Mina tankar om förlossningen

Den här söta kaninen är en batteridriven nattlampa som jag hämtade ut idag. Är köpt på Jollyroom och befinner sig för tillfället i sonens rum men kommer flytta till våran när lillasyster kommer. Blir nog perfekt för alla nattliga amningar när det annars är kolsvart i rummet.
 
Jag har börjat fundera mycket på den kommande förlossningen. När jag väntade Liam var jag bara förväntansfull även om jag ibland blev lite rädd. Men den största känslan var längtan och jag läste böcker och kollade förlossningsserier för att veta så mycket som möjligt.
 
Hur förlossningen blev kan ni läsa om i detalj här. Så här i efterhand minns jag den som snabb och bland det häftigaste jag upplevt. Visst vet jag mycket väl att smärtan var extrem. Speciellt för att allting gick så fort då jag gick från värkar var tionde minut till varje minut så fort vattnet gick hemma i sängen. Bilresan var inte rolig, men så fort jag fick lustgasen så kunde jag hantera smärtan utan att någonsin tycka att jag tappade kontrollen. Trots att jag under en hel timme hade värkar konstant, där det nästan inte fanns några pauser alls.
 
Krystandet däremot är någonting jag försöker jobba mycket på mentalt. Hade nämligen krystvärkar i en timme och jag fick inte ut mitt lilla (stora) hjärta. Trots väldigt starka krystvärkar och att jag inte blivit slutkörd då öppningsskedet gått så fort. Han var helt enkelt stor och jag lyckades inte använda krystvärkarna rätt. Jag ville inte längre, jag gav upp. Tills de började prata om sugklocka, vilket jag är livrädd för, och då bestämde jag mig att nu ska han ut och i nästa värk var han ute. Så väldigt mycket handlar om inställning och det är vad jag jobbar på nu. När det blir dags att krysta ut lillasyster kommer jag inte vilja att det går för fort då jag inte vill spricka mer än nödvändigt. Men det får inte ta en hel timme, jag vill helst korta ner tiden med hälften. Vilket förutsättningarna säger att jag kommer lyckas med då det oftast går lättare med andra barnet.
 
Men precis som inför första förlossningen så går jag även denna gången in med inställningen att allting kan hända. Jag vet helt enkelt inte hur det kommer gå och så får det vara. Jag litar på personalen och att de kommer ta de beslut som behövs för att jag ska få en så bra förlossning som möjligt. Och precis som sist är jag supertaggad. Jag längtar både efter själva förlossningen och att få träffa vår älskade efterlängtade skatt. ♥

Kommentarer
Postat av: Petra

sv tack fina du

Postat av: Petra

sv aha okej får hoppas böckerna är bra ändå

ska börja läsa första boken på fredag då jag har tid

2014-10-01 @ 15:42:52
URL: http://brunetpetra.blogg.se
Postat av: Emma

Känns skönt att läsa lite tankar om just förlossning! Själv är jag i vecka 7 (och har inte gått ut "officiellt" än med graviditeten) men känner en rädsla för att barnet kanske inte utvecklas som den ska.. Det är så svårt när man inte kan påverka hur utgången blir. Ju mer man googlar, desto mer rädd för ALLT som kan hända blir jag.. Puh. Känns som jag ska ha tur som får ett friskt barn/levande barn. Hemsk tanke. Hur tacklade du sådana tankar i din första graviditet (kanske något som kommer även denna gång)? Vet att jag borde släppa allt och låta "naturen ha sin gilla gång" men det är svårt när det är så mycket information om vad man borde göra/äta för att allt ska bli så bra som möjligt.. Tänk om jag missar något? Tänk om jag borde ha gjort si eller så tidigare? Stor kram!

Svar: Hej! Med sonen var jag supercool och tänkte inte alls så mycket på missfall och sånt som kunde gå fel. När jag gick in i vecka 12 försvann all oro och jag bara visste att vi skulle få ett friskt barn. Som vi tur nog också fick. Med min andra graviditetet var jag klart mer nojig och den slutade tyvärr också med ett missfall. Den här graviditeten har varit en riktig berg- och dalbana av känslor. Första tiden kunde jag inte slappna av alls. Efter vecka 12 började det bli lättare men oron kan fortfarande komma. Man får försöka leva i nuet och njuta av att vara gravid. Sen skulle man vara med om något tråkigt får man ta det då. Det är bara jobbigt att gå och må dåligt i onödan. Lycka till med din graviditet!
Maria

2014-10-01 @ 16:08:58
Postat av: fashion

Sööt kanin! :)

2014-10-01 @ 17:10:53
URL: http://nattstad.se/fashioninspiration
Postat av: Carolina

Bara för att ge perspektiv så krystade jag i typ 48min med första barnet, sprack ändå och fick sy 8 stygn. Med lillasyster togs vattnet vid 6cm klockan 04.45 och vid 5 exakt var hon född. Två-tre krystvärkar och sprack inte minsta lilla. Förlossningarna var totalt olika från start till slut! Dessutom hade jag en heeelt annan känsla av krystvärkarna andra gången, trots att jag ju bara gjort det en gång innan, det var som att KROPPEN visste. Lycka till! Kommer gå jättebra! :)

2014-10-01 @ 17:13:57
URL: http://jagcarolina.wordpress.com
Postat av: Life of Johanna

Fin lampa och intressant läsning, jag har inte tänkt alls på min förlossning, men det är nog för den ( förhoppningsvis) ligger många veckor bort. Men kanske skulle börja tänka lite smått på det?

ja, jag hade gärna smällt i mig en nu, men den är så långt bort... :(

lade till dig på bloglovin blev nr 1091

2014-10-01 @ 17:37:05
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Amanda Jona [SPONTAN]

Åh så söt nattlampa!

2014-10-01 @ 19:34:36
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Carolina

Ja, tyckte att min kompis var super söt på denna bild med hennes fina katt, så det fick bli denna bild på hennes födelsedag :D

2014-10-01 @ 20:01:25
URL: http://knaset.blogg.se
Postat av: ami

Förlossning måste nog vara det som faktiskt i livet skrämmer mig mest, jag är verkligen livrädd för det. Jag vet inte ens om jag någonsin kommer kunna skaffa barn, inte bara av den rädslan. Men ta hand om någon annan än sig själv.

2014-10-01 @ 20:08:44
URL: http://twofaced.se/
Postat av: OLIVIA

Hoppas allt går som de ska! ♥

sv: hihi tack!
kram♥

2014-10-01 @ 20:24:48
URL: http://olivialice.se
Postat av: elin stridh

gud så söt haha :D

ja men verkligen ,bra priser har dom också! :)

2014-10-01 @ 21:07:05
URL: http://elincecilia.com/
Postat av: Moas oplanerade (gravid)blogg

Så fin lampa! liknar vår som vi köpte på urban outfitters.

Jag ser väl inte jättemycket fram emot förlossningen själv, utan skulle gladeligen låta någon annan ta över den delen ;)men jag ska också försöka gå in med din inställning som är sund och även att våga lita på att personalen gör sitt bästa och att de gjort det här några gånger.

2014-10-01 @ 21:53:51
URL: http://oplanerat.vimedbarn.se
Postat av: sanna

vad kul!

2014-10-01 @ 22:40:41
URL: http://zinja.se
Postat av: Maria

Angående krystvärkarna så tror jag att du kan vara ganska lugn, då det ofta går snabbare och smidigare när man redan fött ett barn.
Jag hade krystvärkar ca 30 minuter med första barnet och nu vid andra förlossningen bara 6 minuter. Sprack inte mera än första gången heller.
Tror det kommer gå fint =)

2014-10-02 @ 07:19:19
URL: http://mariaviolaeriksson.blogg.se
Postat av: Liborius

känns som att man inte kan förutspå hur en förlossning får till så allt man kan göra är att förbereda sig mentalt innan:)

2014-10-02 @ 09:27:36
URL: http://liborius.se
Postat av: MADDISENJ.SE

Spännande att läsa dina tankar lite. Jag ska få första knodden i februari och vet inte riktigt vad jag har för förväntningar på förlossningen. Förstår att det kommer göra satans ont men det kommer ju något gott ur det hela. Men vet inte hur jag ska göra med smärtlindring osv under förlossningen. Hade du bara lustgas?

2014-10-02 @ 11:26:05
URL: http://maddisenj.se
Postat av: Sara Ekman

Hoppas allting går så smidigt det bara kan när det är dags!! :)

2014-10-02 @ 12:58:15
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Ewahelena

Du är ju nästan framme nu :)
Sannolikheten att nåt ska hända är ju väldans liten men förstår att det ändå finns en liten tanke och oro kanske.
Men vips (!) så är det hela över och du har ditt barn i famnen och undrar vart magen tog vägen <3

Svar: ja dit längtar jag massor :)
Maria

2014-10-02 @ 13:34:20
URL: http://enkvinnastankar.blogg.se
Postat av: Sara

Roligt att läsa och få reda på mer om förlossningen. :) Och vilken bra lampa sån hade jag behövt ha nu :)

2014-10-02 @ 14:34:22
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se
Postat av: Knaperbloggen

Så fin lampa! :)

2014-10-03 @ 02:46:08
URL: http://knaper.blogg.se
Postat av: Amandah

Behöver du en ny Design? Jag söker nu lite bloggar som vill ha en Design Makeover! - Helt Gratis! :)

kika in detta inlägget för mer info; http://hiawol.se/2014/october/vill-du-ha-en-design-makeover.html

Hoppas du får en bra helg.
Mvh Amandah

2014-10-03 @ 23:31:09
URL: http://hiawol.se
Postat av: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Det närmar Jag har ju fyra förlossningar i bagaget och ingen av dem har varit lika. Nummer ett startade med en jätte stor vattenavgång, bokstavligt sa det plask. Värkar började med 10 minuters mellanrum, jag åkte till förlossningen på kontroll, blev kvar, fick "något att sova på" = morfin, bricanyl och sömntablett (fråga mig inte varför). Blev dålig efter och sen tog det ett helt dygn till innan värkarna startade igen. Då fyra timmar med intensiva värkar och sen 45 minuters krystande. Hujedamig så jobbigt. Nummer två började istället med värkar. Hanterbara om jag andades. Fick hålla på i 13 timmar. Vattnet gick aldrig utan det fick de ta när jag var öppen 6 cm. Krystvärkarna varade i några sekunder/minuter. Tre stycken närmare bestämt sen var han ute. Nummer tre startade med "pyspunka" på vattnet. Ett litet läkage, sen lugnt hela natten och morgonen. Gjorde kontroll utan en enda värk i syfte fick åka hem och invänta värkar. Hann nästan bara hem så satte det igång med intensiva värkar. Fick åka tillbaka rätt omgående och hann vara på förlossningen i 50 minuter sen kom han efter 15min krystvärkar. Allt som allt 2,5 timmar med värkar. Och så nummer fyra som stannade i magen hela 5 dagar över tiden. De andra kom alla tidigare. Hon startade med värkar på natten. Molvärk som kom och gick och efter någon timma övergick i värkar som jag behövde andas igenom. Duschade och tog Alvedon, men nr jag satt där trappadesde upp till sådana där intensiva värkar. Fick gå upp, tillkallade sambon om värme över magen och ringde barnvakt. När de kom hade jag värkar varannan minut. Åkte in till förlossningen och när jag bytt om och de gjort undersökningen övergick värkarna i krystvärkar och vattnet gick. Sen kom hon efter ett par krystvärkar. Allt som allt var jag 10 minuter på förlossningen. Som tur är har alla gått väl, jag har mått bra och barnen har mått bra. Men ja allt kan hända. ;-) Lycka till iaf med det fantastiska du har framför dig.

2014-10-03 @ 23:59:56
URL: http://lottizdays.se
Postat av: anna

usch vad jobbigt att krysta så länge :( men visst det e inte bra om det går för fort för då kan man spricka mkt. jag krystade 10 min med min dotter och fick sy tre stygn, krystade runt 5-6 min men pojken och gick inte sönder alls, inte ett stygn jag behövde. så det är nog väldigt olika

2014-10-04 @ 15:43:07
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback