Den kritiska första tiden

På grund av oro som jag kommer förklara mer ingående om i ett senare inlägg så har vi redan gjort tre ultraljud i den här graviditeten.

Det är fascinerande hur fort det lilla livet i magen växer, speciellt de första veckorna. Jag var inne på ett första ultraljud i graviditetsvecka 7. Då kunde man se en tydlig hinnsäck och en liten cirkel med ett hjärta som slog, det var vårt lilla barn. Jag var helt säker på att de skulle säga att det inte fanns något foster, pga att jag precis som i höstas börjat blöda i graviditeten. Men den snälla kvinnan sa på en gång "vi har konstaterat att hjärtat slår" och då kom tårarna i en rasande fart. Jag kunde inte sluta gråta, jag var så lättad att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag såg bara en liten cirkel med ett hjärta som slog, och det var det vackraste jag hade sett.
 
Blev ett till ultraljud på en privat klinik (det första var på gynakuten) för att blödningarna kom tillbaka lite då och då. Jag visste att det troligtvis var blodkärl som brustit vilket är ofarligt. Men oron var svår att bli av med så jag var glad att jag fick komma in på en ny kontroll. Knappt två veckor hade gått sedan första ultraljudet och redan kunde man se hur mycket det lilla fostret hade vuxit. Plötsligt kunde jag se både huvud och ben och antydan till en liten hand. Fostret låg stilla men hjärtat slog i en jämn och fin takt. Den här gången började jag inte gråta men kände mig återigen väldigt lättad. Sami var med den här gången och det var första gången han fick se vår lilla skatt.
 
I vecka 13, fyra veckor senare blev det dags för kub. Det ultraljud som jag redan berättat för er om. Oj vad vårt lilla hjärta hade vuxit! Och rörde på sig och hade världens fest i magen. Det är så häftigt hur fort det går. Man förstår verkligen varför de första veckorna är så kritiska och mycket kan gå fel.
 
Att ha tagit sig fram till vecka 12+0 var en helt underbar milstolpe. Fortfarande kan mycket gå fel, graviditeter har man ingen kontroll över. Men sannolikheten är faktiskt att allting kommer gå bra. Så vi njuter, och längtar. Vi är gravida och det verkar faktiskt som att vi kommer bli tvåbarnsföräldrar i höst. ♥

Kommentarer
Postat av: Cissi

Visst är det jobbigt med den där oron. Vi berättar ju alltid så tidigt eftersom jag blir så dålig går det liksom ändå inte att dölja, känns alltid i bakhuvudet att sen behöva berätta att det inte gått vägen :s

Sv. Tog lång tid med Alice i magen innan hon förstod.. När magen började bli stor ;) nu har hon ju andra referansramar och vet vad som händer när nån har en bebis i magen ;)

Postat av: Emma - mamma till Demian

Vi väntar också vårt andra barn och vår Demian är 3 månader yngre än er Liam. Vi gör Rul den 16 maj :)

2014-04-27 @ 13:44:31
URL: http://emmaholmvall.blogg.se
Postat av: Annster

Åh, vad glad jag är för er.
Grattis ännu en gång :)

2014-04-27 @ 14:39:09
URL: http://annster.se
Postat av: Emily - Ung mamma till Xena

Åh förstår precis hur det måste ha kännts, har varit med om ett jobbigt och långdraget MA innan jag fick mitt barn, så var in på massor med ultraljud fram tills vecka 13 då, och det känns som en himla trygghet! Jättestort grattis igen, vad spännande det ska bli att läsa om eran resa :)

2014-04-27 @ 16:04:24
URL: http://mylifeasemily.blogg.se
Postat av: Pernilla

Vad skönt att allt verkar gå bra denna gången, det är en sådan fantastisk känsla. Kommer själv ihåg hur nervös man var för ultraljudet när vi fick reda på att det var två. Vi hade bokat det privat i vecka 9 eftersom jag haft 2 missfall förre.

Ha det bra, härligt med sol :)

2014-04-27 @ 16:40:59
URL: http://mammatilltvillingar.blogg.se/
Postat av: Lisa

Man hör så mycket om allt som går fel, så det är härligt att läsa om någon det går bra för! Grattis till den nya bebisen. :)

Svar: tack så mycket! :)
Maria

2014-04-27 @ 17:59:29
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: Emma - Mamma till Theodor och bebis i magen

Usch så jobbigt att behöva vara så orolig! Kan verkligen inte förstå hur ni mått men så kul att allt har gått bra nu för er :)
Tack för att du delar med dig, själv har jag inte haft problem att bli gravid så ser verkligen upp till er som vågar och har mod att prata om de!

2014-04-27 @ 18:20:54
URL: http://tobemee.blogg.se
Postat av: Linda

Åh, vad fantastiskt! Och så skönt att du får komma in på flera ultraljud så att ni kan känna er säkra. Jag håller alla mina tummar för att allt kommer att gå bra för er! Kram på dig

2014-04-27 @ 19:21:53
URL: http://frugan.se
Postat av: anna

åh, vad fint att allt verkar gå som det ska! stort grattis :)

2014-04-27 @ 19:42:02
URL: http://byannam.se
Postat av: Anonym

Det var väldigt skönt måste jag säga. Min sambo sa på morgonen när vi vaknade att vi börjar bli gamla: lägger oss innan midnatt på en lördag och går upp klockan 8 :P Men vi har fått gjort mycket idag så det känns skönt:) Hoppas ni också haft en härlig dag i solen!

2014-04-27 @ 21:18:44
Postat av: anna

men åh vad glad jag blir! Stort grattis till er allihopa och håller alla mina tummar att det kommer gå vägen, vilket det med all sannolikhet kommer göra :)

2014-04-27 @ 22:05:38
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så skönt att allt är väl! Stort grattis även här vännen! Ska bli så kul att följa er resa till bebis även denna gång! :)

2014-04-28 @ 00:34:17
Postat av: Jenny - gravid & mammaliv i Nashville

Så skönt att allt är väl! Stort grattis även här vännen! Ska bli så kul att följa er resa till bebis även denna gång! :)

2014-04-28 @ 00:34:42
URL: http://Jennybenny.se
Postat av: snie.blogg.se

önskar er all lycka med nya tillskottet =)

2014-04-28 @ 08:15:34
URL: http://snie.blogg.se/
Postat av: Sara Ekman

Åh hoppas nu att allting går som det ska!! :)

2014-04-28 @ 09:24:56
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: anna

det är jobbigt, man tänker för mkt ibland också. med Joey gjorde jag ultraljud hela tiden. Första gjorde jag typ bara i v 3 eller 4…pga privata skäl. Fick en stor blödning i v 15 så jag förstår din oro, dock var det också blodkärl. Kram

2014-04-28 @ 09:25:50
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Grattis
Måste säga att ditt inlägg kom precis i rätt tid. Har själv haft små blödningar den senaste veckan. Barnmorska har gett mig rådet att avvakta eftersom de är små och inte kommer varje dag. Klart jag oroar mig men vet att om en vecka ska vi på första ultraljudet och jag har inga magsmärtor så vill hellre vänta. Jag är i vecka 10+4 så känns som man snubblar mot mållinjen på något sätt även om tusen saker kan hända efter v12. Om allt går bra har vi vår skatt i höst/vinter.
Tack för att du delar med dig, det betyder mycket.

Svar: Hej! Håller tummarna att det är ofarliga blödningar. Det är ju väldigt vanligt med blödningar i tidig graviditet men fy vad orolig man blir!
Maria

2014-04-28 @ 10:12:12
Postat av: Rebecca

Så fint! Har verkligen tänkt på det, gud vad mycket det är som händer där de första veckorna, det är helt sjukt! Inte konstigt att det är en sån kritisk period och att man själv är helt däckad, kroppen arbetar ju för fullt och de formas till små små människor därinne <3

Svar: ja helt otroligt hur mycket kroppen jobbar för att skapa liv!
Maria

2014-04-30 @ 17:21:46
URL: http://rebeccatherese.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback