Liam 2 år

Tänk vad tiden går. Jag tycker inte alls att det känns som länge sedan då jag skrev varje månad om Liams utveckling. Här kan ni läsa vad han kunde vid ett halvår tillexempel, eller när han blev ett. Igår satt jag och läste igenom hela den här kategorin och det var så himla mysigt. Så overkligt att han varit en liten bebis, trots att det inte alls var länge sedan.

Det här blir sista gången jag uppdaterar den här kategorin. Han börjar bli så stor nu att skriva om hans framtida utveckling känns fel. Det är en sak att skriva "idag lärde sig Liam att säga grattis" som han gjorde idag efter att jag tjatat ut ordet. Men att skriva ett helt inlägg om vad han kan när han är 3, 4 år känns inte rätt.
 
Men än är han fortfarande min lilla bebis! Så detta är Liam, på ett ungefär just nu:
 
Fortfarande världens gladaste kille. En bestämd sådan som gärna vill få sin vilja fram. Men man behöver sällan säga till mer än en gång. Som när han vill ta med favoritbilen till förskolan och jag förklarar att den bara kommer försvinna. Först håller han i bilen hårt och vägrar och släppa. Men sen ger han den snällt till mig och säger "hejdå bilen", Och detta gäller allt, om vi ska lämna en rolig plats eller liknande.
 
Talet kommer mer och mer hela tiden och han kan även en del meningar. Han har fortfarande sitt låtsasspråk och pratar heeela tiden. Men man förstår mer och mer. Det dröjer nog inte länge nu förrän låtsasspråket är borta helt och hållet.
 
Liam är en hejare på att lägga pussel. Något även jag gillade som liten (och fortfarande gör!).
Favoritprogrammet är Dora. "Dooooora" tjatar han varje dag. Så vi har fått köpa några filmer och Nick jr går varmt. Bilar är hans stora intresse. Han har alltid minst en bil i handen och när han fick bilar i födelsedagspresent så tindrade ögonen.
 
Han sover som han nästan alltid gjort hela nätter i eget rum. Vi bytte till växasängen för en månad sedan när vi flyttade in i huset och det har gått super. Liam somnar allt mellan 19.30 - 21.00 på kvällarna. Sen vaknar han alltifrån 06 - 09. På dagen sover han två timmar mellan 12 - 14 fast vissa dagar har han hoppat över dagssömnen helt.
 
Han äter fortfarande allt och kan äta större portioner än mig nästan. En matglad kille som gör av med massa energi hela dagarna. Han får fortfarande gröt till frukost, tillsammans med en smörgås. Sen välling innan läggdags.
 
Ingen aning om hur lång Liam är nu eller vad han väger, måste boka tid till BVC för en kontroll. Men storlek 92 har han precis börjat använda i alla fall. Vår lilla stora kille.
 
Två år har nu passerat, med massa kärlek. Ska bli spännande att se honom utvecklas det kommande året, speciellt med talet. Händer så mycket i den här åldern, vi njuter! ♥

Kommentarer
Postat av: ellin spellin

varför säger du att han har ett låtsasspråk? det är ju hans riktiga språk, det är ju det språket han kommunicerar med. och det är ju det språket som utvecklas. det är ju inte så att han plötsligt en dag byter från låtsasspråket till det riktiga språket..

Svar: jo precis så är det faktiskt :) han använder sitt språk tills han lär sig vårat. låtsas kanske är fel ord, liams språk skulle jag kunna kalla det istället. men många barn slutar nästan tvärt med det när de kan tillräckligt många ord av det "riktiga" språket. just nu blandar han ganska friskt.
Maria

2013-11-06 @ 11:23:55
Postat av: Nathalie

Känner igen så mycket som du skriver om Liam. Tänk att de flesta ändå följs åt utvecklingsmässigt ganksa långt tid :-)
Här hemma dock har vi en som sjunger, sjunger och åter sjunger hela tiden ;-)
Grattis igen till Liam! Stora kille!

Postat av: Sara Ekman

Gud vad tiden har gått fort!!! :) Grattis sötaste Liam!! :)

2013-11-06 @ 13:05:01
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Denise - Mamma till Noah

Tänk vad tiden går snabbt!=) N är snart 1 år! herregud :)

2013-11-06 @ 16:03:53
URL: http://danajs.blogg.se
Postat av: MissJeni - mamma till Lucas ♥

Så fort tiden går! Tycker det inte alls var längesen som jag var hos er och tog hans nyföddporträtt :P

2013-11-06 @ 21:38:32
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: anna

fina Liam. set är så kul att jag har följt din blogg sen strax innan du blev gravid och hela graviditeten och bebistiden. Det har vart så kul att läsa med tanke på att jag också har en liten kille på snart två år och att vi bor i så olika städer…kul att läsa om andra mammor tycker jag, så tack för en mkt bra blogg

2013-11-07 @ 12:37:02
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Amanda -- mamma & gravid

Helt sjukt hur mkt dem kan äta alltså! Viggo äter rätt ofta mer än mig :O

2013-11-07 @ 17:51:17
URL: http://amzie.blogg.se
Postat av: ellin spellin

Det är ju låtsasspråket som är det riktiga språket, bara det att det inte är färdig utvecklat. läs lite forskning är du snäll.

Svar: vad alla tar illa vid sig av att jag valt att kalla det låtsasspråk :) liam säger riktiga ord och sen hittar han på egna när han inte kan. man märker när han verkligen anstränger sig för att säga rätt, och när han bara pratar på utan att man förstår någonting. därför som jag kallar det låtsasspråk
ät en pepparkaka är du snäll :)
Maria

2013-11-08 @ 13:35:42
Postat av: ellin spellin

men det känns lite förminskande att säga låtsasspråk. han härmar ju dig/er när han talar, han tänker ju inte att han talar ett låtsasspråk. han talar ju "enligt sig själv" som alla andra talar, han uttalar det han hör så gott han kan. han förstår ju vad ni säger (förmodar jag) och därför kan man inte säga att han talar ett låtsasspråk. hans tal utvecklas ju hela tiden, det är inte så att han en dag säger "nu slutar jag med låtsasspråket och talar rikssvenska istället". det är precis som du säger att han lär sig lite i taget, och det är ju så ett språk utvecklas.

jag vill inte ha någon pepparkaka. jag är redan snäll (och smart).

Svar: fast du har inte helt koll (har du barn själv?) för många barn slutar faktiskt tvärt med sitt eget språk, som jag valt att kalla låtsasspråk, efter ett tag. ofta är det mellan 2 - 3 års ålder. som liams bästa vän som är två månader äldre. hon har helt slutat med "egna" ord. hon pratar självklart inte perfekt svenska än men hon tar sig fram med de ord hon kan. liam vet när han använder ett eget språk och när han säger det riktiga ordet för något. han gillar att prata helt enkelt :)
Maria

2013-11-10 @ 13:16:24
Postat av: ellin spellin

ja jag har egna barn. tre till och med. och jag jobbar just med detta. mina barn har också gått igenom detta, på precis samma sätt. min äldsta talade tre ords-meningar när hon var 14 månader(tro det eller ej, de på bvc var helt chockade (och det är ju inte helt ovanligt)), min yngsta hade en lite senare språkutveckling, hon började säga hela meningar när hon var 2.5. men de har aldrig haft något låtsasspråk, utan de har haft ett språk som helt enkelt utvecklades från nonsensprat och gaga-ord till riktiga ord.

Svar: okej. ja med liam är hans eget språk och de riktiga orden två helt olika saker. det är som att han ibland vill prata för sin egen skull och bara babblar på. och ibland anstränger han sig för att göra sig förstådd. jag vet inte exakt hur jag ska förklara det ytterliggare men det är så jag upplever det. och så upplever många av mina mammavänner också att det är.
Maria

2013-11-11 @ 11:57:15
Postat av: Nikita

Guuud! Grattis :)

Svar: han tackar så mycket :D
Maria

2013-11-13 @ 18:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback