Frågor om bloggande

Bestäme mig för att dra med datorn till stan så sitter nu och svarar på en enkät om bloggar som Maria utmanade mig att göra. Enjoy!

1 - Hur länge har du bloggat?
I lite mer än två år. Började med en personlig blogg i februari 2006, startade denna november samma år.

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Ingen aning, visste först inte ens om att den existerade. Det var en artikel i Veckorevyn om bloggande så det fick mig att börja!

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Silverfisken, älskade hans sätt att skriva! När han bytte till metro så började jag läsa hans blogg allt mer sällan och nu händer det nästan aldrig...

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
De känns ganska trista haha! Skrev inte med hjärtat, tycker att bloggen är tio gånger bättre nu än vad den var i början.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Oj ingen aning! Men de är många. Har nog ca 15 på bloggkoll som jag läser varje inlägg. Sen är det jättemånga andra som jag läser lite då och då.

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Jag vet inte... det är nog ganska 50/50 på mode och dagbok tror jag.

7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Vad svårt, Hanna Fridén kanske. Hon är mycket vassare än mig haha.

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Jeni och jag tycker lika om det mesta har jag märkt hihi. Och vi båda älskar att fotografera!

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

De tycker att det är roligt! Nästan alla jag känner läser den haha. Kanske att jag spenderar lite för mycket tid på bloggen, men äsch det har väll ingen dött av?

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ingen har sagt det motsatta i alla fall.

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag tror att jag har hittat vad som känns bäst för mig och vad som läsarna accepterar. Myket privat men inte alldeles för mycket.

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Sex är väll en grej jag aldrig skulle skriva om. Sen skriver jag inte om saker som skulle kunna såra folk jag känner, försöker inte i alla fall.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag bloggar inte för att få bekräftelse. Men visst är det roligt när folk gillar mina bilder, stil och hur jag skriver! Alltid bra för självförtroendet.

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till viss del absolut, man ger ju en del av sig själv. Men helt och hållet går inte, då hela jag aldrig skulle få plats i en blogg haha.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Jaaa absout! Jeni tillexempel som jag ska åka till nästa helg också. Och så Tobbe, Minna, Kenza, Maria (aww tack för det du skrev om mig du är lika söt du!), Elin och Jennie. Sen är de ännu fler så nog har man fått träffa på folk! Förlåt att jag inte länkar blev så många haha.

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Det tror jag tyvärr absolut.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Jo vissa kommentarer har varit riktig grova. Men då har jag ringt någon vän och så mår jag bättre igen. Det är bara att strunta i de falska, avundsjuka jävlarna.

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar
Jag fick ta bort ett inlägg nyligen som jag skrev onykter, det var en riktig tabbe av mig och ska försöka hålla händerna ifrån datorn nästa gång jag dricker!

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
De elaka kommentarerna, förstår inte hur de orkar.

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Jag hoppas på det. Som det ser ut nu vill jag aldrig sluta. Jag är ju äldre då och det kommer nog märkas i mina inlägg. Man förändras ju som person hela tiden.

21 - Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Det gör den ju redan. Kolla bara media, de lämnar inte bloggarna ifred. Vi är så mycket större nu än förut då allting hände inne i bloggvärlden. Den påverkar resten av folket också nu.

22 - Avslutningsvis : Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Det har förändrat mitt liv totalt. Jag får skriva varje dag vilket jag älskar. Jag får göra en massa roliga saker som jag aldrig skulle ha fått uppleva annars och bäst av allt - alla nya vänner man har fått! Sen alla ni läsare som är så fantastiska. Ni får mig att må bättre. Jag är lyckligare än jag någonsin har varit tack vare er.

23 - Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag har fått tillgång till så många fler människors liv och det finns plötsligt så mycket mer inspiration överallt!

24 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Jenna, Jeni, Sandra, Niffin och Tobias

Kommentarer
Postat av: ANJA

Exakt så är det med mig! Att jag hellre vill sitta och blogga. Men vi hade visst mycket gemensamt där med svaren :)

Postat av: Anonym

skojiga frågor :D

2008-04-03 @ 13:53:04
URL: http://puuccii.blogg.se
Postat av: Linnéa

Intressanta frågor! :)

2008-04-03 @ 14:20:12
URL: http://lillix.blogg.se
Postat av: Ida

Hihi, jag tror inte att någon inte gör det :P Nästan iaf..

2008-04-03 @ 14:49:57
URL: http://drinkitup.blogg.se
Postat av: Mimmi

Svar: men den filmen, 27 dresses, är väl en tjejfilm ganska mycket? :)
Kul lista :)

2008-04-03 @ 14:54:09
URL: http://bubbelsnubbel.blogg.se
Postat av: Amanda

rolig att läsa det här tycker jag = )
Tack!

2008-04-03 @ 14:56:16
URL: http://ovanmolnen.blogg.se
Postat av: Therese

Ja, det vore ju kul med ett sällskap åt vår lille. Men även om man har en redan så känns det som ett ganska stort beslut att skaffa en till, en hel del kostnader och så ju!

2008-04-03 @ 14:56:38
URL: http://tezzas.blogg.se
Postat av: Anonym

Tuffa frågor, roligt att läsa.

2008-04-03 @ 14:58:37
URL: http://lillefots.blogg.se
Postat av: Maria

vad kul att ni gilla! :)

2008-04-03 @ 15:04:33
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: soul_bird

Vilken intressant läsning! :)
(Känner mig hedrad & ställer självklart upp.)

2008-04-03 @ 15:32:21
URL: http://enmenettlejon.blogspot.com/
Postat av: Maria

tack! ska bli kul att läsa :)

2008-04-03 @ 17:15:44
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: victoria

Jättekul läsning! Ja, visst är bloggfenomenet stort och genomträngande nu. Älskar det!

2008-04-04 @ 00:43:04
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: Maria

ja det är grymt :)

2008-04-04 @ 00:58:07
URL: http://fashionstars.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback