Valentino - The last emperor


Det var inget strömavbrott! Ringde Michele för att fråga vad som kunde vara fel då jag såg att det lyste i trappuppgången. Så jag fick sätta igång elen själv. Det hade blivit kortslutning eller vad det heter för att jag hade för många saker igång samtidigt. (Ugn, dator och tvättmaskin) Så jag har kunnat jobba på photoshopuppgiften i en timme, underbart! Nu tog jag en liten paus. Är klar med alla sju bilder. Nu ska jag bara ändra färg på två tröjor och sedan jobba lite hårdare på varje bild så det ser ännu snyggare ut. Imorgon ska uppgiften in, men jag är säker på att jag blir klar idag.

Filmen då, den var underbar! Jag älskar Valentino, han verkar vara en så härlig person. Det är egentligen inte en film, utan en dokumentär. Att se filmen är en del av vårt betyg i modehistorian. Italienskaklasserna var också och såg filmen så vi var många. Jag trodde att filmen skulle ha engelsk subtitles men icke. Ibland pratade de på engelska, när Valentino blev intervjuad. Men oftast var det på italienska eller franska (då hade de italiensk subtitles istället) så jag tyckte synd om de som inte kan någon italienska. Det var ju de italienska delarna som var roligast! Valentino är underhållande helt klart.

Efteråt kändes det tråkigt att veta att han avgått. Han har gjort så mycket för italienskt mode. Sen har han och Gabrielle Chanel en sak gemensamt. De skapade inte mode, de skapade stil. Kolla på Valentinos klänningar genom alla tider, de går alltid i samma stil. Han har inte ändrat sin design efter trender, han körde sitt eget race och blev väldigt älskad för detta. Jag älskar hans design, romantiskt är ordet. Han fick frågan under dokumentären om han vet vad kvinnor vill. Då svarade han "klart att jag vet, de vill vara vackra". Femininster lär ha blivit tokiga av det här utlåtandet men om sanningen ska fram, vem vill inte vara vacker när man klär sig?

Men sen är kanske inte Valentinos klänningar något man bär till skolan...
Killen som tar över Valentino har förresten gått på IED i Rom. Lite coolt.
Gillar ni mode bör ni absolut se dokumentären. Även om jag hade önskat att man fick veta mer om varför han blev en designer så är den ändå intressant och lärorik. Modevärlden är magisk.

Kommentarer
Postat av: Josephine Stern

hur står det till med dig idag ?:)

Postat av: JennieZen

sv: Ja visst är det obehagligt jag som har klastrofobi men var tvungen att hålla mig lugn för Gizmo var dålig och han blev orolig Me sitta där i 40 min utan jag fick komma ut. Men visst, sen kom ju brandmännen så då var de mesta över. Men varje gång jag åker den så är jag nervös..



Skönt att det inte var någon strömavbrott. :)

2009-12-16 @ 14:26:30
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Tobias

Härligt att filmen var bra!

2009-12-16 @ 14:43:30
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: SARA

Den skulle jag vilja se :)

2009-12-16 @ 14:51:29
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Caroline

Låter spännande, här klickar jag in fler gånger!

2009-12-16 @ 14:59:10
URL: http://www.packelina
Postat av: LIENE

Kul att du gillade filmen:D



Men vad tråkigt det med strömavbrott.

2009-12-16 @ 18:27:03
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: boniebonx

Aaww, Valentino the orange =) Hur äre med Donatella Versace i italien =D whos bigger? The orange or the Don..a...a.....

2009-12-16 @ 19:20:16
URL: http://boniebonx.blogg.se/
Postat av: Maria

Haha jag är feminist men jag älskar att känna mig vacker! Men jag tror att du menade extremfeminister, stor skillnad där eftersom att i princip alla är feminister i grund och botten, vill inte du också att det ska finnas jämställdhet som fungerar och att man inte ska diskrimineras för sitt kön? =)

2009-12-16 @ 19:44:02
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

Maria; absolut, jag tycker att extrema feminister går för långt. de verkar inte vilja ha jämnställdhet. snarare förstör de för sig själva och verkar bara bittra

2009-12-17 @ 08:51:08
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja absolut, de går alldeles för långt enligt mig också. Det måste ju finnas gränser för saker och ting men alla verkar inte fatta det tyvärr =/

2009-12-17 @ 18:05:59
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

ja så bra film =)

2009-12-21 @ 13:31:29
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback