Svar på frågor del 1

Image and video hosting by TinyPic

Oj vad det behövdes en frågestund, ni hade massor av frågor att ställa. Har delat upp så jag svarar hälften här och kommer sedan in med en videoupdate senare med resten.


1. Kan du inte berätta mera om ditt liv i Italien, vad du gör där och hur du hamnade där?
Just nu är jag au pair så på vardagar dammsuger jag au pair familjens lägenhet (där jag förstås också bor).
Jag tömmer även diskmaskin, hänger upp tvätt och stryker kläder. I början var detta jobbigt men när man kommer in i rutinen så är det lugnt. Halv fem hämtar jag tjejerna från skolan och umgås med dem tills föräldrarna kommer hem. Onsdagkvällar brukar jag gå ut med Michele. På helger umgås jag mest med honom. Vi går i parken, solar, shoppar eller stannar hemma och ser på en film. På kvällen går vi antingen ut eller stannar hemma, beror på väder och hur vi känner oss.
Om två veckor förändras mitt liv totalt igen då jag flyttar ihop med Michele. Han jobbar långa dagar så får se hur jag kan underhålla mig själv. I augusti flyttar min hund Theo hit så dår får jag sällskap och i oktober börjar jag skolan.


2. Vad är det bästa med Italien och vad saknar du I Sverige?
Det bästa är värmen och att det finns så mycket mer att göra. Man går ut oftare, och tack vare Michele fastnar jag aldrig i några tråkiga rutiner (bortsett från jobbet då) För han ser alltid till så att vi hittar på en massa nya roliga saker. Jag saknar mest mina vänner och familj från Sverige, och svensk mat. Samt teven! Det går bara skit här i Italien och om det är någon bra serie så är den dubbad.

3. Hur har processen varit med att komma in på universietet i Milano, hur fungerar det, är det svårt?
Jo det är ganska komplicerat, är inte klar än men en tjej som jobbar på IED hjälper mig. Tex måste jag
översätta mina betyg till engelska, en läsare gav mig hjälp med en sida där man kan ordna det så får ta
tag i det. Vill göra det hemma hos Michele då mitt Internet är så dyrt. Så får bli i helgen.

4. Vad är det som skiljer mest mellan Italien och Sverige?
Ja värmen får jag svara igen. Och att man bor hemma så länge. Många tycker att det är konstigt att jag och Michele flyttar ihop. Trots att vi varit tillsammans i ett år och är 20 respektive 25 år. Här skaffar alla fina bilar istället för lägenheter. Sen måste man ha leg med sig vart man än går. Polisen kan stoppa än och har man inte leg med sig så får man följa med till polisstationen tills någon kommer med ditt leg. Sjukt! (Hände Michele's bror när han var liten) Med tanke på kriminalliteten här i Italien så känns det som att polisen borde ha bättre saker för sig än att arrestera små pojkar.


5. Har Michael nånsin tyckt att det är jobbigt att du bloggar?
Nej absolut inte. Men däremot ska det bli intressant att se när vi bor ihop och han inser hur mycket tid jag lägger ner på datorn haha. Men han jobbar så länge så kan se till att blogga under den tiden och sen när han kommer hem så får han min fulla uppmärksamhet.


6. Hur tycker du att din utveckling har vart sedan du startade din blogg?
Personligt eller bloggmässigt? Tycker själv min blogg blir bättre och bättre hela tiden höhö. I början var den bara inriktad på mode men har blivit mer personlig allt eftersom. Tycker det gör en blogg mer intressant för då härmar man ingen annan. Det är ju bara jag som lever mitt liv.
Personligt har jag blivit äldre förstås. Var 17 när jag började blogga och blir 21 i år. Så naturligt förändras man. Jag känner att jag har mer tålamod över mycket och har blivit ännu bättre på att hålla koll på min ekonomi. Tråkigt men sant ;)


7. Hej jag läser italienska och jag har ganska lätt för det förutom att prata, jag undrar hur gör du för att våga prata med tanke på att du omringas av männiksor som kan språket?
I början pratade jag bara i onyktert tillstånd haha, då vågar man! Så är det mycket nu med. Men jag har börjat prata mer med Michele det irriterande är bara att han alltid svarar på engelska (som ni säkert märkt i våra videobloggar också) Jag säger till honom att sluta med det för annars glömmer jag bort och går tillbaka till engelskan. Det är jobbigt att behöva påminna honom hela tiden, han är ju ändå en av dem som tjatar mest om att jag måste lära mig det förbaskade språket. (Folk har inget tålamod. De förväntar sig att jag ska prata flytande efter nio månader. Hej, italienska är svårt.)


8. Hur visste du att Michele var den rätta?
Det insåg jag klart senare än honom. När vi snart skulle ha sex månader ihop så vågade jag inte planera något för framtiden, ifall att det skulle ta slut. Han sa alltid "Maria, jag vet att du och jag kommer fira ett år tillsammans" Som vanligt har han alltid rätt.
Nu är jag säker på att han är den rätta och har inga problem med att planera låååångt framöver. Men samtidigt måste man arbeta mycket på en relation om man vill att den ska hålla. Det kan inte vara solsken varje dag, relationer är berg- och dalbanor. Men när det är rätt så är det bra större delen av tiden. Och när det är bra så är det helt fantastiskt.


9. Vilken drink är din favorit, och varför?
Cosmopolitan, för den är varken för söt eller för sur. Och så är martiniglas så fina!


10. Om man nyligen fyllt 18, vad borde man beställa när man är ute? (snälla svara som ett inlägg) Älskar din blogg! :)
Jag svarar det som en fråga då alla säkert skulle vilja att jag svarade deras frågor som ett eget inlägg annars haha.
Tack för berömmet! Blir jätteglad.
Svårt, i Sverige är det tex så dyrt med drinkar. Där drack jag alltid Cider. Här kostar allt ungefär lika mycket. Mojitos är gott men de kan vara super på ett ställe och smaka bröd på ett annat. Så jag svarar nog Cosmopolitan här med.


11. Vilken låt ger dig rysningar? ;)
Lene Marlin - A place nearby. Man blir så berörd, tror jag grät de tre första gångerna jag hörde den.


12. Hade du flyttat till en lägenhet i Italien och börjat plugga även om du inte träffat Michele?
Antagligen inte eftersom jag inte vågat flytta i första taget om det inte var för honom.

13. Vad vill du jobba som i framtiden, och är du i Italien då?
Inom mode, gärna som fashionbuyer eller modejournalist. Ja det blir antagligen i Italien. Finns klart fler modejobb här än i Sverige.

14. Kan du inte berätta lite om hur det är att vara Au Pair för jag är så himla sugen på att vara Au Pair i ett år efter gymnasiet. :D
Läs första frågan om du vill veta en typisk dag. I allmänhet är det riktigt roligt att vara au pair, gäller bara att hitta rätt familj. Det tråkiga för mig är att då jag hade sånna problem med att hitta en familj så koncentrerade jag bara på det. När jag väl hittat en flyttade jag nästan direkt. Dock önskar jag nu att jag tagit mig tid och letat efter au pair sidor på Internet. Det finns flera samlingsplatser för au pairer där man kan prata med andra och utbyta erfarenheter. Dem brukar även bestämma träffar och ordna ihop roliga aktiviteter som att åka iväg tillsammans över helgen och liknande. Någon sådan upplevelse fick aldrig jag.


15. Hur fick du tag på en familj i italien, när du åkte ner som barnflicka? Själv eller via en förmedling?
Det var en vän till Michele som hjälpte mig med min första familj. Men det fungerade inte alls så då hittade jag den nuvarande genom en gratis förmedling på Internet (au pair world)


16. Vad kostar det att studera i italien, den linjen du har valt att läsa? (superfin blogg!)
Det beror på vilken skola. Om jag går tre år kommer det sammanlagt kosta mig 240 000 kronor. Så måste ta högkostnadslön. Det kan även kosta en del bara att söka skolan, pratar med hon som jobbar på IED om det just nu. Om man betalar vill man ju vara säker på att man kommer in. Men det verkar det som att jag också är om jag söker innan september.


17. Varför började du blogga?
Läste om bloggning i en intervju i Veckorevyn i början på 2006. Skaffade då en personlig blogg miaballerina.blogspot.com) men då intesset för mode växte så skapade jag denna i november samma år.


18. vad tkr du om min blogg ( http://bellyy.blogg.se ) ?
Har inte så bra koll på den tyvärr, dock besökt den några gånger, och fin design! Och varsågod för lite reklam haha.


19. Tror du att du i framtiden kommer bo i Italien eller att du/ni flyttar hem till Sverige igen om några år?
Man vet aldrig vad man vill i framtiden, men just nu är det Italien som gäller.


20. Fick du det att funka i The sims 3, familjproblemet?
Ja en läsare skrev en jättebra förklaring! Man måste gå in i andra spelet för att sedan välja "ändra stad" och göra en kopia där för att kunna spela med två i samma. Det är lite krångligt men det är bara för att alla ska kunna åldras samtidigt (och om tex både jag och Michele spelar så vill inte jag att om han sitter i två timmar så har mina karaktärer gått och blivit äldre)


Hoppas ni orkade läsa, men ja det var ju ni som ställde frågorna. Resten kommer som sagt i ett videoinlägg senare!


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jao :D

Postat av: Claudia

nu är jag äntligen tillbaka så du kan kika på lite bilder, men massa fler kommer senare!! :)

2009-06-17 @ 14:11:30
URL: http://claudiias.blogg.se/
Postat av: Nina

vad roligt att få veta lite mer om dig gumman :)

2009-06-17 @ 14:13:21
URL: http://totalflopp.blogg.se/
Postat av: Tobias

Kul att läsa alla svar :D



Ja jag tycker man rensar garderoben hela tin :P

2009-06-17 @ 14:15:56
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: susan

bra svar :)

2009-06-17 @ 14:26:04
URL: http://susanss.blogg.se/
Postat av: johanna

nämen va tråkigt:( men du får se till att fira midsommar ändå hemma hos dig:) hur är livet i Italien då? :)

2009-06-17 @ 14:36:46
URL: http://johannatillenius.blogg.se/
Postat av: Amelie

sv: de gjorde jag :) du med?

2009-06-17 @ 14:55:09
URL: http://amalaj.blogg.se/
Postat av: victoria

tackar så mke :) allt bra me dig?

2009-06-17 @ 15:06:17
URL: http://deity.blogg.se/
Postat av: Dolly

i vilken stad finns du ?

2009-06-17 @ 15:38:16
URL: http://fashionmodel.blogg.se/
Postat av: A

Jag orkade ;)

2009-06-17 @ 15:41:51
URL: http://annakanna.blogg.se/
Postat av: ida henriksson

det var riktigt snyggt!

oh, skit snygg header!

2009-06-17 @ 15:48:12
URL: http://idahenriiksson.blogg.se/
Postat av: Amanda

sv,godmorgon :) händer? kram.

2009-06-17 @ 15:51:18
URL: http://jagamandaa.blogg.se/
Postat av: Sofie

kul att läsa :)

2009-06-17 @ 16:35:10
URL: http://sofieomnell.blogg.se/
Postat av: Mie

Hur träffades du och Michele? :)

Innan du blev barnflicka eller när du va det eller hur ligger det till? :)



Det har jag undrat , men glömt o frågat ;)

2009-06-17 @ 16:52:23
URL: http://memie.blogg.se/
Postat av: Marie

alltid kul o läsa frågor o svar :D kul att du trivs så bra i italien :)

2009-06-17 @ 17:42:16
URL: http://mariejhk.blogg.se/
Postat av: annica

sooft blogg:D

2009-06-17 @ 17:50:40
URL: http://annecca.blogg.se/
Postat av: Sassy

Åh, vad kul att ni ska flytta ihop!

2009-06-17 @ 22:17:22
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: bea

Roliga frågor :D

Snackar Michele inte svenska haha? xd

2009-06-18 @ 21:18:51
URL: http://beaistheshiiit.blogg.se/
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

kul att ni blev nöjda med svaren =)

2009-06-21 @ 11:33:37
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback