bättre!

2011-11-10 @ 16:32:19
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Ida Björck

åh nu sitter jag här med tårar, sådana här berättelser får mig verkligen att längta till den dagen då jag ska bli mamma för första gången :) återigen, grattis till din fina familj! <3

2011-11-10 @ 17:09:26
Postat av: keela

så himla mysig läsning, tack för att du delade med dig! :)

2011-11-10 @ 17:56:28
URL: http://keelus.blogg.se/
Postat av: emmeli

Vilken lyx,så där lyxiga mackor och dricka fick inte vi på BB!

2011-11-10 @ 19:43:11
URL: http://emmelielind.wordpress.com/
Postat av: T

Grattis till er Liam!

Härlig förlossning, det hade lika gärna kunnat vara min förlossning du berättade. Förutom att vattnet gick aldrig hemma men jag var inte heller inne länge innan min tjej var ute. Jag hade också krystvärkar länge vilket var bra då hon vägde 4400 g när hon föddes ;)

Ta hand om varann och njut!!)

2011-11-10 @ 20:40:25
URL: http://tranarochbuzzar.blogg.se/
Postat av: elin

oj vad länge du fick krysta. själv krystade jag 2 eller 3 gånger så var alvar ute! men alla förlossningar är olika, och det viktigaste är att ju att bebis och mamma mår bra. tur attd et ändå gick relativt fort! liam är så söööt!

2011-11-10 @ 21:44:52
Postat av: anna

vilken "härlig" förlossning, skönt att det gick fort och bra. påminner om min första förlossning. kram

2011-11-10 @ 21:53:34
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Nina

Uh! Blir alldeles tårögd. Är så glad att ni fick en bra förlossning! Och grattis igen =)

2011-11-11 @ 09:13:09
URL: http://movilen.blogg.se/
Postat av: nikita

omg vilken häftig grej! började grina. stort grattis !

2011-11-11 @ 15:46:19
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

elin; ja det är verkligen olika! men samtidigt var det positivt att krystandet tog sådan tid så att vävnaderna hann utvidgas. med tanke på hans storlek :)



Ida Björck; ja jag förstår att du längtar! och tack så mycket :)



nikita; tack så mycket! :)



anna; jo det lär bli syskon i framtiden :)

nej jag tycker inte att magen var i vägen så mycket. den blev aldrig så hemskt stor. det gick jättebra att mysa och kramas :)



Emma; oj fy vad långt! då hade jag nog bara hunnit komma in till sjukhuset och fött direkt :p



Hannah; vad läskigt att föda i bilen! jag är lite orolig för framtida förlossningar. för det brukar ju gå fortare andra gången, så hur fort ska det gå då? :p



jenna; ja jag tänkte faktiskt på dig när de sa södertälje :) personalen var toppen!



Fia; tack så mycket!



Sabine; jag förstår vad du menar! och tack så mycket :)



Emma; åh tack för dina ord! roligt att din rädsla för förlossningar har minskat :)



Therese; åh fy vilken lång förlossning! du får tänka att andra förlossningar oftast brukar gå fortare i alla fall :)



antonia; nej jag klarade mig jättebra på lustgasen! akupunktur var inte bestämt men det stod i min journal att barnmorskan fick avgöra vad hon tyckte att jag behövde. kände att hon hade bättre koll än jag själv :)



Di; tack för dina snälla ord!

2011-11-11 @ 18:22:26
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: frida

Åh ja blir alltid så rörd av att läsa förlossningsberättelser hihi, de e ju en sån jäkla upplevelse man får vara med om :D

Skönt att de gick snabbt :)



Ja tänkte samma sak när min satte igång att ja förstod nog itne riktigt vad som skulle hända.. så ja skicka ett skämt sms till simon att kanske han blir pappa ikväll men att han nog kunde fortsätta jobba ett tag till :) Sen blev de brådis å 5 timmar senare så kom våran son:) Sådär gick de oxå undan på 5 1/2 timma :)

Å lustgasen va min räddare oxå. . å hög som ett hus blev man ju haha!!



Jätte söt kille ni har fått iaf :)

2011-11-11 @ 19:41:20
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: Ida - mamma till Nova <3

Åh vad härligt att läsa. Så rörande att de föll en tår :) älskar att läsa om andras glädje över denna stora stunden i livet!

Kram

2011-11-11 @ 20:50:49
URL: http://idacarlgren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hoppas min förlossning kommer gå iaf lite som din. Men med min galna familj kommer den inte gå lika enkalt :P Hihi



Hoppas du och pojken mår bra!

2011-11-11 @ 21:06:25
URL: http://plenus.blogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Jättegrattisar kommer härifrån också. Ni är så fina och bra att det gick så bra att klämma ut honom ;)



Hälsningar

Yohanna

2011-11-11 @ 23:53:36
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Coquina

Stort grattis till Liam, vad fin han är och skoj att få läsa förlossningsberättelsen =) Ikväll avslutas min tävling på min matblogg, kika gärna in där och tävla =)

2011-11-12 @ 11:55:18
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

Awe :`) Det riktigt spritter i mig av glädje när jag läser detta. :) Det låter som en underbar upplevelse.

Jag längtar lite tills jag får uppleva samma sak. Men det tar nog några år till i alla fall. :P



GRATTIS TILL SONEN! :) Han är den sötaste babyn jag någonsin sett tror jag :D:D

2011-11-14 @ 04:54:55
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Sophia

Roligt att läsa förlossningsberättelser tycker jag, jag själv har en dotter på 3½ år och minns min förlossning som om den vore igår. Grattis till sonen och hoppas att allt är bra med er. :)

2011-11-14 @ 08:31:20
URL: http://fiaochnea.blogg.se/
Postat av: Felicia Johansson

Så himla roligt att läsa! Verkligen stort, stort grattis :) kramar på dig

2011-11-14 @ 15:55:47
URL: http://feliciavendela.webblogg.se/
Postat av: Jessica -The Truth And Other Disasters

Oj oj oj det måste varit en riktigt tuff bilresa! Jag tyckte det var lite småjobbigt att åka till förlossningen och jag bor bara ca 5 min där ifrån :P

Men visst är de fantastiska på förlossningen i Södertälje? Jag födde också där, tyckte personalen var helt underbar :)

2011-11-15 @ 20:03:35
URL: http://jayde.blogg.se/
Postat av: elita

trodde aldrig att jag skulle tycka det var så kul att läsa någon annans förlossningsberättelse, haha! Min förlossning gick så snabbt och det känns dumt att säga att man är avundsjuk på att någons var längre (när det är smärta det handlar om) men det är jag, lite... Din förlossning var inte speciellt lång, men min var så himla mycket kortare! Du har mer minne än vad jag har, och det är ett så fint minne! :)

2011-11-16 @ 23:05:50
URL: http://sugbha.blogg.se/
Postat av: Carro - Mammaliv & Foto

Fin berättelse! Här jag bor har vi över 1 timme att åka in till förlossningen. Med första barnet var det rena pinan med andra barnet gick det helt okej. Då åkte vi dessutom egen bil. Det var jobbigare att åka taxi med en "okändis" till chaufför, när man hade ont ;P



Grattis till er fina pojke :)

2011-12-15 @ 10:53:27
URL: http://emmasandracaroline.blogg.se/
Postat av: jennie

Härligt! Grattis till en sån där "dröm förlossning" och grattis till bebis!

Själv går jag i väntans tider.

Hoppas allt går bra för er.

:)

2011-12-30 @ 19:26:30
URL: http://rosornasarv.blogg.se/
Postat av: Clara - gravid med sommarbebis

Å jag vart helt tårögd när jag läste berättelsen, haha. Vad härligt det måste ah varit att få upp honom på bröstet :D och tur i oturen ändå att ni fick åka till Södertälje. För hade ni inte åkt dit hade förmodligen hela din förlossning sett hela annorlunda ut och kanske tagit längre tid.

Men uuuuj, vad jag är nervös och rädd för smärtan. (ville gå tillbaka i arkiven och läsa lite hur de var för dig, nu innan sin egna förlossning så vill man ju vara förberedd på så mcyket som möjligt, haha)

2012-03-21 @ 15:58:43
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Clara; förlossningen enligt min mening var inte så jättefarlig :) visst gör det ont. men så fort värkarna startade var jag supertaggad. var nervös kvällen innan men så fort det sätter igång är man hur tuff som helst. tror naturen har sett till det :)

2012-03-22 @ 08:30:25
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Clara - gravid med sommarbebis

Åh det känns skönt att höra att du tycker så i alla fall :)

Känns så läskigt överlag och som de flesta beskriver de så kan man inte ens föreställa sig smärtan. Men man kanske förbereder sig de nio månaderna som man går runt och bär det lilla knytet i magen i alla fall? för även om jag inte går runt och tänker på förlossningen dagligen så ligger det ju ändå i bak tanken hela tiden :)

Tycker att du skrev denna förlossningsberättelsen så genomförligt och bra. Man riktigt kunde känna känslorna genom datorn, haha.

Nu känner jag mig mer peppad! så tack för peppen.

2012-03-27 @ 21:59:28
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Clara; härligt att du känner dig peppad!

det gör ont, man ska inte tro något annat. värsta smärtan gick inte att andas igenom, det var bara att genomlida. men för mig tog lustgasen bort det mesta. så det var bilresan till sjukhuset som var värst.

2012-03-28 @ 09:34:20
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Sofia

Herregud Maria vad jag gråter, gud så fint!

Jag är en gammal läsare som hittat hit igen, kan inte sova och så kom jag in på din blogg.

Började läsa din blogg hösten 2007 och hängde med ända tills du flyttade hem från Italien.

Så otroligt häftigt att råka gå in på din blogg igen och mötas av detta, och sedan läsa denna fina text! Önskar er all lycka!

2012-06-03 @ 05:52:52
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Sofia; tack så mycket! :) vad roligt att du hittat tillbaka till bloggen

2012-06-03 @ 09:29:04
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Idas beauty ~ mamma till filippa ♡

Åh! Jag är gravid i vecka 39 och känner att en sån här förlossning vill jag ha :D

2014-04-17 @ 16:08:44
URL: http://flavoured.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback