Men vi är horona

Inlägget som jag försökte posta redan inatt.
Jag hade en dialog över msn med Michele igår som gick ungefär så här: (vi tar det på svenska för enkelhetens skull)

Michele; Du vet födelsedagsgrejen jag var på i lördags?
Maria; Mhm?
Michele; En tjej gjorde ett närmande mot mig då.
Maria; På vilket sätt då?
Michele; Vill du veta?
Maria; Ja nu vill jag.
Michele; Hon tog mig på rumpan och sa att den var fin.

Jag började skratta. Han undrade om jag var arg och jag frågade vad som hände sen. Han sa att han hade kallat henne för bitch och att han hade flickvän. Michele är duktig.

Men det var inte det jag ville skriva om. Det slog mig hur mycket skit vi svenska tjejer får ta när vi är utomlands. Killar tror att vi är lätta kap för att vi är blonda och blåögda (well, not everyone. men många.) Man får höra fula saker som man inte gjort sig förtjänt av.

Dock undrar jag en sak, vi "hororna" of Sweden. Skulle vi gå fram till en kille vi inte känner och ta honom på rumpan? Visst finns det undantag, men överlag? Nej? Visst gör vi inte? Men i Italien är det vanligt. Jag fick själv vara med om det första gången jag var där och en kille gjorde sitt närmande på mig. Jag ville slå honom, det var på tunnelbanan och vi skulle precis av så jag fick aldrig min chans.

Tjejen som var på Michele var inte ett undantag. Han var inte chockad över vad hon gjorde, hade han varit singel hade det inte varit så konstigt. Jag vill inte säga att det gör italienska tjejer till horor. Men kanske förtjänar vi från Sverige ett bättre rykte? Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Fanny

Du har helt rätt. Det är det att vissa svenska tjejer är så och det är det alla andra kommer ihåg. De kommer inte ihåg om de har sett en svensk brunett som typ har glasögon och normala kläder.

Postat av: Helena

Jag tror inte killar reflekterar över vilket land en tjej kommer ifrån när han tar på henne. Personligen så tycker jag att båda könen ska ge fan i att tafsa på någon utan dennes tillåtelse.

Sen tycker jag inte det gör dom till horor eftersom dom inte ta betalt däremot gör det tafsarna till jävligt äckliga oavsett kön.



Hoppas du får en bra och solig dag =)

Kram

2008-07-10 @ 12:48:20
URL: http://misspoodle.blogg.se/
Postat av: Nilla

Absolut! Visst kan jag tycka det är kul när så många från tex USA säger att alla i Sverige är så vackra. Men på detdär sättet som du beskrev behöver vi verkligen bättre ryckte!

2008-07-10 @ 12:49:11
URL: http://unwanted.webblogg.se/
Postat av: Missjeni

Tror nog inte att svenskarna riktigt har de ryktet efter sig förutom att vi är blonda och blåögda. Men engelska turister däremot. I alla fall var det så i Grekland. Men där märkte man även själv att dom var "lösaktiga" och gjorde i princip vad som helst med vem som helst. Tror det är olika beroende på vilket land man befinner sig i.

2008-07-10 @ 12:54:27
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Erik Keding

Det ligger mycket i det du säger. Men sen är det ju faktiskt så att i vissa länder så behandlas blonda flickor som gudinnor istället..

2008-07-10 @ 14:02:41
URL: http://theartist.blogg.se/
Postat av: Maria

Det är många som ser svenskar som horor, när ja var i usa förra månaden så presenterade min kusin mig för hans kompis, hans kompis sa då att han jätte gärna vill åka till sverige för att blondinerna är så fina och lätta här.

2008-07-10 @ 14:03:16
Postat av: hanna

fast så enkelt är nog inte det där ryktet. Det kommer från början eftersom vi i Sverige producerade en av världens första porrfilmer under 60-talet (kan ha varit tidigare) och har överlag haft en väldigt öppen kultur kring sex och sexualitet under de senare 10-20 åren.

Detta leder till att svenskar anses vara översexuella i många länder eftersom vi i Sverige kan prata om sex och särskilt kvinnor och sex på det sättet vi gör.



Sätt detta i kombination med att många unga svenska tjejer dessutom förverkligar ryktet och är "lätta" när de åker utomlands.



Så det har egentligen ingenting att göra med hårfärg, etc., utan detta är ett resultat av flera saker som pågått under en längre tid.

2008-07-10 @ 14:52:06
URL: http://diariesarefullofcrap.blogg.se/
Postat av: Maria

tack för era åsikter!

2008-07-10 @ 15:13:41
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Sassy

Haha, när jag var i London i somras och vi köade utanför en klubb kom det fram en kille och sa att han ville ligga med mig, när jag sa att han bara kunde drömma om det frågade han vad jag kostade...Och jag vill tillägga att jag var rejält påklädd med oversize munkjacka och tights...Iofs visste han inte att jag var svensk, men ändå!

2008-07-10 @ 19:01:08
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Amanda

Nr jag var i spanien för 3 år sedan (under den tiden jag var platina blond) så hade jag killar som tog för givet att jag skulle gå med på vad som helst... När jag frågade hur dom tänkte?

"men du är ju blond och svensk..."

Aldrig blivit så förbannad ever!

2008-07-10 @ 19:28:19
URL: http://avo.blogg.se/
Postat av: joli

hej! jag håller helt med hanna här uppe! Jag bor i schweiz och min kille, som bor 20 min ifrån mig i talien (bor alltså vid gränsen) och jag har haft många konflikter just på grund av att jag är så "öppen".

Han brukar skartta och säga att ingen någonsin har gett honom så många chockar, o de här handlar inte om saker i sängen utan saker vi pratar om. Att jag är bi, är för honom superduperkonstigt, och något som "bara" finns på film. För mig är det ganska kuyl att se, för honom chockerande.



Skillnaden däremot mellan svenskar och utländskar (kanske framförallt italienare, bor ju här me dom så de e dom ja har kollpå) är just att dom är mer på. Mer rakt på sak. Visar tydligt vad dom vill.



Men många gånger skrattar jag åt italienarna, de är dom som är blåögda inte vi svenskar. Jag är medveten om de svenska ryktet, o de kan man ha ganska kul åt, men också fasas av...



oj de här blev osammanhängande o flummigt, men men

2008-07-10 @ 20:07:34
URL: http://joli.blogg.se/
Postat av: emmy

Många säger att svenska tjejer är horor för de är sexuellt frigjorda. Där har de halva rätt. Vi tjejer i Sverige har en betydligt mer avslappnad inställning till sex. Vi är mer frigjorda än många andra. Men det är något bra, inget dåligt! Att antasta någon är hemskt och fel, och DET gör vi inte i Sverige (så mkt...vi kan såklart inte generalisera hur mkt som helst...). Vi har sex för att vi vill, med de som vill ha sex med oss! A good thing not a bad... men i många länder anses det som horigt. Tjejer ska inte ha en sexualitet, det är männen som ska ha. Problemet är inte hur vi tjejer är i Sverige, problemet är vilken felaktig syn så många har på tjejer och deras sexliv, sexlust...

2008-07-10 @ 21:18:05
URL: http://knullar.blogg.se/
Postat av: Emma

det kan ju ha något att göra med att tjejer (och killar för den delen) av nån anledning blir lite galnare på semester. och vi som bor i kalla sverige är väl de som åker på semester väldigt ofta. det kan ju va en anledning också.

2008-07-11 @ 08:42:31
Postat av: Sandra

aaw gulligt av han o säga så till tjejen :)

"Killar tror att vi är lätta kap för att vi är blonda och blåögda" <-- Håller med!

2008-07-11 @ 12:15:13
URL: http://ontheway.blogg.se/
Postat av: Victoria

Det är ett fåtal tjejer från Sverige som har gett oss allihopa ett rykte, som för mig inte stämmer. Victoria Silvstedt (blond och blåögd) har nog hjälpt till en hel del.

2008-07-14 @ 10:47:49
Postat av: Sveinkristiane

Very interesting site --- quite informative

2009-02-18 @ 11:06:01
URL: http://sveinkristiane.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Kan inte mer än instämma. Har varit i samma sits som du var & är i nu med distans och flytt. Dock i grannlandet grekland. Det jobbigaste var att många ansåg att svenska tjejer var horor och det gick inte att diskutera saken. Samtidigt var det många grekiska tjejer som gjorde liknande närmanden på mitt ex, dessutom framför ögonen på mig. Jag förstår liksom inte ekvationen?

2009-07-23 @ 01:15:14
URL: http://pernikh.blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback