Ersättningsmjölk


Liam brukar älska att ligga i vagnen men idag vägrade han. Testade först att ta upp honom men blev för jobbigt att bära honom samtidigt som jag hade Theo och vagnen. Plus att det inte ens gjorde honom nöjd. Däremot när vi fixade så att han kunde sitta i vagnen så slutade han att gråta. Plötsligt var han supernöjd och var det hela vägen hem. Min stora kille är så nyfiken på världen!

Förresten har vi fått börja ge honom ersättning. Jag ammar fortfarande mest, men igår fick han som sista mål ersättning. Anledningen är att min mjölk börjat sina. För två veckor sedan fick jag min mens, något man inte ska få när man helammar. Men eftersom det på natten går mer än fyra timmar mellan amningarna eftersom han sover så bra så tror min kropp att jag inte helammar längre. Efter det började jag få mindre mjölk. På tremånaderskontrollen hade han gått upp i vikt men inte tillräckligt mycket. Så nästa vecka ska jag på en extrakontroll för att kolla om det bara var tillfälligt att han inte hade gått upp så mycket. Min sköterska tyckte att det var onödigt att börja med ersättning eftersom han ändå var så nöjd. Vi har ju världens gladaste kille.

Men så när jag har behövt pumpa ut mjölk har det varit ett rent helvete. För jag har knappt mjölk så det räcker till Liam, lycka till att då pumpa ut och spara samtidigt. Var himla knepigt att försöka komma ihåg att pumpa mellan amningarna, och jag kunde bara pumpa runt 20ml åt gången.

På dagtid har jag relativt mycket mjölk. Men det är på kvällarna som den tar slut. Så då är han ledsen och vaknar tidigt på natten för att få äta. Jag trodde att det var för att han fick bröstmjölk på flaska som han sov så bra. Men nu börjar jag misstänka att det berodde på att han då fick ordentligt med mat, något mina bröst inte gav honom.

Det här att om man ammar oftare så kommer mjölken i större mängder igen stämmer inte på mig. För de senaste veckorna har jag inte gjort annat än ammat känns det som. Men ändå ökas inte mängden. Fast jag kommer fortsätta att amma, tycker det är viktigt att så länge jag har mjölk så ska han få bröstmjölk. Eftersom det är den bästa maten för honom just nu. Men vi kommer ge ersättning som sista mål på kvällen. Han sov till 06 imorse så hela natten var han mätt och belåten. När vi vaknade hade jag ganska mycket mjölk så då kunde vi amma.

Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hejsan! Vilken söt header du har :)



För ett bra tag sedan så startade jag en grupp vid namn Mammisar på facebook. Sedan gruppen startades så har vi hunnit växa och bli över 450 medlemmar!



Mammisar är en sluten grupp för mammor och blivande mödrar i alla åldrar. Med sluten innebär det att endast dem som är medlemmar kan ta del om vad som skrivs. Vi delar våra tankar och funderingar, ställer frågor om allt mellan himmel och jord och ger råd till varandra.



Till er mammor och gravida kvinnor, bli medlem på Mammisar! :)

https://www.facebook.com/groups/mammisar/



Väl mött / Admin på i facebookgruppen Mammisar

2012-02-14 @ 11:38:09
URL: http://fruomamma.blogg.se/
Postat av: Jennie

Amma så mycket du kan och ge han ersättning när det behövs och som sista måltid. Han klara sig :) Idag finns det bra med ersättningar och känn ingen stress om det, för de hjälper inte :) Lycka till!

kram på er

2012-02-14 @ 11:40:50
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Nathalie - Mamma till Melina

Vad lustigt Maria, att Liam och Melina följer varandra så i utvecklingen! Melina har ju börjat med samma sak, måste sitta upp i vagnen en stund för att få kika runt lite! =)

2012-02-14 @ 11:48:50
URL: http://https://nathalier.blogg.se
Postat av: Amanda -- mamma till Viggo

Funkade inte för mig heller att amma mer och oftare, dels ökade inte produktionen av mjölk och dels så åt Viggo ändå hela tiden.

Tills det bara sa poff en kväll och dagen efter så fanns bara mjölk till ett mål om dagen.

2012-02-14 @ 11:57:22
URL: http://amzie.blogg.se/
Postat av: Emelie-mamma till Wilde

Ser att du är i samma sits som jag. W hade endast gått upp 260g på 6 veckor. Tror de beror på att han velat äta hela tiden och då endast fått lättmjölken. Så nu ger jag han 2*90ml under dagen sen ammar morgon mitt på dagen och på kvällen. Mest för att när jag inte ammar på kvällen får jag så ont i brösten under natten. Hur går det för dina? Gör de inte ont på natten/morgonen?

HOPPAS att han vill fortsätta del amma till han är 6mån. Men man gör ju allt för deras skull.

2012-02-14 @ 12:15:15
URL: http://ebrathen.blogg.se/
Postat av: Jessica - mamma till Joline

Nu ä'r ju Joline någor större än Liam, men vi har bytt till sittdelen till vår vagn :) Dom sitter ju inte raka i ryggen för det och man kan ju välja ett läge där dom fortfarande ligger helt.. Numera kan vi gå långa promenader eller gå i köpcenter. Hon bryr sig inte längre, för ni får hon vara med mer och ser allt vi gör :)



I början varierade vi också mellan ersättningoch bröst mjölk, i slutet så ammade jag enbart henne på natten för att slippa gå upp och blanda ersättning ;) Men när vi sen gick över till enbart ersättning så sov hon sjukt mycket bättre om nätterna och var alltid mätt och belåten efter att hon fått mat.. :)

tänk på att varje dag som du har ammat Liam är guld värd! och man är ABSOLUT INTE en sämre mamma för att man börjar gå över till ersättning :)

2012-02-14 @ 12:35:02
URL: http://jessiplusett.blogg.se/
Postat av: anonym

sluta med att pumpa ut mjölk för det är det som är orsaken till att mjölken börjar ta slut.(min teori)

2012-02-14 @ 13:06:40
Postat av: Rebecca

Jag tror nog det blir bra så som du gör :) Jag har lite samma som du fast lite mindre mjölk eftersom jag är borta 5 timmar om dagen i princip alla veckodagar, så nu får Nathan ersättning en gång om dagen även när jag är hemma hela dagen och de funkar perfekt :) märker också att han sover djupare när han ätit flaska, då får han ju i sig mkt mer på en gång innan han hinner somna o så :)

2012-02-14 @ 13:07:09
Postat av: beatrice - mamma till William

Du ska inte känna stress för att du inte har tillräckligt med mjölk. Livet är som det är och ibland så blir det inte som man hade tänkt sig. Jag slutade amma precis innan jul. Jag var så stressad och puschad från alla håll och kanter så att min mjölk sinade. Jag var också trött på att sitta som en amko varje timma (för det fick jag göra eftersom min Wille krävde så pass mycket). Vi började med ersättning och det var en lättnad för mig.

Jag var som dig och ville absolut amma. Så jag menar inte att du ska lyssna på mig eller göra som jag säger, jag ger dig bara en vinkel på hur jag gjorde. För det fick mig att må så mycket bättre psykiskt. Så vet du liksom :) Stor kram!

2012-02-14 @ 13:09:13
URL: http://beaks.blogg.se/
Postat av: Nina

Ibland funkar inte amningen och man måste ta till ersättning. Helt normalt. Jag fick ingen mens så snabbt efter graviditet trots att det kunde gå en hel natt (8 timmar) innan min dotter vaknade och ville äta.. Och på kvällarna åt barnen mycket mer än på dagarna och det kanske beror på att mjölken inte har samma kvalitet efter en hel dags amning och barnen är ju hungrigare på kvällarna. Jag har hört (vet dock inte om det stämmer) att mjölken kan börja sina ifall man pumpar mycket. Men som sagt, helt normalt att ge ersättning om amning inte funkar :)

2012-02-14 @ 13:41:49
URL: http://ninac.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej!

Ja ersättning är mkt bättre nu än vad de var förr. Min Lukas har fått de sen han var enbart 5 veckor. Jag hade inte mer mjölk då. O då sa läkaren att det var helt okej. De är mest de 3 första dagarna som är bra om man kan amma, sen är de nästan likvärdigt. Huvudaker är att ni har en mysig o nära stund när han får mat. Bättre han är mätt än att han får gå hungrig.

O ha inte dåligt samvete för att han får ersättning, de hade jag i början. Men när jag sen såpg att han sov bättre o blev faktiskt ngt nöjdare (fastän han var glad alltid innan oxå) så slutade jag vara de.

Kramar

2012-02-14 @ 14:26:45
URL: http://zupermamman.blogg,se
Postat av: Lotta

kan även tipsa om amningste :) min mjölk sinar också ibland, börjar dricka amningste varannan dag och det fullkomligt sprutar ut mjölk då :) inte världens godaste, är anis fänkål och kummin, men värt att testa :)

2012-02-14 @ 14:28:08
URL: http://centerpieceful.blogg.se/
Postat av: tilde ♥

Sv: Haha okej, vilken tur! :D <3

2012-02-14 @ 14:37:04
URL: http://tildeetuff.blogg.se/
Postat av: Emma

Skönt ändå att ni kom underfund med att det var hungrig han var. Inte lätt att sova gott om man inte blir riktigt mätt.

Håller med Jennie, amma det du kan och fyll på med ersättning. Ingen mår bra av att han ska vara hungrig, gnällig och inte sova bra!

2012-02-14 @ 15:19:36
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: anna

det e klart att det e ju bäst om man ammar men kan man inte så är ju inte det hela världen. tycker det är jätte bra att ni ger honom ersättning på kvällarna. Joey är ju bara två månader men jag gav honom ersättning en kväll å han sov så länge så visst blir dom mättare. gör det som känns bäst för dig och Liam, det finns så många som har åsikter om ammning men man ska göra det som känns bäst för sig själv och sitt barn. vi mammor vet ju bäst;) kram

2012-02-14 @ 15:40:46
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Kimberley

Jag hade samma problem med Lily nu i höstas, men mjölken rann aldrig riktigt till från början. Det va ett rent helvete att försöka göra det som är bäst, och ha alla skuldkänslor att jag svek henne när vi efter 6 veckor gick över till ersättning helt efter vi försökt ett tag med tillägg efter ammningen. Det kanske är värt ett försök? att du ammar som vanligt, och sedan kanske bara ge 60ml ersättning. Då får han fortfarande din mjölk och blir ordentligt mätt =)



Min äldsta amma aldrig då hon va född med en cysta i munnen, och hon är frisk och glad och är nästan alrdig förkyld jämnfört med sina lek kompisar´=)



Hoppas det löser sig, och du har gjort ett super jobb som ammat denna tid. Slit bara inte sönder dig för att du "måste", det är inte bra för dig, Liam eller Sami. Kanske till och med Theo känner av stressen och därför kissar i sängen? =)

2012-02-14 @ 15:47:49
URL: http://www.homewiththewilsons.blogspot.com
Postat av: Tina - Minnas mamma

Det där med amning är himla knepigt ibland! På kvällarna är det alltid lite mindre mjölk i brösten, det är helt normalt. Men jag förstår hur du menar, om ni upplever att mjölken inte räcker vill man ju få honom mätt såklart!!

Du skulle kunna prova att ge det 3 dagar, om du orkar. Då och då kommer du uppleva det här (alltså flera gånger medan du ammar), och det är för att Liam antagligen är i en växtspurt och behöver mer mat än tidigare och då räcker såklart inte mjölken man har i brösten. 3 dagar tar det och sen ska kroppen ha anpassat sig. Jag var med om det en 3-4 gånger tror jag när mjölken var helt "slut" och Minna var hungrig! SÅÅÅÅ HIMLA FRUSTRERANDE och jobbigt.. Vi fortsatte ändå att amma och gav inte ersättning och 3 dagar senare var allt i sin ordning igen.



Men mensen kanske stör också på något sätt, jag vet ni. Ni vet ju bäst själva hur mycket mjölk du har och vad Liam mår bäst av! Tänk bara på att för varje flaska ni ger istället för att amma, desto mer och snabbare sinar mjölken (eftersom din kropp tror att han är mätt = det behövs inte mer mjölk, eftersom han inte äter, men han äter ju något annat, fast det vet ju inte dina tuttar hehe).



I vilket fall som helst kommer det säkert lösa sig, ni klarar det där superbra! Lita på er själva!

2012-02-14 @ 16:05:22
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

anonym; det tvivlar jag starkt på. pumpar så himla lite och det är många som använder pumpen. jag tror att det är för att han sovit så mycket på nätterna. att det går så många timmar mellan amningarna.

2012-02-14 @ 16:08:06
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Sabina - Leons mamma

Det finns inget rätt eller fel i det här. Barn som växer och är friska vill såklart ha mer mat och det är många som behöver ge tillägg( låter bättre än ersättning). Jag fick mens tre veckor efter förlossning och nu är min kille snart 6v. Jag har huuur mycket mjölk som helst så jag tror inte på det där att mjölken skulle sina för man får mens. Och mensen kan man få tillbaka fastän man helammar , inte så att man inte ska få den. Ägglossningen kan ju ske när som helst efter avslaget slutat , därför det är viktigt med skydd om man inte planerar barn tätt eftersom helamning inte täcker. Sen är väl din son snart fyra månader och börjat dregla? Kanske är tänder på g och han börjar bli nyfiken på världen o allt annat tex den mat ni äter om han ser det. Vid 4 mån kan man ju ge pure i smak portion. :) gör så som du känner så liam blir nöjd, jag pumpar massor också o det har ej påverkat oss negativt. Googlar du problem kommer man in på bra trådar m svar på familje sidor!

2012-02-14 @ 17:10:31
URL: http://kullanmuru.webblogg.se/
Postat av: Sabina - Leons mamma

Det finns inget rätt eller fel i det här. Barn som växer och är friska vill såklart ha mer mat och det är många som behöver ge tillägg( låter bättre än ersättning). Jag fick mens tre veckor efter förlossning och nu är min kille snart 6v. Jag har huuur mycket mjölk som helst så jag tror inte på det där att mjölken skulle sina för man får mens. Och mensen kan man få tillbaka fastän man helammar , inte så att man inte ska få den. Ägglossningen kan ju ske när som helst efter avslaget slutat , därför det är viktigt med skydd om man inte planerar barn tätt eftersom helamning inte täcker. Sen är väl din son snart fyra månader och börjat dregla? Kanske är tänder på g och han börjar bli nyfiken på världen o allt annat tex den mat ni äter om han ser det. Vid 4 mån kan man ju ge pure i smak portion. :) gör så som du känner så liam blir nöjd, jag pumpar massor också o det har ej påverkat oss negativt. Googlar du problem kommer man in på bra trådar m svar på familje sidor!

2012-02-14 @ 17:12:40
URL: http://kullanmuru.webblogg.se/
Postat av: Moa - Dagens blogg tävling ♡

Va jobbigt att behöva ge ersättning, hänt mig 1 gång med Ella bara, som tur är. Hoppas det fortsätter så att det bara behövs som sista mål, är ju himla smidigt att alltid ha maten med sig vart man än är :)

2012-02-14 @ 18:04:59
URL: http://FUCKINGPOSERS.SE
Postat av: boosse

det had ejag ingen aning om, nu ha rjag lärt mig något nytt!



Och jag som var ledsen över att min mjölk tog slut tidigt, efter 10 månader. det var precis som du, på kvällarna det fanns minst och maribel ville inte direkt kämpa för mjölken, latis, sedan så var hon inte superintresserad det sista. gröten var godast!

2012-02-14 @ 19:56:23
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Elli

Jag fick tillbaka min mens två månader efter andra förlossningen, och jag helammade också. Nu har jag en 11-månaders, delammar och har fortfarande inte fått tillbaka mensen (skönt). Konstigt att det är så olika.

Ett glas lättöl ska öka mjölk-produktionen (om tanken är att du ska amma så mycket som möjligt).



2012-02-14 @ 20:47:39
URL: http://ellisdag.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh vad lustigt, jag är i precis samma sits just nu. Det visade sig på 4 månaderskontrollen igår att han inte gått upp som han ska. Min mens kom också tillbaka trots helamning då Hugo sov hela nätterna. Nu vaknar han och är hungrig på natten och jag har inte lika mkt mjölk som innan. Ikväll fick han sin första skvätt ersättning efter sista amningen, så ska bli spännande att se hur natten blir.



Jag är så kluven, vill helamma till lillskrutt är 6 månader och det tar emot att blanda in ersättning. Men vad ska man göra när de inte går upp i vikt som de ska?



Lycka till, du är inte ensam om att kämpa med amning och ersättning!

2012-02-14 @ 20:51:11
URL: http://emmawesterlind.blogg.se/
Postat av: Petra

Precis rätt inställning!!! Han ska vara mätt o glad ju! Allt som räknas. & få massa kärlek såklart. Men de märks det att han får av så fina goa föräldrar som er.

Kram

2012-02-14 @ 20:51:48
URL: http://zupermamman.blogg,se
Postat av: milla

tilde min första kunde jag inte alls amma medans elli min andra kunde jag helamma tills hon va 4 månader o sen började jag med ersättning!

Stressa inte upp dig i onödan med amningen för bara det kan göra att det inte rinner till ordentligt..

Gör det som känns bäst för just dig o lyssna inte så mycket på andra..folk har alltid mycket åsikter om amning/ersättning!!!

2012-02-14 @ 21:50:02
URL: http://www.milla84.blogspot.com
Postat av: Nea

Jag har också haft problem med amningen och jag vet hur det är! Jag har testat att intensivamma till och från sen december, dricka amningste och alla andra möjliga kurer som ska hjälpa. Nu ger vi ersättning varje kväll till sista nattmålet och det funkar bra. Tråkigt att det strular, mitt råd är att testa att intensivamma och dricka amningste, hjälper det inte så ge tillägg och känn ingen press. Lycka till!

2012-02-14 @ 22:19:07
URL: http://frokennea.blogg.se/
Postat av: Petra-tvillingmamma

Innan jag började med ersättning till tvillingarna så var jag rädd för den där paketen som stod i köket. Usch tänkte jag ska jag blanda pulver till mina barn, haha, fanns inte i mitt huvud, men när mjölken sinade och barnen inte gick upp i vikt och dom inte blev mätta så fick jag inse att ersättning kanske inte var så dumt iaf. Och dom säger ju att det ät bra nog om barnen får i sig bröstmjölken de första veckorna.

Och att få sova är ju guld värt eller hur ?;)

2012-02-15 @ 07:51:24
URL: http://petratvillingmamma.blogg.se/
Postat av: Tina

Jag hade samma sak, fast bara mjölk på natten tillslut. Jag provade också allt möjligt som de föreslog men inget funkade. Men min lilla kille har mått hur bra som helst av ersättning, gick upp mycket i vikt i början, var kanske för lite mat innan :). Fördelen är att man kan börja lättare med fasta mat tider när man ger ersättning. Lycka till!

2012-02-15 @ 21:48:06
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Tina; ja ibland tar mjölken slut och då finns det inte så mycket man kan göra! jag är glad att jag ändå kunnat helamma i tre månader :)

2012-02-16 @ 10:18:21
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smycken och min vardag

Det fungerar inte för mig heller att amma oftare. Maten tar slut. Tycker det är jättebra att det finns ersättning att ta till. Har börjat ge Ida ersättning också eftersom att det sinat. Äntligen så vill hon ta flaskan.

2012-02-17 @ 12:58:58
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback