Everything that kills me makes me feel alive

Jag är tillbaka i Twilightvärlden. Läser om böckerna för tredje gången och ligger för tillfället på New Moon.
Första gången jag läste boken gillade jag den inte alls. Avskydde Jacob och att Bella verkade börja få känslor för honom. Hur kan man få känslor för någon annan när man redan träffat sin själsfrände? Även om den personen krossar ens hjärta?
 
Först när jag kom till bok nummer fyra, Breaking Dawn, där Jacob har en egen del började jag förstå honom. Då var det bara Bella som jag tyckte var dum i huvudet.
 
Men nu, när jag för tredje gången läser New Moon förstår jag den på ett annat sätt. Jag förstår varför Bella förälskar sig i Jacob när Edward lämnar henne. Han är hennes sol som hon själv beskriver det och den enda personen som får henne att må bättre, även om hon inte är sig själv längre. Jag skulle kunna skriva en hel uppsatts om den sortens kärlek och varför den inträffar. Även om jag aldrig upplevt något liknande själv. Då 1. Sami är inte övernaturlig 2. Han kommer (förhoppningsvis) aldrig att lämna mig och jag 3. Har inga förväntningar eller förhoppningar på att någonsin förälska mig i någon annan. För att 4. Sami har allt vad jag vill ha och alltid letat efter.
 
Hur som, Stephenie Meyer är fantastisk som skrivit fyra helt magiska böcker. Som jag kommer fortsätta att läsa om, analysera och förälska mig ännu mer i. Jag har alltid älskat att läsa böcker men så fäst som jag är i dessa har jag aldrig varit tidigare.
Om någon av er vet böcker som kommer upp i samma klass så får ni gärna tipsa!

Kommentarer
Postat av: Erika

Åh dom är så himla bra! Älskar böckerna! :)

Postat av: Michaela

Ja Twilight är ju helt fantastisk! Och denna fantastiska kärlek man får uppleva. Den är ju obeskrivlig.

Andra böcker/serier som jag fastnat för precis som jag fastnade för Twilight är 50 Shades of Grey och Crossfire... Åh, för denna kärlek!

Svar: Ja det är kärleken som gör böckerna så speciella!
Jag gillade inte 50 shades, tyckte deras kärlek var sjuk och inget annat än ohälsosam och kunde därför inte relatera till den. är Crossfire precis som dem böckerna?
Maria

2014-02-04 @ 13:40:27
Postat av: Emelie

Har inte läst böckerna, men älskar filmerna haha ;)
Sv.åh ja visst är dem!!

2014-02-04 @ 14:55:50
URL: http://nattstad.se/erikssonsmode
Postat av: Malin

Bella fäster väl sig vid jacob för att hon har ett ägg inom sig som jacob kommer att imprinta på...

Svar: Fast det är väll när det blir alldeles ologiskt deras kärlek? Första han känner är ju för Bella och även det hon känner för honom. Men sen blir hon ju nästan beroende av Jacob och det har ju med inprintandet att göra :)
Maria

2014-02-04 @ 16:41:07
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

Jag har aldrig läst dem, nu blev jag sugen ^^

sv: haha, eller hur, vad är det som är så spännande? ^^

2014-02-04 @ 17:46:21
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Michelle

Jag längtar tills jag är klar med skolan, nu har jag mest tid att läsa kurslitteratur och orken för att slå mig ner med en skön roman finns inte.. snart!!

2014-02-04 @ 19:34:17
URL: http://mischakaro.blo.gg/
Postat av: Esmeralda

sv: Jaa det är riktigt gott :D

2014-02-04 @ 20:50:10
URL: http://getfitandhealthy.blogg.se
Postat av: Sara Ekman

De är så fantastiskt bra de böckerna!:) Andra bokserier som jag tycker är riktigt bra är Hush Hush-serien av Becca Fitzpatrick och The Mortal Instruments-böckerna :)

2014-02-04 @ 22:54:01
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: ewahelena

Min dotter läste Vampire Diaries också och blev helt såld på dem. Ett tips kanske ? =)

Svar: tack för tipset! har dock läst böckerna och blev väldigt besviken. såg serien om böckerna först som jag blev väldigt förälskad i så hade höga förväntningar på böckerna. men tycker att Elena, huvudrollsinnhavaren som är fantastisk i serien bara känns som en bortskämd överklassbrud. så det blev fel för mig :)
Maria

2014-02-05 @ 12:08:15
Postat av: Ida

Har du läst Meyers andra bok, "The Host"? Den fastnade jag rejält för!

Svar: Ja det har jag :) tycker att den är bra med spännande historia. lite långtråkig i början bara
Maria

2014-02-05 @ 18:37:15
Postat av: giulia

Älskar twilight böckerna...men är lika förtjust i 50shades. Man inser att det finns så olika bakgrunder, sorters kärlekar osv.

2014-02-06 @ 02:06:07
URL: http://endlessamor.blogg.se
Postat av: Madde

jag tror att det är ganska vanligt att om man spenderar ett helt liv med en person att man någon gång under den tiden blir lite småförälskad i någon annan. eller iaf tror att man är det ett kort tag.

Menar inte att man blir det länge. Men alla par har dåliga perioder och man kan må dåligt eller liknande och sen träffar man kanske en attraktiv person som gör så man mår bra eller skrattar eller liknande och då tror jag det kan pirra till lite.

Jag och min sambo pratar öppet om sånt och vi tror båda att det kan hända om vi ska leva ihop hela livet. Men vi har också sagt att sålänge man har kvar känslor för sin partner så ska man inte låta lite tillfälligt pirr stoppa det utan man ska fortsätta kämpa för varandra. Sen om crushen håller längre så är det ju klart att man kan börja undra. men är det inte mer än så så borde man faktiskt fortsätta slåss för kärleken med sin partner.

Jag vet att jag själv aldrig skulle kunna byta bort det jag har med min sambo. Vi har varit tillsammans i 4 1/2år och varit förlovade i ett halvår och inget skulle kunna komma emellan det. Men vi båda tänker ändå rätt realistiskt och tänker "tänk om..."

Svar: Jag förstår absolut det du skriver! Attraktion för andra människor är inget konstigt, men småförälskad när man är i ett förhållande tycker jag är att ta det för långt. Jag skulle må lika dåligt om Sami erkände att han var småförälskad i en annan tjej som om han hade varit otrogen. Att man trivs med andras sällskap och kan ha jäkligt roligt är en sak. Men om man redan älskar någon kan jag inte känna på det sättet för någon annan, jag skapar aldrig en tillräckligt djup relation med någon för att det ska hända. Sen som sagt att man kan ha jäkligt kul eller tycka att en person är fantastisk, det är en annan sak.
Maria

2014-02-07 @ 06:52:59
Postat av: anna

älskar Twilight :) tyckte dock inte att beautiful creatures var så bra. en bekant till mig skriver böcker om vampyrer i den stilen som twilight. första boken heter Halvblod och hon som skrivit den heter Sofie Trihn Johansson

2014-02-07 @ 20:12:52
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Madde

man behöver inte ha en djup relation för att bli lite småförälskad. ;) Jag har själv varit med om kärlek vid första ögonkastet (riktigt skumt att det ens går dock) och varit med om småpirr redan första gången jag träffat människor. Sen är det ju såklart svårare att det händer när man redan är kär. Men som sagt har man en dålig dag och känslorna kanske inte är på topp så kan det ju hända.

Vet själv att jag och min sambo hade ett stort bråk precis innan jag åkte till jobbet en dag och vi hade sagt en del dumma saker. Sen åkte jag till jobbet och va deppig och kände mig sämst i världen typ, träffade en kollega som var kär i mig då och fick då ett "hej sötnos" när jag kom. Och när jag frågade hur han mådde så sa han "bättre nu när du är här.. " och sånt. Då fick jag typ dåligt samvete för att jag var glad av att träffa honom och vara på jobbet hellre än träffa min sambo. Och jag blev orolig att jag hade känslor för den killen bara för jag ville va med honom framför sambon.

Men såfort jag och min sambo blev sams igen så glömde jag min kollega.

men jag tror sådana situationer är rätt vanligt någon gång i förhållandet som sagt. Och då kände jag knappt den kollegan så det kan hända när som.

Jag förstår att du hade mått dåligt om Sami hade sagt att han var småförälskad i en annan tjej. Jag hade gjort det med om min sambo hade sagt det, och antagligen blivit rätt svartsjuk, men ändå va glad att han berättade det för mig istället för att va otrogen så vi kunde "lösa" det ihop.. och samtidigt skulle det bli ett sätt för mig att "vinna tillbaka" honom och visa honom hur mycket jag älskar honom. Och det är antagligen just det han hade behövt då, en påminelse hur mycket jag älskar honom. För det är bristen på uppmärksamhet, kärlek o glädje som får människor att få upp ögonen andra, vara otrogna eller må dåligt i förhållandena. Så jag har det senaste insett vikten av att visa kärlek varje dag =)

Så skulle Sami säga att han blivit förälskad i en annan tjej också, bli inte för ledsen - du har inte förlorat honom förrän du slutar kämpa för kärleken och troligen är det bara en påminelse eller uppmärksamhet han behöver från dig för att ni ska hitta tillbaka till varandra :)

förlåt att jag skrev mycket, haha. Men jag har insett så mycket om kärlek den senaste tiden och tycker det är oerhört intressant hur människor och känslor fungerar. Kram!

Svar: Jag tycker ändå att du blandar ihop bekräftelsebehov med förälskelse :) Det lät som att du behövde få lite bekräftelse efter ditt bråk med sambon vilket du fick av din kollega. Att han fick dig att må bättre behöver ju inte påverka dina känslor för honom.
Skulle Sami eller jag förälska oss i någon annan, även om det är en mild förälskelse så skulle det påverka vår tillit för varandra. Alla relationer är ju olika och det skulle inte fungera för oss. Självklart skulle vi kämpa, framförallt för Liams skull, men det skulle aldrig bli samma sak igen. Därför sätter vi oss inte i en sådan situation.

Vi pratar mycket om våra känslor och vad vi tycker om varandra. Hur man känner annorlunda idag än vad vi gjorde när vi var nykära. Vi behöver inte blanda in andra människor för att få vår relation att fungera eller för att kämpa för den.
Maria

2014-02-08 @ 07:37:06
Postat av: Madde

nejnej det är klart.

Och ja det var lite bekräftelse jag behövde. Men var orolig att det va något annat, men det va det ju inte.

Ett förhållande utvecklas hela tiden så det är aldrig det samma.

Men vi blandar inte heller in andra i vår relation för att få den att fungera, men jag menar att sådant kan hända utan att det är med flit.

Som Bella när hon mådde dåligt så kom ju Jakob in i hennes liv. Jag förstår henne, men som hon också sa så kommer hennes hjärta alltid tillhöra Edward oavsett vad hon kände för Jakob. Och DET är de viktigaste, det är det man ska gå efter. Man väljer ju hur sitt liv ska se ut och sålänge Sami hade valt dig trots att han kanske hade lite känslor för någon annan så visar det ju att det är dig han älskar mest i världen. Det behöver inte vara något dåligt, det är bara en del av kärlek. Man blir rätt förvirrad av kärlek ibland. Sålänge man vill så löser sig allt :)

Svar: ja kärlek är nog det svåraste som finns och något man aldrig kommer förstå sig på helt tror jag :)
Maria

2014-02-08 @ 23:26:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback