Tidiga graviditetssymptom - de stämde in på mig (favorit i repris)

Den här listan skrev jag när jag väntade lilleman. Tänkte att det kunde vara kul att jämföra. Skrev ju tidigare att den här graviditeten skiljer sig mycket åt från min första.
 
Jag har valt 10 vanliga graviditetssymptom och berättar om de har stämt in på mig.
 
1. Ömma bröst - ja!
Men det kom senare än med Liam. Då fick jag ömma bröst innan jag plussade. Den här gången dröjde det till runt vecka 10. Var himla orolig över detta men fick veta att det är väldigt olika för alla. Sen plötsligt började de göra ont och började även växa i en rasande fart. Blir att kika på fina underkläder i Milano.
 
2. Illamående - ja!
Med Liam hade jag en känsla av att vara bakis i väldigt många veckor. Så har jag inte alls känt den här gången. Däremot har jag mått väldigt illa på eftermiddagar. Aldrig spytt men det har många gånger varit på gränsen. Idag förresten spydde jag för första gången. Illamåendet kom från ingenstans och det var bara att springa till toaletten. Med Liam spydde jag första gången i vecka 15 och nu är jag i vecka 14. Så min gravidkropp är lite udda.
 
3. Trötthet - ja!
Jag var trött även med Liam men inte alls lika mycket som den här gången. Har varit så trött att jag knappt kunnat resa mig på mornarna. Varit rädd att jag ska somna bakom ratten när jag slutat jobba sent och har de dagar jag öppnat velat gå och lägga mig så fort jag kommit hem från jobbet. Tröttheten har äntligen börjat avta. Dels har den extrema tröttheten berott på järnbrist. De järntabletter de flesta gravida börjar med runt vecka 20 - 25 fick jag börja med redan efter inskrivningen i vecka 10 då min barnmorska konstaterade mitt låga järnvärde. (Har förresten fått en underbar barnmorska även den här gången!)
 
4. Kissnödig - ja!
Med Liam märkte jag knappt av någon skillnad den första tiden. Värre har det varit den här gången. Jag går klart många fler gånger per dag och varje morgon när jag vaknar måste jag springa till toaletten. Hoppas att detta avtar snart för det blir ju bara ännu jobbigare sen som höggravid.
 
5. Huvudvärk - nej!
Lite ibland men inte alls särskilt påtagligt, så det kan vara huvudvärk jag lika gärna hade kunnat ha när jag inte var gravid. Hade inte problem med huvudvärk när jag väntade Liam heller, det kom senare i graviditeten.
 
6. Ryggsmärtor - nej!
Känt mig lite stel i ryggen men inte haft ont. Hade jag inte med Liam heller.
 
7. Magont - nej!
Haft lite molvärk till och från. Men med Liam vaknade jag flera nätter av att jag grät av smärta. Kan bero på att min livmoder varit med om detta förut och då gör det inte lika ont när den växer.
 
8. Matbegär - ja, ja, ja!
Vilket skämt mitt matbegär har varit. Jag ville äta, och åt, precis hela tiden. Gick upp 2 kg på bara några veckor och undrade vart det här skulle sluta. Men nu har det lugnat ner sig, däremot mår jag illa om jag inte äter regelbundet. När det kommer till cravings har jag haft en i veckan. Ägg, avokado och ost är några av alla jag haft. Just nu skulle jag säga att det är frukt, tycker all frukt smakar som himmelriket.
 
9. Yrsel - ja!
Ibland har det varit riktigt jobbigt på jobbet pga yrseln. Speciellt när det är varmt. Har vacklat till och haft svårt för att stå upp. Men nu var det ett tag sedan sist. Yrsel slapp jag när jag väntade Liam.
 
10. Humörsvängningar - nej!
Kortare tålamod absolut men inte humörsvängningar. Kände inte alls igen mig själv när jag väntade Liam. Störde mig på precis allting, framförallt stackars Sami haha. Känner mig mycket mer harmonisk i den här graviditeten.
 
6/10 fick jag. 5/5 med Liam så nästan samma även om själva symptomen har varit olika. Häftigt hur annorlunda det kan vara! Betyder det att jag kanske slipper den hemska halsbrännan den här graviditeten? Hoppas...
 
Vill ni läsa inlägget jag skrev när jag väntade Liam så finns det här.

Kommentarer
Postat av: Marie

Ohh vad skoj måste ju jag göra ju ;)

Postat av: Becca

Jätte kul att få följa dig genom ännu en graviditet!
Stort grattis!

Svar: tack så mycket! :)
Maria

2014-04-29 @ 19:31:37
Postat av: Pernilla

Ja vi tänker ofta på att det nog var meningen att vi skulle få tvillingar efter missfallen vi hade.

Intressant läsning, vad graviditeter kan vara olika. Häftig ändå :)

2014-04-29 @ 19:31:47
URL: http://mammatilltvillingar.blogg.se/
Postat av: C by Caroline ❤️

Kul att jämföra graviditeterna och hur olika det kan vara!
Fasar lite för min nästa graviditet då min första var hur lätt och smärtfri som helst. :)

2014-05-08 @ 15:49:07
URL: http://cbycaroline.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback