Krypa eller åla?

Liam har börat att ta sig framåt. Men tekniken sitter inte  ännu. Han verkar inte kunna bestämma sig för om han ska krypa eller åla, så det blir en kombination av båda. När jag tränar krypandet med honom så brukar jag locka med nappen. För den vill han alltid ha! Som ni ser på bilderna.
 
Jag har även hört att det är bra att barn lär sig att krypa och inte hoppar över det steget och börjar gå direkt. Det är nämligen riktigt bra träning för ryggen och kan motverka problem i framtiden.

Kommentarer
Postat av: Jea

Haha, jag tog mig fram på ungefär samma sätt när jag var liten. Kröp aldrig utan bara drog mig fram på magen :)

Svar: Ja det är ganska vanligt, måste vara jäkla tungt att dra fram kroppen :p
Maria

2012-06-30 @ 12:45:56
Postat av: Felicia - mamma till Liam

Han är så fiin! :) Liam kör fortfarande med militärstilen, men han har inte klurat ut hur man sitter - lutar sig framåt och sedan "kryper" haha. Men uuusch så fort det går.. tänk när våra killar var små och alldeles nybakade. ❤ Appropå det med ryggen så har jag också hört det. Det är bra för ryggen att man gör de rörelser där man rör motsatt arm och ben samtidigt, om du fattar vad jag menar :)

Postat av: Sandra

Alltså, han är ju bara FÖR söt er lilla Liam!

Din blogg har varit en favorit för mig i flera år, men sedan du blev gravid har den bara blivit bättre. Nu när jag även själv är gravid med mitt första barn som är beräknat dryga året efter Liam (BF 13 nov) känns det förstås ännu roligare att läsa ;) Keep up the good work!

2012-06-30 @ 13:07:51
URL: http://glagla.blogg.se
Postat av: Amanda -- mamma till Viggo

Duktiiiiig! Det där sist nämnda har jag hört men aldrig varför, så nu vet jag :)

2012-06-30 @ 14:11:22
URL: http://amzie.blogg.se
Postat av: Jenny - mammaliv i Nashville

Vilka mysiga bilder! Spännande & se vad han väljer att göra :)

2012-06-30 @ 14:52:46
URL: http://jennybenny.blogg.se
Postat av: beatrice - mamma till William

Det om krypning är helt sant! Plus att det finns forskning som visar att krypning och motorik hör ihop!
Vissa barn som inte kröp utan gick direkt kan få problem med motorik och inlärning i tonåren, och då får de lära om och från grunden lära sig att krypa.
Konstigt, men sant! All utveckling hör ihop! :)

2012-06-30 @ 19:06:45
URL: http://beaks.blogg.se
Postat av: Erika

Det är just korsvis rörelser (diagonala) som är det viktiga. Och inte bara för ryggen utan även för att de två hjärnhalvorna ska lära sig att samarbeta. Barn som inte kryper alls eller barn som inte tar sig fram med korsvis rörelser löper större risk för att drabbas problem som läs och skrivsvårigheter etc.

När någon blir sjukskriven för stress eller andra psykiska besvär brukar tex stavgång rekommenderas just för att hjärnhalvorna ska komma i fas med varandra och kunna samarbeta på nytt vilket leder till snabbare återhämtning enligt flera studier.

Svar: Tack för svaret! Då har jag bättre koll :)
Maria

2012-06-30 @ 19:26:06
URL: http://justanotergbpblogg.blogg.se
Postat av: Alexandra

Jag kröp aldrig som liten utan hasade på rumpan för att ta mig fram, likadant min bror! =) Så alla bebisar är ju olika och en del hoppar helt enkelt över det för de kommer på andra tekniker att ta sig fram istället! ;) Tror inte det är nån fara, varken jag eller min bror har fått några men av det iaf! ;) Kan tilläggas att min lilla tös inte är det minsta intresserad av att börja krypa heller, så tror hon kommer köra på mammas stil. =)

Svar: Kan ju vara så att hasandet också är bra för kroppen, jag syftade mer på när barn hoppar över kryp/ål steget helt och börjar gå istället.
Maria

2012-07-01 @ 01:03:28
Postat av: Fotograf MissJeni

Måste vara helt fantastiskt att se hur han börjar ta sig framåt av egen maskin :D

2012-07-01 @ 12:07:13
URL: http://jeni.blogg.se
Postat av: Maria

Så söt han är Liam.. Min son gör exakt samma sak.. ålkryper.
Jag köpte krypmuddar ut honom som gjorde att han fick lite mer stöd och inte gled på golvet lika lätt..
Testa sådana vetja.. =)

Svar: Tack för tipset! Lät smart :)
Maria

2012-07-01 @ 20:48:43
URL: http://marialicious.bloggagratis.se
Postat av: Angeliqa

Åh, vilken liten goding han ser ut att vara!

2012-07-03 @ 23:10:14
URL: http://sopnedkast.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback